اخبار

کاهش چشمگیر تب مالت در استان

کاهش چشمگیر تب مالت در استان

معاون بهداشتی دانشگاه از کاهش چشم گیر تب مالت در استان طی دو سال اخیر خبر داد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه میزان بروز تب مالت در استان کرمانشاه در سال1394 برابر 69 در صد هزار نفر بوده و کرمانشاه جزء استانهای با بروز بالای تب مالت در کشورطبقه بندی می گردد گفت: با فعایتهای انجام شده شامل آموزش گسترده جمعیت روستایی، همکاری بین بخشی(واکسیناسیون دام) ، میزان بروز این بیماری در سال95 به 43 در صد هزار و در سال96 به 37 در صد هزار نفر کاهش پیدا کرده است. 
وی اظهار داشت تب مالت یک بیماری عفونی میکروبی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که طی آن میکروبی به نام بروسلا که باعث بیماری در انسان و کاهش شیر و سقط جنین و ... در دام می گردد 
ایجاد میشود و در گوسفند ، بز ، گاو ،خوک و سگ بیمار و آلوده و تمام تولیدات و ترشحات دام آلوده مانند: فضولات ،شیر ، ماست ،گوشت ، پنیر تازه و . . . وجود دارد. 

وی در خصوص پیشگیری از بیماری تب مالت جوشیدن شیر را به مدت 5 دقیقه بسیار ضروری دانست و گفت: قبل از مصرف شیر و یا تهیه سایر فرآورده های لبنی  مانند پنیر ، ماست ،کشکو...  حتما شیر محلی را بمدت 5 دقیقه بجوشانید.

دکتر شکیبا همچنین بر ضرورت نگهداری پنیر تازه محلی در آب نمک به مدت سه ماه قبل از مصرف تاکید کرد و گفت: نه تنها پنیر بلکه قبل از مصرف از سالم بودن تمام خوردنیها و نوشیدنیهایی مثل بستنی ،ساندویچ، شیرپاکتی و ...  نیز که بنحوی در تهیه آنها از فرآورده های دامی مثل شیر ،گوشت و ... استفاده شده است مطمئن شوید.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از دستکش ، عینک ، کلاه ،ماسک ،لباس مخصوص در هنگام تماس با دام و خصوصـاً دامهــای مشکوک به بیماری گفت: ازکشتارهای محلی،مصرف و فروش شیر و سایر تولیدات دامی محلی و مشکوک در روستاها و شهرها جداخودداری کنید و تنها گوشت و مواد لبنی مورد تایید دامپزشکی و بهداشت رامصرف کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه با هشدار بر اینکه مواظب ورود ترشحات و تولیدات دامهای مشکوک به بیماری مانند : شیر ،گوشت ،فضولات ، آب دهان و... از راه چشم ،بینی ،زخم باز و غیره به بدن خود باشید گفت: جنین سقط شده دامهـا، سایر ترشحـات دامی ، لاشه هـا و فضولات دامی را در چراگاهها رها نکنید بلکه دفن نماییــد و محل ترشحات را نیز شستشوی کامل نمایید . 

دکتر شکیبا انجام آزمایش دامها از نظر آلودگی به تب مالت و کشتار دامهای آلوده با نظارت دامپزشکی را بسیار ضروری دانست و گفت:دامهای خود را با کمک دامپزشکی واکسینه کرده و از نظر بیماریهای داخلی و خارجی مانند: تب مالت ، قارچ،سیاه زخم ،هاری و... بررسی کنید در صورت مشاهده هر گونه بیماری با دامپزشکی مشورت کنید .
وی با بیان اینکه مکان پرورش دامها بایستی از نور کافی ، قابلیت شستشو ،فاصله کافی بامحل زندگی خانواده و ارتفاع کافی برخوردار باشد  گفت: محل زندگی دامها را شستشوی بهداشتی نموده و بر علیه کنه ها و دیگر حشرات بیماری زا سم پاشی کنید.

۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۵۷