اخبار

روستای سالم بسترساز مهاجرت معکوس و جذب گردشگر

روستای سالم بسترساز مهاجرت معکوس و جذب گردشگر

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی

💢دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد سالم سازی محیط روستا با مشارکت مردم طرح مناسبی برای بهبود فضای روستاها از نظر بهداشتی، زیباسازی و ایجاد محیطی توام با آرامش و آسایش است که از چند سال گذشته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال می شود.

وضعیت بهداشتی برخی از روستاها و پایین بودن شاخص های بهداشت محیط روستا از جمله بهسازی سرویس های بهداشتی، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، زباله و فضولات حیوانی و سایر موارد می طلبید که در قالب طرحی جامع به این موارد رسیدگی شود. 
وی افزود پایین بودن همکاری بین بخشی و مشارکت های مردمی در راستای اجرای پروژه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر بخش ها، عدم توانایی جوامع محلی در جهت شناخت نیازها، مشکلات و پیدا کردن راه حل توجه به منابع انسانی جامعه و پتانسیل آنها جهت مشارکت و همراهی در برنامه ریزی ها و اجرا، بیش از پیش ضروری است که به خوبی در اجرای طرح روستای سالم دیده شده است. 
وی اظهار داشت اجرای طرح روستای سالم به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با محوریت معاونت امور بهداشتی دانشگاه از سال 93 آغاز شد و قرار است 42 روستا با مشارکت مردم و براساس الگوهای مشخص شده، سالم سازی شود که تاکنون این طرح در سه روستای استان اجرا شده است.
دکتر شکیبا عنوان کرد در راستای اجرای طرح سالم سازی روستا اقدام هایی مانند بهسازی منابع آب، دفع صحیح زباله و فضولات حیوانی، احداث و بهسازی سرویس های بهداشتی، بهسازی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و سنگفرش معابر انجام می شود که به زیباسازی و بهداشتی کردن محیط روستا کمک کند.
به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت محیط معاونت بهداشتی ، هرگونه سرمایه گذاری در بخش سلامت با رویکرد عوامل موثر بر آن در همه ابعاد جامعه می تواند نقش موثری در توانمندسازی قشرهای مختلف جامعه به ویژه روستاییان داشته و وجود پروژه های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان های مرتبط از جمله پروژه روستای سالم می تواند نقش موثری در کاهش مهاجرت روستائیان و توسعه پایدار خواهد داشت. 
اغلب روستاهای استان کرمانشاه به دلیل واقع شدن در دامنه های زاگرس و مناطق جنگلی و یا محصور شدن در باغات، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارند به طوریکه 14 روستای این استان از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.
با توجه به نتایج بدست آمده از اجرای طرح روستای سالم در استان کرمانشاه، پیشنهاد می شود این پروژه در سطح ملی و در راستای توانمندسازی جوامع محلی نیز مورد توجه قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت یکی از نکات برجسته در اجرای این طرح علاوه بر همکاری و هماهنگی بین بخشی دستگاه های اجرایی، استفاده از ظرفیت مردم و جذب مشارکت های مردمی در سالم سازی محیط روستاهاست که خوشبختانه زمینه همکاری و مشارکت مردم در کل کشور در اجرای چنین طرح هایی فراهم است و تنها با هدایت ظرفیت های مردمی می توان در راستای اجرای این طرح از توان مردمی استفاده کرد.
 وی اضهفه کرد در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 622 روستا سکونت دارند.
وی افزود :تعداد ساکنان در روستاهای استان 586 هزار و 621 نفر است که معادل 30 درصد جمعیت استان را شامل می شود.
به گفته دکتر شکیبا اجرای طرح روستای سالم در 42 روستا در برنامه است که تاکنون در سه روستای پاتاق سرپل ذهاب، حوری آباد جوانرود و نُسمه پاوه این طرح اجرا شده و 2 روستا نیز به زودی به عنوان روستای سالم معرفی می شود.
اغلب روستاهای استان کرمانشاه ظرفیت لازم برای تبدیل به روستای سالم را دارند و بسترهای مشارکت مردم هم برای همراهی با اجرای این طرح خوب است و مسئولان می توانند از این فرصت برای سالم سازی محیط تمام روستاها استفاده کنند

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۱۲