اخبار

در سال 2015 بیش از 75 درصد کل مرگ ها در ایران به دلیل بیماریها ی غیر واگیر رخ داده است

 

   در سال 2017 بیماریهای غیر واگیر مسئول بیش از 73درصد  مرگ ها در سراسر جهان بوده اند و پیش بینی میگردد این میزان تا سال 2025 به بیش از 5/76 درصد افزایش یابد که از این میزان مرگ 80 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه رخ میدهد. مطالعه بار بیماریها ، سوانح و حوادث و عوامل خطر مرتبط در ایران نشان می دهد که در سال 2015  بیش از 75 درصد کل مرگ ها در ایران به دلیل بیماریها ی غیر واگیر رخ داده است.

از جایی که اساس پیشگیری  از این بیماریها ی غیر واگیر از جمله مهم ترین وظایف  نظام های سلامت سراسر جهان ر به شمار می رود و از آن جا  که اساس پیشگیری از این بیماریها  ، شناسایی عوامل خطر اولیه و عمده آنها  و پیشگیری و کنترل این عوامل برای جلوگیری از وقوع همه گیری و کنترل آنها در محل بروزشان است ، اولین دوره کوتاه مدت آموزشی مدیریت پیشگیری وکنترل بیماریهای غیر واگیر در دانشگاه آکسفورد با مشارکت مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علو پزشکی تهران ، دانشگاه علو پزشکی تبریز،  دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت متبوع و دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در تهران با هدف نهایی کردن محتوای برنامه آموزشی و آموزش تسهیلگران و آموزش دهندگان داخلی در مورد پیشگیری وکنترل بیماریهای غیر واگیر  در آذر ماه 96 برگزار شد.

 براساس تحلیل نظرات شرکت کنندگان ، مجریان برگزار کننده مجموعه کارگاههای بعدی به نتیجه رسیدند که مفاد آموزشی مربوطه باید بومی سازی ، مهارت محور و نیز غنی تر شود .

بدین دلیل حدود دو سال کار مداوم توسط جمعی از خبرگان روی طراحی (( کارگاههای آموزشی مدیریت کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر )) صورت گرفت .

اکنون امکان برگزاری این دوره ها برای آموزش گروه های هدف دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور فراهم شده واین اقدام اجرایی در دو مقطع زمانی برگزار می گردد. ( در مرداد ماه سال 98) و نمایندگان کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور ضمن توانمندسازی در این مقوله نسبت به طراحی برنامه عملیاتی استانی / دانشگاهی (ظرف مدت دو هفته ) ویژه هر استان اقدام خواهند نمود. 

۵ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۹