اخبار

هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی برای تجویز و مصرف بیش از حد دگزامتازون و برخی آنتی بیوتیک ها

هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی برای تجویز و مصرف بیش از حد دگزامتازون و برخی آنتی بیوتیک ها
 
 
نهمین جلسه قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی استان کرمانشاه باحضور رئیس دانشگاه ،معاون غذا و داروی دانشگاه و سایر اعضای قرارگاه صبح امروز در سالن جلسات دانشگاه تشکیل شد.
 
رئیس دانشگاه ضمن تقدیر از اقدامات معاونت غذا و دارو در راستای رصد و پایش مستمر عرضه و مصرف داروها و تجهیزات پزشکی و تامین دارو گفت:نباید داروهایی مانند بتامتازون و دگزامتازون با توجه به منع مصرف و به دلیل عوارضی که پس از مصرف ایجاد می کنند به صورت روتین جزو اولین و دومین اقلام دارویی تجویز شده در استان باشد و این مسئله حتما باید به صورت جدی پیگیری شود و به پزشکان نیز در این زمینه تذکرات لازم داده شود. 
 
دکتر مرادی افزود: باید پزشکانی که بنابر رای کمیته بررسی نسخ استانی و شهرستان اصول تجویز منطقی دارو را رعایت نمیکنند توجیه شوند.
 
وی افزود: سازمان های بیمه گر باید با دانشگاه تعامل و همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در پیشبرد اهداف دانشگاه در راستای ارائه خدمات مطلوب بهداشتی درمانی به مردم موفق عمل کنیم. 
 
در ادامه این نشست مدیر تجویز و‌مصرف منطقی دارو معاون غذا و دارو گفت: تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان استان نسبت به میانگین کشوری و در مقایسه با دانشگاههای تیپ یک بیشتر است که اقدامات لازم به منظور  اصلاح این روند در استان باید انجام شود.
 
دکتر رحیمی افزود: میانگین اقلام دارویی در نسخ بر حسب رشته فوق تخصصی در نیمه اول سال ۹۸ در پزشکان ارتوپد،قلب و عروق ،ریه و انکولوژی نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.
 
وی بیان داشت: میانگین اقلام دارویی در نسخ بر حسب رشته تخصصی در نیمه اول سال ۹۸ پزشکان پوست ، روانپزشکی و داخلی، دندان پزشکی، اورولوژی و زنان و زایمان نسبت به دانشگاههای هم تیپ و نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.
 
دکتر رحیمی همچنین افزود: تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان در شهرستانهای کنگاور ،هرسین ، گیلانغرب،سنقر ، اسلام آباد غرب ، پاوه و سرپل از دیگر شهرستانها بیشتر می باشد که باید مداخلات لازم در خصوص اصلاح این عملکرد صورت گیرد.
 
وی عنوان کرد:درصد بیماران دریافت کننده داروهای آنتی میکروبیال،تزریقی و کورتیکو استروئید در نسخ پزشکان از سال ۷۶ تا ۹۷ سیر نزولی داشته است. 
 
دکتر رحیمی افزود: در نسخ پزشکان عمومی استان اشکال تزریقی و داروهای کورتیکو استروئید بیشترین اقلام دارویی را به خود اختصاص می دهد که باید اقدامات لازم در جهت اصلاح آن انجام شود.  
 
گفتنی است گزارش شاخص های دارو در نسخ سرپایی استان ،تصمیم گیری در خصوص مطالبات سال ۹۷ داروخانه ها و مطالبات داروخانه ها از بیمه دی از مباحث مطرح شده در این نشست بود.
۱۰ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶