فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۶ اَمرداد
    • 6 August
    • ١ صفر

در چنین روزی دولت  آمریکا بمب های اتمی خود را برروی مردم شهر هیروشیمای ژاپن آزمایش کرد .
در هشتم دسامبر سال 1941 آمریکا و انگلستان به ژاپن اعلان جنگ دادند و از آنجا که آلمان ، ایتالیا و ژاپن در سپتامبر 1940 پیمان سه جانبه ای در مورد همکاری در نبرد در صورت حمله دشمن به هریک از سه کشور امضا کرده بودند ، هیتلر نیز در 11 دسامبر به آمریکا اعلان جنگ کرد . بین سال های 1940 و1941، ژاپن با انجام یک سری اعمال نظامی، بر خی کشور های منطقه را به اشغال خود در آورد . اما در همین زمان تجاوز وسیع ژاپن در خاور دور در ماه مه سال 1942 ، بوسیله ناوگان متفقین در هم شکسته شد . نیروی در یایی آمریکا هم در هفتم اوت 1942 در کانال "گودال " واقع در سالومون پیاده شدند . در هشتم آوریل 1942 نخستین حمله هوایی ناگهانی به  شهر توکیو به وسیله بمب افکن های متوسط آمریکایی صورت گرفت . در بین  سالهای 1943و 1944 نیروهای آمریکایی با تفوق بر ژاپن این کشور رابه دو نیم تقسیم کردند .درهمین زمان و در  حین جنگ جهانی دوم دانشمندان آلمانی از جمله انیشتن ، تحقیقات گسترده ای را درباره انرژی هسته ای آغاز کرده بودند.  انریکو فرمی و آلبرت انیشتن  با احتمال خطر بکار گیری انرژی هسته ای توسط هیتلر ،  با فرار از دست نازی ها در آلمان در آمریکا تحقیقات اتمی خود را پایه ریزی کردند . تحقیقات این دو دانشمند در زمینه انرژی هسته نتایج علمی فراوانی را در پی داشت ، اما جنگ افروزان نه تنها به یافته های علمی آنان توجهی نکردند بلکه این انرژی عظیم را صرف تولید سلاحهای  کشتار جمعی کردند .
 سرانجام در ژوییه سال 1945 پس از پنج سال تلاش شبانه روزی نخستین بمب  در حضور یکصد نفر از دانشمندان در صحرای آلاموگودور در جنوب غربی ایات متحده آزمایش  شد . پس از آزمایش موفقیت آمیز این بمب ،  بمب اتمی اصلی برروی مردم  شهر هیرو شیما  در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح چنین روزی در سال 1945 میلادی منفجر شد  . این بمب دارای قدرتی معادل بیست هزار تن ماده منفجری تی ان تی بود و مستقیما شصت هزار نفر را کشت و صد هزار نفر را زخمی کرد و تمام شهر هیر و شمیا را با خاک یکسان نمود . دو روز بعد بر اساس  کنوانسوین یالتا شوروی به ژاپن اعلان جنگ داد و به مرز های منچوری حمله برد و در نهم اوت نیز دومین بمب بر روی ناکازاکی منفجر شد . ژاپنی ها پس از این اتفاقات مهیب در چهاردهم اوت همان سال شرایط پیشنهادی متفقین را پذیرفتند و در دوم دسامبر سال 1945 سند تسلیم بلا شرط را امضا کردند .


در چنین روزی در سال 1867 میلادی قیام مردم  کوبا علیه استعمار گران اسپانیایی آغاز شد.این قیام سرآغاز نهضت مردم کوبا علیه استعمار گران بود .


فنلون ، نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1651 دیده به جهان گشود . وی  در  آموزش علوم نگاهی متفاوت داشت . آموزه های  او و همچنین آثار ادبی وی  تاثیر بسیاری بر ادبیات و آموزش و پرورش فرانسه نهاد .


این ملک الشعرای انگلستان در چنین  روزی در سال 1809 میلادی دیده به جهان گشود . وی در دوره  ویکتوریا سرآمد شاعران انگلستان  بود . او همچنین در سال 1884 به  مقام سناتوری انگلستان رسید .


کلودل ؛ شاعر ، ادیب ، نمایشنامه نویس ، مقاله نویس  و سیاسمتدار فرانسوی در چنین روزی در سال 1868 میلادی دیده به جهان گشود . وی در نیمه نخست قرن بیستم قطب ادبی فرانسه بود . اشعار او سر شار از مفاهیم غنایی ، تغزلی و تنهایی  اند . " گروگان" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


الکساندر فلمینگ در چنین روزی در سال 1881 دیده به جهان گشود . او با کشف پنی سیلین کمک بسیاری به جامعه بشری کرد . وی در سال 1954 نوبل پزشکی را از آن خود ساخت  .


جک پانل موسیقیدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1923 دیده به جهان گشود . وی در لندن  رهبر ارکستر بود . اجرای "انگلیبرت هامپردیک "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


این رییس جمهور هائیتی در چنین روزی به  سال 1867 میلادی در گذشت . او اکثرت سیاهان کشور هائیتی  را علیه دو رگه های  اقلیت صاحب منصب و مقام  شوراند .


این پاپ ایتالیایی در چین روزی در سال 1987 میلادی در گذشت . وی  عضو  دومین دوره  شورای واتیکان در بین سالهای 1962 تا 1965 میلادی بود .


جاماییکا جزیره ای است در جنوب کوبا واقع در دریای کاراییب . مساحت آن یک ، صد و چهل وچهارم مساحت ایران است . مردم این کشور از نژاد سفید سرخ و دو رگه اند و به زبان انگلیسی و اسپانیولی تکلم می کنند و اکثرا پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت جاماییکا  جمهوری است . این کشور درچنین روزی در  سال 1962 از انگلیس مستقل شد و در هجدهم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور بندر کینگستون است .دوشنبه نخست ماه اوت هر سال به عنوان روز ملی در جاماییکا  گرامی داشته می شود .


بولیوی کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی آمریکای جنوبی . مساحت آ ن سه پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور ،  سیاه ، سفید ، سرخ و دو رگه است و بطور متوسط شش نفر در هر کیلومتر آن زندگی می کنند . اکثر مردم این کشور پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . این کشور در چنین روزی سال 1825 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در 14 نوابر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . لاپاز نام پایتخت بولیوی  است .