فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۰ اَمرداد
    • 10 August
    • ٥ صفر

در چنین روزی در سال 1357 ه ش طی یک مرحله گسترده رژیم پهلوی به منظور مبارزه با اعتراضات گسترده مردمی ، در اصفهان حالت فوق العاده اعلام کرد و در این شهر اعلام حکومت نظامی نمود . رژیم پهلوی البته نتوانست در برابر هرم اعتراضات مردمی دوام بیاورد و مجبور شد پس از دو روز  این حکومت نظامی را بشکند .


در چنین روزی در سال 1359 ه ش مجلس شورای اسلامی وقت به  نخست وزیری شهید رجایی رای اعتماد داد و او  نخست وزیر نخستین رییس جمهور کشور بعد از دولت موقت  انقلاب اسلامی شد . ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری وقت بود.


بیست و چهار ساعت پس از فرو افتادن دومین بمب اتمی بر سر مردم شهر ناکازاکی ، پس از  هیرو شیا ، رییس جمهور وقت آمریکا ، ترومن ، تهدید کرد که چنانچه ژاپن به خواست های این کشور مبنی بر عقب نشینی از منطقه اشغالی مبادرت نورزد بمب  های آتی هسته ای را بر سر مردم این کشور فرو خواهد آورد .با این تهدید کشور ژاپن با وخیم دیدن اوضاع دستور عقب نشینی نیروهای خود را در چند روز آتی صادر کرد .  ژاپنی ها در چنین روزی شرایط پیشنهادی متفقین را پذیرفتند و در دوم دسامبر سال 1945 میلادی سند بلا شرط را در کشتی آمریکایی میسوری در خلیج توکیو امضا کردند .

در چنین روزی در سال 1806 میلادی کشور اطریش استقلال خود را از آلمان اعلام کرد و به این ترتیب از این کشور جدا شد .

درچنین روزی در سال1819میلادی ،  کلمبیا به استقلال رسید. کلمبیا کشوری است در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی ، بین پاناما و برزیل در ساحل دریایی کاراییب و اقیانوس کبیر . نژاد مردم این کشور سفید ، سیاه ، سرخ و دو رگه است  . زبان رایج میان اهالی این سرزمین اسپانیولی است  و مذهب اکثریت مردم این کشور مسیحیت کاتولیک است . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کلمبیا در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .


در چنین روزی در سال 1945 میلادی ارتش شوروی بخشی از کشور کره را به اشغال خود در آورد . کره شمالی پس از جنگ جهانی دوم در ید شوروی سابق قرار گرفت .


اکوادور کشوری است کوهستانی در قاره آمریکای جنوبی در طرفین خط استوا  . مساحت این کشور تقریبا یک ششم ایران است . نژاد مردم آن سفید ، سرخ و زبان آنها   اسپانیولی است . اکثریت مردم اکوادور پیرو دین مسیحیت اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . اکوادور در چنین روزی در سال 1830 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در بیست و یکم دسامبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . کویتو نام پایتخت این کشور است . دهم آگوست هرسال به عنوان روز ملی این کشور گرامی داشته می شود .


الکساندر گلازونف روسی یکی از بر جسته ترین آهنگسازان این کشور در  چنین روزی در سال 1865 میلادی دیده به جهان گشود . او درشیوه وسبک  آهنگسازی پیرو  چایکوفسکی بود . "چوپینیانا" عنوان مهم ترین اثر موسیقایی اوست .


بینیون،  نویسنده اطریشی در چنین روزی در سال 1869 میلادی در وین متولد شد . "زخم های نمادین " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


محمد پنجم پادشاه مراکش در چنین روزی در سل 1909 میلادی دیده به جهان گشود . وی از سال 1955تا 1961 بر مراکش حکومت کرد .


آنگس کمپل روانشاس بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سل 1910 میلادی به دنیا آمد . مهم ترین اثر علمی او" انتخابات و فرمان سیاسی" نام دارد .

آریاس آرنولفو در چنین روزی در سال 1988 در گذشت . وی سه بار رییس جمهور پاناما شد.


بر اساس بر خی مستندات تاریخی در چنین روزی در سال 61 ه ق حضرت رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) به در جه شهادت نایل آمدند   . امام حسین (ع ) آن حضرت را بسیار دو ست می داشت و البته این رابطه روحانی دو جانبه بود . بر خی نوشته اند حضرت رقیه ( س ) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، از فراق پدر روز و شب می گریست تا این که از این فراق جان باخت .