فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۷ اَمرداد
    • 17 August
    • ١٢ صفر

میرزا در سال 1258 ه ق در شیراز به دنیا آمد . پدرش عالم صالح و عارف  کامل ،  میرزا محب علی شیرازی بود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی برای تحصیل به کربلا رفت و نزد استادانی چون سید علی نقی طباطبایی و فاضل اردکانی کسب فیض کرد . آن  عالم ربانی سپس به همراه آیت الله فشارکی اصفهانی، رخت عزیمت به سوی سامرابربست  و در درس آیت الله میرزای شیرازی ( میرزای بزرگ ) حاضر شد . محمد تقی شیرازی  پس از وفات آیت الله سید محمد کاظم یزدی به مرجعیت تقلید شیعیان رسید . زهد و قناعت ، عدالت ، غیرت دینی ، برد باری ، صلابت و استعمار ستیزی از جمله صفات روحی آن  عالم ربانی بود . وی همچنین در طول عمر پربرکت خویش شاگردان چندی نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به حضرات آیات ، آقا بزرگ تهرانی ، شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، حسین طباطبایی قمی ، شیخ محمد کاظم شیرازی ، شیخ محمد علی شاه آبادی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی اشاره کرد . او آثار قلمی چندی نیز از خود به جای نهاد که از میان آنها می توان به حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری ، حاشیه بر فرائد الاصول شیخ مرتضی انصاری ، شرح الارجوزه االرضاعیه ، حاشیه بر عروه الوثقی  و ذخیره العباد لیوم  المعاد اشاره کرد . زندگی سیاسی میرزا نیز مثال زدنی است . او همواره نقش ویژه ای در اتحاد مسلمانان در برابر استعمار انگلستان ایفا  کرد تا آن حد که ارزشمند ترین فعالیت سیاسی او را می توان در رهبری انقلاب بزرگ عراق در سال 1920 میلادی دانست  . وی در آن سال  مردم عراق را برای جهادی مقدس در برابرتجاوزگری های استعمار انگلستان فراخواند . فتوای دفاعیه او که مجوزی رسمی برای نهضت مسلحانه عراق علیه انگلیس به شمار می آمد ، طی همین سالها صادر شد . آیت الله میرزای شیرازی سرانجام پس از عمری تلاش در جهت نشر معارف حقه اهل بیت ع در تاریخ چهارشنبه سیزدهم ذی حجه 1338 ه ق مصادف با بیست و هفتم مرداد سال 1299 ه ش دار فانی را وداع گفت .

سید محمد محیط طباطبایی فرزند سید ابراهیم در قریه جزلا  یا گزلا از دهستان سفلای زواره اردستان چشم به گیتی گشود . او نخست به مکتب خانه زواره رفت و پس از آن برای ادامه  تحصیل به اصفهان  رفت که موفق نشد اما توانست مقداری زبان فرانسه بیاموزد. در سال 1302 به تهران آمد . وی  در سن بیست و دو سالگی دوباره شروع به تحصیل کرد و نام خانوادگی محیط طباطبایی را از آن موقع اختیار کرد . محمد محیط طباطبایی علاوه بر فارسی ( زبان مادری خود)، به زبانهای عربی ، انگلیسی  و فرانسه آشنایی کامل داشت. وزبان های پهلوی، سا نسکریت ، سغدی ، اردو و ترکی را می دانست. محمد محیط طباطبایی، روزنامه نگاری فعال وفرهیخته بود. در استادی ودانش وی در حوزه های تاریخ ، جغرافیا ، ادبیات ، اسلام شناسی ،ایران شناسی ، رجال ، انصاب و بسیاری از علوم دیگر همگان  منفق القولند . جالب تر ازاین ، خوب است یادآوری کنیم که استاد ، تمام دانش خود را به تن خویش و با سعی وهمت فردی آموخته است . در شرح حال وی گفته ونوشته اند که فقط سه تا چهارسال نزد دیگرا ن شاگردی کرده است . ایشان در آموزش وپرورش آن زمان علاوه برکار معلمی ، بازرس هم بود ودر کشورهای پاکستان ، سوریه  ، لبنان  و عراق به عنوان رایزن فرهنگی ایران منصوب شد.

 مرحوم محیط از اخلاق حمیده و کرامت نفس برخورداربود و همواره می کوشید که آن چه می کند و می گوید ، مفید وراهگشا باشد ، زیرا محققی نکته سنج و ژرف اندیش بود . وی سالیان سال برنامه " مرز های دانش " رادیو را از سال 1338 شمسی  خود تدارک می دید و اجرا می کرد که برنامه پرطرفدار و بسیار مفید ازنظر موضوع هایی که مطرح می کرد ، بود. متاسفانه پس از تاسیس دانشگاه از وجود  این دانشمند خود ساخته، هیچ بهره ای نبردند و زمانی یکی از روسای دانشگاه تهران به  سراغش رفت که به گفته استاد دیگر دیر شده بود . از استاد  دانشمند مرحوم محیط طباطبایی ،چند هزار خطابه و رساله برجای مانده است که بخشی از آن ها درقالب کتاب هایی از جمله " تاریخ مطبوعات در ایران" ، "تاریخ اعزام محصل به ار وپا" ، "زندگی محمد زکریای رازی "، "دوران نادر" ، "تاریخ تحول نثر فارسی در قرن سیزدهم" به طبع رسیده بود. برادراستاد نیز آثار استاد را جمع آوری کرده بود تا منتشر کند .

  او در بیست و هفتم مرداد سال 1371 ه ش دار فانی را واع گفت .آرامگاه آن مرحوم  بنا بر وصیتش درمحوطه برج طغرل در شهر ری واقع  شده است.

محمد غفاری ملقب به کمال الملک فرزند میرزا بزرگ غفاری در سال 1226 ه ش در کاشان چشم به جهان گشود . او از استادان مسلم و بزرگ نقاشی در ایران و موسس هنرستان نقاشی است . کمال الملک نقاشی را به طور سنتی فراگرفت و در دربار ناصر الدین شاه قاجار پرتره های  اشراف زادگان را به تصویر می کشید . او پس از چندی به دلیل مهارت به لقب کمال الملک مفتخر شد .  غفاری شاگردان بسیاری چون علی محمد حیدریان ، اسماعیل آشتیانی و حسین شیخ در نقاشی و ابوالحسن صدیقی در مجسمه سازی تربیت کرد . وی در طول عمر خود یک بار برای آموختن نقاشی و کپی برداری آثار برجسته نقاشان دیار غرب به اروپا رفت و ازحلقه نقاشان  آن دیار بهره های فراوان برد . استاد  به سال 1307 در ملک شخصی خود در حسین آباد  نیشابور گوشه عزلت گزید و  در اثر حادثه ناگواری از یک چشم نابینا شد . وی  سرانجام در یکشنبه بیست و هفتم مرداد سال 1319 ه ش بدرود حیات گفت . آرامگاه او در مقبره شیخ عطاردر نیشابور قرار دارد . مشهور ترین تابلو های او عبارتند از:  تابلوی تالار آیینه ، تصویر سردار اسعد ، فالگیر بغدادی ، زرگر بغدادی ، تصویر حکیم الملک حکیمی و تابلوی حوض خانه صاحبقرانیه .


گابن کشوری نیمه کوهستانی است که در آفریقای غربی ، ساحل خلیج گینه بین کنگو و کامرون در طرفین خط استوا قرار دارد . مساحت آن تقریبا یک ششم وسعت ایران است . نژاد مردم گابن سیاه و سفید و دو رگه است وزبان رایج میان آنان فرانسه و محلی است . اکثر مردم این کشور از ادیان اسلام ومسیحیت پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . گابن در چنین روزی در سال 1960 میلادی ازیوغ استعمار فرانسه رهایی یافت  و در بیستم سپتامبر همان سال عضو سازمان ملل متحد شد . پایتخت این کشور لیبرویل نام دارد .


در چنین روزی در سال 1945 میلادی مردم اندونزی به رهبری سوکارنو و محمد خنا ، علیه سطه هند براین کشور قیام خود را آغاز کردند.


فرما ریاضیدان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1601 میلادی به دنیا آمد . وی نظریه جد ید اعداد را ارایه کرد . او به همراه رنه دکارت یکی از مهمترین ریاضیدانان قرن  هفدم میلادی کوشش های زیادی در حوزه علم ریاصیات کردند  . وی اصل اساسی تحلیل ژئو متریک را در ریاضیات کشف کرد ه است .

این نویسنده بر جسته در سال 1840 میلادی به دنیا آمد ." پیمان سرزمین ایرلند" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

این پادشاه کشور اتیوپی در چنین روزی در سال 1844 میلادی به دنیا آمد   . او در میان سال های 1896 تا 1913 بر این کشور حکومت کرد .


توماس آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1901 میلادی به دنیا آمد . "دون خوان دو بائورا" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

نیپول رمان نویس ترینید ا دی در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد ." ره میانه " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


آیکن ، شاعر ، نویسنده رمان و داستان کوتاه و منتقد ادبی آمریکایی  در چنین روزی در سال 1973 دیده از جهان فرو بست  . آثار او عمدتا بر گرفته از یک دیدگاه روانشناسانه مبتنی بر شناخت ناخود آگاه است . وی یک بار نیز جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد . او به هنگام مرگ  هفتتاد و چهار ساله بود .


هس ازسران حزب نازی در جنگ جهانی دوم میلادی در چنین روزی در سال 1987 میلادی مرد. او پس از چهل و شش سال حبس در سن نود و سه سالگی این جهان را ترک گفت .


روز ولت سی ودومین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در چنین روزی در سال 1988 میلادی در گذشت . او طی سالهای 1933 تا 1945  رییس جمهور آمریکا بود . مورخین آمریکایی او را موجد یک سری اصلاحات اقتصادی در این کشور می دانند  . وی دقیقا در هفتاد دومین سالگرد تولدش این جهان را ترک گفت .


ضیاءالحق رییس جمهور  پاکستان در چنین روزی در سال 1988 میلادی بر اثر یک سانحه هوایی مشکوک در سن شصت و سه سالگی دار فانی را وداع گفت . وی که از فرماندهان عالی رتبه ارتش پاکستان بود، با کودتای نظامی علیه ذوالفقار علی بوتو ،رئیس جمهور وقت و قانونی به قدرت رسید. ژنرال ضیاءالحق  در بین سال های 1978 میلادی تا 1988 ریاست جمهوری  پاکستان  را به عهده داشت .