فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۸ اَمرداد
    • 18 August
    • ١٣ صفر

فاصله زمانی سی ام تیر ماه 1331 تا بیست و هشتم مرداد 1332 ه ش را  باید زمان فراهم آمدن مقدمات کودتا دانست . دراین مدت آمریکایی ها فعالانه وارد عمل شدند و پس از آنکه مطمئن شدند نمی توانند از راههای سیاسی نفت ایران را به چنگ آورند تصمیم به کودتا گرفتندد. انگلیسی ها نیز با آمریکایی ها معامله  و قسمتی از منافع خود را به  آنها واگذار کردند . سازمان جاسوسی آمریکا ابتکار عمل را برای انجام کودتا و سقوط حکومت مصدق در دست گرفت و پس از آنکه سرگردانی مردم در اثر اختلاف رهبران و غوغاها و توطئه هایی که مزدوران خارجی همه روزه به راه می انداختند به نهایت رسید ، حزب توده هم  توانست آب را به اندازه کافی گل  آلود کند .

 در بیست و پنجم مرداد کودتایی صورت گرفت که ناکام ماند و شاه به خارج از کشور فرار کرد . در حالی که گمان می رفت خطر رفع شده است موج دوم کودتا در بیست و هشتم مرداد فرا رسید و در شرایطی که دیگر از آن همبستگی و حضور توده های مسلمان در صحنه سی تیر خبری نبود حکومت مصدق در عرض چند ساعت سرنگون شد و سرلشکر زاهدی به نخست وزیری رسید . شاه دوباره بازگشت و آمریکایی ها آن چنان بر ایران خیمه زدند که تا بیست و پنج سال ایران مطمئن ترین پایگاه سیاسی و نظامی آنان در جهان محسوب می شد . در جریان کودتای بیست و هشت مرداد حزب توده با آنکه شبکه گسترده ای از افسران ارتش را با خود داشت کمترین عکس العملی را دربرابر کودتا چیان نشان نداد .


مردم ویتنام در چنین روزی در سال 1945 میلادی به رهبری هوشی مینه رهبر مردم ویتنام علیه استعمار فرانسه قیام کردند . این مبارزه سالها به طول انجامید . هوشی مینه مغز متفکروطراح بزرگ عملیات نظامی درنبرد آزادیبخش مردم مبارز ویتنام علیه اشغالگران فرانسوی و سپس آمریکایی بود. وی چند سال پیش درگذشت.


فلاویس ریسیمر  ، ارتشبد امپراطوری  روم شرقی در چنین روزی در سال 427 میلادی دیده به جهان گشود  .وی در انتخاب امپراطور روم  نقش ویژه ای ایفا کرد .

تیلورریاضیدان بر جسته  انگلیسی در چنین روزی  در سال 1685 میلادی  قدم به عرصه گیتی  نهاد . وی کاشف قضیه تیلور است .


سالیری  آهنگساز بر جسته  ایتالیایی در چنین روزی در سال 1750 میلادی  دیده به جهان گشود . "تاتار" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


فابین گوتلیب فون بلینگوستن به عنوان نخستین کسی که به قطب جنوب سفر کرد ، در چنین روزی در سال 1778 دیده به جهان گشود .


مورانته نویسنده ایتالیایی ، شاعر و نویسنده داستانهای کوتاه در چنین روزی در سال 1916 میلادی به دنیا آمد ." تنهایی آرتور " عنوان مهمترین اثر اوست .

لایت،  آهنگساز و موسیقیدان آمریکایی در چنین روزی  در سال 1907 میلادی دیده به جهان گشود . وی بیشتر اوقات رهبری ارکستر ها  را به عهده داشت . اجرای "جاده خلیج"  به همراه باب اسمیت عنوان مهمترین اجرای صحنه او ست .

آلن رب گریه نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1922 میلادی دیده جهان گشود . او را نماینده مهم جریان های ادبی "رمان نو" و" ضد رمان " در دهه پنجاه   فرانسه خوانده اند . وی چندین فیلم  را نیز کارگردانی کرد و چندین فیلمنامه به رشته تحریر در آورد ." نظاره گر" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

ضیاء الحق رییس جمهور اسبق پاکستان در چنین روزی در سال 1924 به دنیا آمد . وی در میان سالهای 1978 تا 1988 در پاکستان حکومت می کرد . وی ژنرال ارتش دراین کشور بود.


کارگردان بر جسته لهستانی الاصل در چنین روزی در سال 1933 میلادی به دنیا آمد . "دشنه  در آب"  و "عداوت " مهمترین آثار سینمایی اویند  . آخرین اثر او"پیانیست " نام دارد که جایزه اسکار2003  میلادی را  از آن وی  کرد .


چنگیز خان مغول  در چنین روزی در سال 1227 میلادی مرد . وی یکی از کشور گشایان  مغول بود و توانست حوزه حکومتی خود را باجنگ و خونریزی های فراوان از خاور دور تا دریایی آدریاتیک در اروپا گسترش دهد . چنگیز خان  جنایات بسیاری  در ایران مرتکب  شد که از آن جمله می توان به کشتار در شهر های  مختلف کشور و همچنین کتاب سوزی های فراوان در ایران اشاره کرد . حکومت مغولان حدود دو قرن در ایران طول کشید اما فرهنگ ممتد ، غنی و عمیق ایرانی اسلامی از این قوم بیابانگرد و وحشی و سفاک ، نیروهای دانشد وست وهنرپرور ساخت که حکومت هایی از مغولان خدمات شایان توجهی به علم و دانش درحوزه تمد نی ایرا ن کردند. به هر حال نمی توان ازاین نظر چشم پوشید که ایلغار مغولان درایران جریان سیاسی ،اجتماعی و علمی و فرهنگی را دچاررکود سختی کرد که تا اکنون هم نتوانست چنان که باید جایگاه واقعی خود رابازیابد.


اسکینر ، روانشناس بر جسته آمریکایی در چنین روزی  در سال 1990 میلادی دار فانی را وداع گفت . "جعبه اسکینر"  عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن هشتاد و شش سالگی  دار  فانی را وداع گفت .


در چنین روزی در سال 1923 میلادی الکساندر گراهام بل مخترع تلفن دار فانی را وداع گفت . وی پس از تحقیقات بسیار توانست تلفن را اختراع کند .

درچنین روزی در سال 1314 هجری قمری، میرزا آقاخان کرمانی  به دار آویخته شد. او از یکی از  ادیبان مشهور ایرانی در دوره  ناصرالدین شاهی  است. میرزا عبدالحسین خان معروف به میرزا آقاخان کرمانی در سال 1270 هجری در بردسیر در نزدیکی کرمان به دنیا آمد. پدرش از ملاکین کرمان بود و وی  و مادرش از دراویش  بودند. آقا خان کرمانی آثار بسیاری را در حوزه ادبیات خارجی ترجمه کرد و در بسیاری موارد نیز قلم زد. البته باید گفت که نثر فارسی، پس از نویسندگانی چون او و افرادی نظیر قائم مقام فراهانی، طالبوف، حاج زین العابدین مراغه ای  و میرزا فتحعلی آخوند زاد وارد مرحله  تازه ای شد. میرزا آقا خان با فراگیری عقاید انقلابی  سید جمال الدین اسد آبادی طریق او را پی گرفت و سرانجام نیز در این مسیر اعدام شد. وی متفکری است که اندیشه او تاثیرات بسیاری را در حوزه  عمل  مشروطه به جای نهاده است. او با علوم  جدید طبیعی و جامعه شناسی غرب از طریق تحصیل در ترکیه آشنایی کامل پیدا کرد و توانست در این مسیر آثاری را نیز به منصه ظهور بنشاند .