فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۰ مهر
    • 1 October
    • ٢٧ ربيع الاول

محمد تقی خان پسیان از آزادیخواهان   تاریخ ایران در چنین روزی در سال 1300 ه ش به شهادت رسید . وی در اواخر دوره قاجاریه قیام خود را در استان خراسان آغاز کرد و با این قیام خواست علیه  استبداد داخلی ایران و شیوه حکومت در خراسان اعتراض کند . وی  دامنه اصلی قیام خود را در شهر مشهد بنا نهاده بود . گروه پسیان  در این قیام مستقیما با عوامل حکومت به درگیری و مقابله مسلحانه پرداختند که در نتیجه آن کلنل پسیان و برخی یاران او به شهادت رسیدند .

پیری  ، کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی میدهد. تعریف پیری در کشورهای  مختلف با توجه به شرایط فرهنگی متفاوت است . در ایران سن پیری  تعریف نشده است ولی اگر شروع دوره پیری را زمان بازنشستگی کامل از خدمت محسوب کنیم طبق قانون تامین اجتماعی سن پیری  برای  مردان  60  سالگی و برای زنان 55 سالگی است  و طبق قانون استخدام کشوری  سن بازنشستگی برای  مردان و زنان 65 سالگی می باشد . به گفته  جامعه شناسان  مرحله سالمندی در زندگی انسان بخش سوم از دوران  زندگی اوست . باید به خاطر سپرد که  این گروه سنی جامعه همانند دیگر گروه ها و بلکه بیشتر احتیاجات عاطفی ، معیشتی ،   تفریحی   واجتماعی دارند.  بر اساس ماده 1200  قانون مدنی نفقه ابوین با رعایت قاعده الاقرب فالاقرب بر عهده اولاد و اولاد اولاد است . این ماده اگرچه بیانگر موارد حداقلی در روابط با سالمندان است و نفقه را تنها به عهده فرزندان می داند اما باید گفت که احتیاجات روحی و برآوردن مسایل و مشکلات روانی این قشر سنی جامعه ، ضروری تر می نماید .


چین کشوری ا ست در ساحل اقیانوس کبیر بین روسیه و هندوستان . وسعت آن تقریبا شش برابر مساحت کل ایران است . بطور نسبی در هر کیلومتر مربع آن 127 نفر زندگی می کنند  و از این رو این کشور پر جمعیت ترین  کشور دنیاست . مردم این کشور از نژاد زرد هستند و به زبان چینی صحبت می کنند ولی زبانهای تبتی ، ترکی ومغولی هم در میان آنان رایج است . اکثر مردم این کشور پیرو آیین بودیسم ، کنفسیوس و دین اسلام اند . لهاسا شهر مقدس بوداییان( در  چین و) در تبت قرار دارد .حکومت این کشور جمهوری خلقی است که درچنین روزی در سال  1949 میلادی به رهبری مائوتسه تونگ تاسیس شد .  این کشور  در بیست و ششم اکتبر 1971 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد  و امتیازات چین ملی در سازمان ملل ، از جمله حق وتو را از آن خود کرد .


نیجریه کشوری است کوهستانی در غرب آفریقای استوایی و در ساحل شمالی خلیج گینه . مساحت آن تقریبا معادل نصف ایران است. بطور متوسط در هر کیلومتر آن 112 نفر زندگی می کنند . نژاد مردم  این کشور اکثرا سیاه  و عده کمی نیز سفید هستند . زبان رایج میان آنان انگلیسی است و برخی از قبایل  آن به زبانهای بانتوو عربی هم تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال 1960 میلادی از از انگلستان در چنین روزی مستقل شد و در هفتم اکتبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور لاگوس نام دارد  و از شهرهای مهم آن می توان به عبادان ، اوگبوموشو ، کانو و بندر هارکورت اشاره کرد . نیجریه از کشور های نفت خیز جهان و عضو سازمان کشورهای صاد ر کننده نفت ( اوپک ) است.

قبرس جزیره ای است در مشرق دریای مدیترانه ، نزدیک ساحل ترکیه و سوریه که مدار 35 در جه عرض شمالی  از آن می گذرد . مساحت این کشور یک صد و هفتاد و هشتم مساحت ایران است  و بطور متوسط در هر کیلومتر مربع آن هشتاد نفر زندگی می کنند . نژاد مردم این کشور لاتین وترک است و اکثر مردم آن به زبانهای یونانی و ترکی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین از دین اسلام و  مسیحیت پیروی  می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است و در سال 1960 میلادی در چنین روزی  از انگلستان مستقل شد . پایتخت قبرس  شهر نیکوزیا نام دارد و لیماسول ، لارناکا ، و بندر فاماگوستا از مهمترین بنادر آن هستند .
به دلیل جنگ بین ترک تبار ها و یونانی تبارها این کشور به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شده است و تلاش های مجامع یین المللی برای برقراری صلح بین آنان به دلیل اختلاف ترکیه و یونان به جایی نرسیده است . 

هنری سوم در چنین روزی در سال 1207 میلادی دیده به جهان گشود . او در بین سالهای 1216 تا 1272 میلادی پادشاه انگلستان بود .

چارلز ششم معروف به امپراطور مقدس روم در چنین روزی در سال 1685 میلادی به دنیا آمد . وی در بین سالهای 1711 تا 1740 بر کشور روم حکومت می کرد .

آکساکوف نویسنده روس در چنین روزی در سال 1791 میلا دی دیده  به جهان گشود . وقایع نامه زندگی یک خانواده روس عنوان مهمرین  اثر داستانی اوست


آنی بزانت فیلسوف بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1847میلادی  متولد شد . وی در زمینه های حکمت اشراق نیز مطالعات گسترده ای داشت .

پل دو کاس آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1865 میلادی به دنیا آمد . ول  د ا عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

اونتر میر شاعر توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1885 میلادی به دنیا آمد . اشعار جاودان و اشعار داستانی عناوین مهمترین اثار ادبی اویند . او یک منتقد ماهر ادبی نیز بود .

بورستین نویسنده برجسته و توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1914 میلادی به  دنیا آمد . وی به سال 1974 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


لیکی جامعه شناس و مردم شناس بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1972 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ شصت و هشت سال داشت .