فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۶ مهر
    • 7 October
    • ٣ ربيع الثاني


به قول بر خی از  تاریخ نویسان چنین روزی  در تاریخ ایران زمین ، روز مهرگان نام داشته است . ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در این باره آورده است :  مهرگان شانزدهم روز است از مهرماه و نامش مهر . و اندرین روز،  افریدون ظفر یافت به بیور اسب جادو ، آن که معروف است به ضحاک و به کوه دماوند بازداشت  و روزها که پس مهرگان است همه جشن اند به  کردار آنچ از پس نوروز بود  و ششم آن مهرگان بزرگ بود و رامروز نام داشت و بدین دانندش .

چنانچه ملاحظه می شود جشن مهرگان آغازش شانزدهم مهر ماه و انجامش امروز یعنی بیست و یکم مهر است . در کتاب

نخبه الدهر نیز آمده است : مهرگان در روز بیست و ششم از تشرین اول و شانزدهم مهر ماه  و در میانه پاییز واقع است و شش روز است که آخرین روز آن را مهرگان بزرگ می خوانند چه در این روز انوشیروان پسر  بابک تاج بر سر نهاد و آیین ایرانیان در این روز چنان است که پادشاهانشان برای خجستگی روغن بید مشک بر تن می مالند و لباس های پر زر و زیور می پوشند و تاج هایی به شکل خورشید بر سر می نهند .

ریلی شاعر بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1849 میلادی دیده به جهان گشود . مرد  زنده عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


تروتسکی رهبر انقلابی روسیه در چنین روزی در سال 1879 میلادی به دنیا آمد . او نویسنده توانمندی نیز بود . خاطرات تبعید عنوان مهمترین اثر اوست . لئون داوویدویچ ،  در اثر فعالیت های سیاسی و انقلابی در سال 1902 به انگلستان گریخت و در آنجا با لنین و پلخانوف  روسی پیمان  دوستی بست . وی بعد از انقلاب به عضویت شورای کمیسرهای مردم  در آمد و به عنوان  کمیسر امور خارجه تعیین شد . وی  پیمان صلح برست لیوتسک را با آلمانی ها در سال 1918 منعقد ساخت . تروتسکی علیرغم پاره ای اختلافات به لنین وفادار ماند اما در زمان استالین به سال 1927 از حزب کمونیست  اخراج و به خارج از کشور تبعید شد . او از سال 1937 ساکن مکزیک شد و سرانجام در 21 اوت 1940 به اشاره استالین با تبر به قتل رسید.


بور فیزیکدان بر جسته دانمارکی در چنین روزی در سال 1885 میلادی دیده به جهان گشود . وی فیزیک کوانتوم را پایه گذاری کرد و گسترش داد . او در سال   1922 جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

عالیجاه محمد ازآفریقاییان مسلمان که بعدها از  رهبران مسلمانان در آمریکا شد در چنین روزی در سال 1898 میلادی به دنیا آمد .


ادگار آلن پو ، نویسنده و شاعر آمریکایی در چنین روزی در سال 1849 میلادی درگذشت .  آلن پو در بوستون آمریکا به جهان آمد و در ایالت های ریچموند و ویرجینیا تحت  سرپرستی   نامادری و ناپدری خود تربیت شد . وی مدتی را  در دانشگاه ویرجینیا  و دانشکده وست پوینت مشغول به کار شد و چندی نیز در خدمت ارتش آمریکا در آمد  . انتشار نخستین مجموعه  شعر او با  استقبال اندک جامعه  ادبی آمریکا روبرو شد اما با این حال او از پای ننشست و به  داستان کوتاه نویسی روی آورد . وی  درسال  1835  جزء نویسندگان  مجله ساوترن لیترری مسنجر   شد و توانست  به عنوان نویسنده مقالات ادبی و ویراستار نام خود را زبانزد مجلات ادبی کند . به همین دلیل مجله هایی چون   بالتیمور، فیلادلفیا و نیویورک او را دعوت به کار کردند . آلن پو در سال 1845  با انتشار شعر کلاغ  به شهرت فراوانی رسید و درسال  1845 با انتشار گزیده افسانه ها بار دیگر به موفقیت دست یافت. اما او هیچگاه از حسادت حسودان در امان نماند و همواره مورد طعن  رقیبان و دشمنان خود بود . آنها به شهرت ادبی پو  می تاختند و آبروی شخصی  وی را  با انواع شایعه ها و تهمت ها لکه دار می کردند . برخی از زیباترین شعرهای پو در سه سال آخر عمرش سروده شد. پو در بالتیمور در شرایطی درگذشت که تاکنون علت آن پوشیده مانده است.