فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۱ مهر
    • 12 October
    • ٨ ربيع الثاني

درچنین روزی در  سال 1347هجری شمسی استاد حسین بهزاد از استادان بزرگ هنر نگارگری ایرانی دار فانی را وداع گفت .  در دوران اسلامی آثار کمال الدین بهزاد یکی از بهترین نمونه ها در عرصه هنری کشوراست ، به طوری که شناسایی شخصیت و آثار او کمک قابل توجهی برای دوستداران وعلاقه مندان او به شمار می رود.کمال الدین بهزاد درعرصه نگارگری توانست سبک جدیدی را به وجود آورد. نوع سبکی که بهزاد در به تصویر کشیدن آثارخود انتخاب کرده در مقایسه با سایرنگار گران کم نظیر است ، به طوری که این شیوه خاص در نگارگری هایی که متعلق به سبک هندی است وهمچنین  آثاری که جنبه عرفانی بر آنها حاکم است، نمود بیشتری دارد.مهمترین ویژگی کمال الدین بهزاد را می توان به تصویر کشیدن نگاره های مجالس سماع صوفیان دانست .دراین گونه نگاره ها که توسط بهزاد به تصویر کشیده شده، تمامی حالات حاکم بر این مجالس را می توان تجسم کرد . بهزاد نگارگر برجسته دوره تیموری و بنیان گذارمکتب تبریز ، نه تنها بر تارک مکتب هرات ، بلکه در آسمان نگارگری ایران همانند خورشیدی بی غروب می درخشد. بهزاد بسان حلقه ای تابناک میراث نگارگری ایران را با نوآوری های خاص خود به مکتب هرات پیوند زد وتوانست با دستچین و انتقال تجربیات زیبایی شناختی گذشتگاه ایران واقوام مهاجم به تبریز، بلوغ نگارگری ایران را موجب شود. علیرغم عدم اطمینان به شواهد مکتوب، به نظر می رسد که بهزاد سالهای آخر عمرش را به عنوان کتابدار در دربار شاه طهماسب در تبریز بوده است و به صورت تئوری وظایف مختلفی را در پروژ ه هایی در کتابخانه دربار صفویه به انجام می رساند. بسیاری از این مسوولیت ها از فرامین و دستورهای خواندمیر و مدارکی که بعدها جمع آوری شده، مشخص شده است.

در چنین روزی در سال 1935 میلادی  بزرگترین موسسه آمار گیری جهان با عنوان گالوپ تاسیس شد . گالوپ هنوز نیز به عنوان بزرگترین  موسسه آماری جهان در نقاط مختلف دنیا با بکار گیری عوامل بسیار به ارایه اطلاعات  آماری در جهان مشغول است .


در چنین روزی در سال 1999 میلادی نظامیان  و در راس آن ارتشبد پرویز مشرف بر ضد دولت نواز شریف کودتای نظامی کردند . پس از این کودتا پرویز مشرف بر مسند قدرت قرارگفت . بسیاری از کشور در بدو امر دولت کودتایی مشرف را مورد شناسایی قرار ندادند . مشرف  با برگزاری انتخابات ،  به حکومت کودتایی خود مشروعیت مردمی بخشید .


گینه استوایی در نیمکره شمالی – شرقی ، در غرب قاره آفریقا و  در همسایگی کشور های گابن و کامرون قرار دارد . پایتخت این کشور شهر مالابود بوده و شهرهای  مهم آن باتا و سان کار لوس می باشد . اکثریت مردم این کشور سیاهپوست بوده و 75 در صد آنان از تیره بانتو و بقیه از سایر تیره ها هستند . بیشتر مردم این کشور مسیحی کاتولیک و تعدادی از آنان نیز بت پرست اند . زبان رسمی آنان  اسپانیولی  است ،  اما انگلیسی و زبانهای محلی نیز در آن رواج دارد . خط رایج این کشور نیز لاتین می باشد . حکومت این کشور جمهوری بوده و واحد پول آن اوئله نام دارد . روز ملی این کشور دوازدهم اکتبر است . گینه استوایی  در سال 1968 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .


اسپانیا کشوری است در نیمکره شمالی . نصف النهار مبدا از شرق آن می گذرد . این کشور در جنوب غربی قاره اروپا در شبه جزیره ایبری کنار اقیانوس اطلس در یای مدیترانه و خلیج بیسکای  قرار گرفته و همسایگان آن کشور های پرتغال آندورا و فرانسه هستند . پایتخت این کشور مادرید بوده و پرجمعیت ترین شهر های آن بارسلونا ، والنسیا ، سویلیا ، و ساراگوزا است . نژاد مردم این کشور سفید بوده و زبان رسمی آنان اسپانیولی است  . بیشتر جمعیت اسپانیا پیرو دین مسیحیت کاتولیک بوده و حکومت آنان مشروطه سلطنتی است  . واحد پول این کشور پستا است . اسپانیا  در سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .


در چنین روزی در سال 1492میلادی  کریستف کلمب کاشف بزرگ پس از مدت ها گردش و کشف نقاط ناشناخته در جهان به همراه برخی از همراهان خود وارد سرزمین آمریکا شدند و به این ترتیب این منطقه را کشف کردند .


درچنین روزی در سال1532میلادی ارتش اسپانیا در ادامه تصرفات خود حمله به کشور پرو را در دستور کار خود قرار داد . در این جنگ خیل گسترده ای از بومیان این منطقه کشته شدند .


ادوارد ششم  پادشاه انگلستان و ایرلند در چنین روزی در سال 1537 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1547 تا 1553 میلادی بر این دو  کشور حکومت کرد .

پدروی اول نخستین امپراطور برزیل در چنین روزی در سال 1798 میلادی به  دنیا آمد . وی بین سالهای 1822 تا 1831 میلادی بر این کشور حکومت کرد .


کیبل نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1844 میلادی دیده به جهان گشود . سالهای نورتهمپتون عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

مونتال شاعر و مترجم ایتالیایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی دیده به جهان گشود . گزنیا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . وی در سال 1975 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن  خود کرد  .

کولز نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1929 میلادی به دنیا آمد . او در  سال 1973 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

ماکوجف فیلمساز بر جسته یوگسلاویایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد . انسان پرنده نیست عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

باشو شاعر بر جسته ژاپنی در چنین روزی در سال 1694 میلادی دار فانی را وداع گفت . او بزرگترین شاعر هایکو سرای ژاپن است .

آناتول فرانس نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در 1924 دار فانی را وداع گفت .فرانس در سال  1844 به دنیا آمد و در طول زندگی خود به کار های مختلفی از جمله داستان نویسی و روزنامه نگاری پرداخت . بر خی از کارهای او رنگ سیاسی به خود گرفته اند . وی در سال 1879 اولین مجموعه حکایات  ژاکست و گربه لاغر  را منتشر نمود و در سال 1881 کتاب  جنایت آقای سیلوستر بونارد  را که برای وی جایزه ادبی فرهنگستان فرانسه را به ارمغان آورد نوشت . اوو در سال 1921 جایزه ادبی نوبل را به خویش اختصاص داد .  جزیره پنگوئن ، زنبق سرخ ، شورش فرشتگان ، کتاب دوست من از جمله آثار مشهور اویند .

در چنین روزی در سال 232 ه ق حضرت امام حسن عسگری ( ع )  دیده به جهان گشودند . 
 حضرت ابومحمد حسن بن علی، یازدهمین امام شیعیان جهان در  ریبع الثانی سال 231 یا 232 ه ق دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) و مادر ارجمند شان  سوسن یا حدیثه یا سلیل نام داشت .از مشهورترین القاب دیگر حضرت، «نقى‏» و «زکى‏»  و کینه‏اش «ابو محمد» است. ایشان بیست و دو ساله  بودند  که پدر ارجمندش به شهادت رسیدند .  دوران امامت آن امام همام برابر بود با سختگیری و ظلم بیش از حد عباسیان علیه علویان چنانکه در دوران امامت آن  حضرت  دو تن از سادات علوی به نام های عیسی بن محمد و علی بن زید در کوفه  علیه حکومت وقت دست به طغیان زدند . حکام وقت با درک موقعیت بر جسته علمی و سیاسی   آن امام همام هرچه بیشتر سعی خود را بر محدود کردن آن امام قرار دادند  چنانکه آن حضرت زمان بسیاری از عمر گرانقدر خویش را در محدودیت به سر می بردند  .  از آنجا که پیشواى یازدهم به دستور خلیفه عباسى در سامراء ،و  در محله «عسکر» سکونت اجبارى یافته بودند ، به همین جهت «عسکرى‏» نامیده مى‏شود.  مدت امامتشان شش سال و عمر شریفشان بیست و هشت  سال بود. معتمد عباسى که همواره از محبوبیت و نفوذ معنوى امام در جامعه نگران بود، چون می دید توجه مردم به امام روز به روز بیشتر مى‏شود و زندان و اختناق و مراقبت تاثیر معکوس دارد، سرانجام به همان شیوه مزورانه دیرینه متوسل شد و امام را پنهانى مسموم ساخت.   وقتى خبر درگذشت آن حضرت پخش شد، سامراء به حرکت در آمد و سراپا فریاد و ناله گردید و بازارها تعطیل و مغازه‏ها بسته شد. چنانکه در میان دانشمندان شیعه مشهور است، حضرت مهدى-عج-به طور خصوصى بر جنازه پدر بزرگوارش، امام عسکرى-علیه السلام-نماز گزارد. ایشان را  در خانه خود در سامراء در کنار مرقد پدرش به خاک سپردند .حضرت امام حسن عسگری ( ع ) در طول عمر پر بر کت خویش شاگردان بسیاری تربیت کردند .  سمعانى در انساب نوشته است: ابومحمد احمد بن ابراهیم بن هاشم طوسى بلاذرى حافظ قرآن و واعظ، در مکه از امام اهل بیت ابومحمد حسن بن على بن محمد بن على بن موسى رضا (ع) روایت نقل کرده است. ابن شهر آشوب در مناقب گوید: از یاران موثق او على بن جعفر قیم ابوالحسن (ع) و ابوهاشم داود بن قاسم جعفرى که پنج تن از امامان را درک کرده بود، و داود بن ابوزید نیشابورى و محمد بن على بن بلال و عبدالله بن جعفر حمیرى قمى و ابوعمر و عثمان بن سعید عمرى، زیات و سمان و اسحاق بن ربیع کوفى و ابوالقاسم جابر بن یزید فارسى و ابراهیم بن عبیدالله بن ابراهیم نیشابورى و از وکلاى آن حضرت محمد بن احمد بن جعفر و جعفر بن سهیل صیقل، این دو امامت پدر امام حسن عسکرى را نیز درک کرده بودند، و از اصحابش محمد بن حسن صفار و عبدوس عطا و سندى بن نیشابورى و ابوطالب حسن بن جعفر فأفاء و ابوالبخترى مودب ولد الحاج و دربان آن حضرت حسین بن روح نوبختى از آن حضرت روایت نقل کرده‏اند.
از گفتار آن  حضرت است :
علامات مومن پنج چیز است : پنجاه و یک رکعت نماز گذاشتن در هر شب و روز ( که مراد 17 رکعت فریضه و 34 رکعت نافله است ، زیارت اربعین کردن ، انگشتر در دست راست کردن ، جبین را در سجده بر خاک گذاشتن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.


درچنین روزی در  سال 345 هجری قمری  «ابن مقسم» از مشهور ترین مفسران قرآن کریم در جهان اسلام دار فانی را وداع گفت . وی آثار مختلفی در حوزه علوم قرآنی از خود به یادگار نهاده  است که از میان آنها می توان به  احْتِجاجُ القرائات
اشاره کرد .