فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۸ مهر
    • 19 October
    • ١٥ ربيع الثاني

سیروس ، پادشاه بزرگ هخامنشی  در چنین روزی در سال 539 قبل از میلاد ، نابینید وس  پادشاه بابل  را شکست داد . وی در چنین روزی وارد بابل شد و در میان شادی مردم آن را به تصرف خود در آورد. همچنین برخی از مورخان گفته اند او نابینید وس را  کشت . برخی نیز معتقدند  وی ، نابینیدوس را به شهر کارمانیا تبعید کرد .

درچنین روزی در سال1819میلادی: کلمبیا به استقلال رسید. در چنین روزی در سال 1819 میلادی کلمبیا به استقلال دست یافت . کلمبیا کشوری است در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی ، بین پاناما و برزیل در ساحل دریایی کاراییب و اقیانوس کبیر . نژاد مردم این کشور سفید ، سیاه ، سرخ و دو رگه است  . زبان رایج میان اهالی این سرزمین اسپانیولی است  و مذهب اکثریت مردم این کشور مسیحیت کاتولیک است . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کلمبیا در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

در چنین روزی در سال 1991میلادی حکومت کمونیسم در کامبوج پایان یافت .کامبوج  در سال 1949 میلادی به استقلال داخلی دست یافت  . کامبوج کشوری جلگه ای است در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا با مساحت 181 350 کیلومتر مربع . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان بودایی هستند و به زبان کامبوجی تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کامبوج  ازسال1863میلادی تحت الحمایه فرانسه بود . پس از به قدرت رسیدن  سِهانوک در سال 1941 میلادی ،  وی قول داد که در این کشور نظام مردم سالارانه ای ایجاد کند . سرانجام به سال1949مبارزات مردم این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد . این کشور در سال 1949 میلادی از فرانسه مستقل و در چهاردهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن پنوم پن نام دارد .

در چنین روزی در سال 1745میلادی جاناتان سوییفت نویسنده انگلیسی در77سالگی درگذشت.  درچنین روزی درسال 1667 میلادی جاناتان سویفت نویسنده برجسته انگلیسی دیده به جهان گشود . وی دوران کودکی و تحصیلات خویش را در ایرلند به پایان رسانید. او مدت ها در جنبش آزدیخواه  مردم ایرلند علیه انگلستان به مبارزه پرداخت . وی مدتی نیز به سوی کار های  سیاسی روی آورد .سویفت  در اواخر عمر  دچار جنون شد  و در سال 1745 در هفتادوهفت سالگی دیده از جهان بربست.سفرهای  گالیور، باران شهر، نامه های یک بزاز، دادخواست خانم ، فرانسیس هاریس، ، اتفاقات روزانه برای استلا، گفت وگوی مؤدبانه و باشگاه هنگ از مهمرتین آثار اویند .

براون نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1605 میلادی به دنیا آمد . باغ سیروس عنوان مهمترین  اثر داستانی اوست .

لی هانت یا جیمزهنری مقاله نویس ، منتقد ، روزنامه نگاروشاعر انگلیسی درچنین روزی درسال 1784 میلادی به دنیا آمد . لرد بایرون عنوان مهمترین اثراوست .

لومیرسازنده نخستین فیلم درجهان درچنین روزی درسال 1862 میلادی دیده به جهان گشود . کارگران کارخانه لومیررا ترک می کنند ، عنوان مهمترین اثرسینمایی اوست .

میکیویسیوس شاعر، واژه شناس ونمایشنامه نویس لیتوانیایی درچنین روزی درسال 1882میلادی به دنیا آمد . اودرادبیات لیتوانی رتبه نخست را ازآن خود کرده است .

چاندرا شکاردانشمند وفیزیکدان برجسته هندی درچنین روزی درسال 1910 میلادی به دنیا آمد . وی درسال 1983میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

کیتزرهبرارکستروموسیقیدان برجسته آمریکایی درچنین روزی در سال 1911 میلادی دیده به جهان گشود . نمایش لورنس ولک عنوان مهمترین اثرموسیقایی اوست .

لوکاره نویسنده برجسته انگلیسی درچنین روزی در سال 1931 میلادی به دنیا آمد . وی درزمینه پلیسی می نگاشت . دخترطبل کوچک عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


در چنین روزی در سال  سال 552 هجری قمری  فضل بن حسن بن فضل طبرسی مشهور به  امین السلام  یکی از بزرگترین دانشمندان جهان اسلام چشم از جهان فروبست . طبرسی از بزرگترین دانشمندان  جهان تشیع است . او در حوزه تفسیر قرآن کریم یکی از مشهور ترین تفاسیر را به جای گذاشته است . تفسیر مجمع البیان وی  از جمله مهمترین آثار اوست .


در چنین روزی در سال 576 ه ق صدر الدین ابو طاهر احمد بن محمد بن احمد مشهور به حافظ سلفی دیده از  جهان فروبست . او یکی از بزرگترین حافظان حدیث در قرن ششم هجری بود . از وی  آثار بسیاری به جای مانده  است که از میان آنها می توان به معجم  السفر  اشاره کرد .