فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۱ تیر
    • 1 July
    • ٢٤ ذوالحجه

درچنین روزی درسال 1874 میلادی  ، اتحادیه بین المللی پست آغازبه کار کرد . در روزهفدهم  مهر 1253 برابر با 9 اکتبر 1874 میلادی نخستین بار به پیشنهاد هنریخ ون استفان ، مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی قرار دادی با عنوان قرار داد برن در زمینه تاسیس اتحادیه  پست در برن سوییس توسط 22 کشور جهان به تصویب رسید . کشور های امضا کننده بر اساس توافق به عمل آمده قلمرو پستی را تشکیل دادند . این قرار داد آزادی ترانزیت برای مبادله متقابل مراسلات را در سراسر قلمرو اتحادیه تامین و تضمین می کرد . نام این اتحادیه پس از چند سال به اتحادیه جهانی پست تغییر نام یافت . در سال 1969 کنگره توکیو در قطعنامه 211 خود به کشور های عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر هر سال را به عنوان روزجهانی پست تعیین کنند .

در چنین روزی در سال 1646 میلادی جی دبلیو لایب نیتز ریاضیدان و فیلسوف بر جسته آلمانی دیده به جهان گشود .

در چنین روزی در سال 1804 میلادی ژرژ سان نویسنده  مشهور فرانسوی به دنیا آمد . والنتین و لو فیگاروعناوین مهمترین آثار اویند .


در چنین روزی در سال  776 پیش از میلاد بازی های المپیک از سر گرفته شد . این بازی ها پیشتر  به فرمان یکی از فرمانروایان روم  به نام تئودوسیوس  ممنوع شده بود .

در چنین روزی در سال 1881 میلادی برای نخستین بار درجهان یک مکالمه بین المللی از طریق سیم های تلفن صورت گرفت .

در چنین روزی در سال 1960 میلادی نظام سیاسی غنا به جمهوری تبدیل شد .

در چنین روزی در سال 1967 میلادی رادوی بی بی سی باشگاه رادیویی جهانی خود را آغاز کرد .


در چنین روزی در سال 1968 میلادی ،  برخی کشور ها چون  ایالات متحده آمریکا ، بریتانیا ، اتحاد جماهیر شوروی و 58 کشور دیگر جهان پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای جهان را امضا کردند . اما با گذشت چندین سال هنوز عمده ترین ناقض این پیمان ، ایالات متحده  آمریکاست .