فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۶ تیر
    • 6 July
    • ٢٩ ذوالحجه


درچنین روزی  در سال1200هجری قمری آزاد بلگرامی شاعربرجسته  هندی دراورنگ آباد درگذشت. برخی  آثارمنظوم وی به فارسی وعربی سروده شده است  . او چندین مجموعه  شعری در رثای امام حسین ع سروده است .

لویی پاستور در چنین روزی در سال 1885 با آزمایش واکسن پیشنهادی خود برای درمان بیماری هاری موجب کنترل این بیماری مرگ آور در جامعه آن روزگار شد. وی با انجام برخی آزمایش ها به این نتیجه رسید که در صورتی که باکتری  ضعیف شده این بیماری به بدن بیمار انتقال   یابد،  پس از مدتی،  بدن فرد مبتلا در برابر  میکروب  مقاوم خواهد شد.

مالاوی کشوری است نیمه کوهستانی که  در منطقه استوایی آفریقای جنوبی بین موزامبیک و زامبیا در ساحل غربی و جنوبی دریاچه نیاسا قرار دارد.  این کشور که حکومت آن جمهوری است، در چنین روزی در سال 1964 از انگلیس مستقل شد و در تاریخ اول دسامبر 1964 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. نژاد مردم این سرزمین سیاه و عده کمی نیز سفید پوست اند. زبان رسمی این کشور انگلیسی و اکثر مردم آن  پیرو آیین مسیحیت  و اسلام اند. پایتخت این کشور لیولنگ نام دارد. 

کومور مجمع الجزایری  است در مغرب اقیانوس هند و شرق آفریقا که مدار دوازده درجه عرض جنوبی و نصف النهار44 درجه طول شرقی گرینویچ از آن می گذرند. حکومت آن جمهوری فدرال است. این کشوردر چنین روزی در سال 1975 از فرانسه مستقل شد و در دوازدهم اکتبرهمان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. پایتخت این کشور بندر مورونی است.  نژاد مردم  کشور کومور سیاه و سفید است و اکثرا پیرو دین اسلام اند. زبانهای  رایج مردم این کشور عربی،  فرانسه و کوموری است .

در چنین روزی در سال 1962 میلادی دیده از جهان فروبست. ویلیام فالکنر در سال  1897 دیده به جهان گشود. وی در طول زندگی خود به  کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان سفر کرد. حاصل این سفرها و تجربیات زندگی در کشورهای مختلف  به وضوح در آثار مختلف  او نمایان است.  روشنایی در ماه اوت،  گل سرخی  برای امیلی و میراث زشت نژادی  از مهمترین آثار داستانی این نویسنده بزرگ است. وی 65 سال زندگی کرد و در این مدت یکبار نیز برنده جایزه نوبل ادبی شد. 

در چنین روزی در سال 1967 میلادی جنگ بیافرا آغاز شد. این جنگ که مجموعا سه سال و در نیجریه جریان داشت بیش از پانصد هزار نفر کشته بر جای گذاشت .