فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۸ تیر
    • 8 July
    • ٢ محرم

در چنین روزی در سال  1937میلادی  پیمان سعد آباد میان کشور های   ایران ، ترکیه ، عراق و افغانستان امضا شد . این پیمان به منظور ایجاد حسن همجواری میان کشورهای  امضا کننده پیمان ،  به امضا رسید .

در چنین  روزی نلسون ماندلا در سال 1918 به دنیا آمد . وی در تمام طول زند گی اش به  مبازره با نظام آپارتاید (تبعیض نژادی) پرداخت  که از سوی اقلیت سفید پوستان حاکم ، باز ماندگان استعمارگران غربی ، علیه اکثریت سیاه پوستان به  عنوان صاحبان اصلی آفریقای جنوبی اعمال می شد. ماندلا برای احقاق حقوق هموطنان خود و اجرای عدالت درکشورش 27 سال زندان مداوم را تحمل کرد. او در این راه نه تنها به  سرنگونی نظام  نژاد پرستان می اندیشید بلکه آرمان اصلی وی  برقراری نظامی دموکراتیک مبتنی بر برابری سیاه و سفید در جامعه بود . سرانجام مبارزات مستمر مردم آفریقای جنوبی به ثمر رسید ونظام نژاد پرست مورد حمایت غرب و مدعی حقوق بشر، تسلیم خواست اکثریت شد و ماندلا از زندان آزاد گردید. مردم کشورش وی را به عنوان اولین رئیس جمهور انتخاب کردند. نلسون ماندلا به دلیل مبارزات دراز مدت خویش برای برقراری صلح وعدالت ، جایزه نوبل را نیز دریافت کرد.

کی دی گولیتز نقاش و مجسمه ساز آلمانی در چنین روزی در سال 1867 میلادی دیده به جهان گشود .


الک ووگ نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1898 به دنیا آمد . رمان جزیره  خورشید او در میان اهل قلم شناخته شده است . وی برادر الوین ووگ است .


در چنین روزی  نخستین دماسنج جهان به همت دانیل فارنهایت فیزیکدان آلمانی در سال 1714 میلادی ساخته و به جهان آن روز گار عرضه شد


نخستین داروخانه جهان در چنین روزی  در سال 707 میلادی در بغداد آغاز به کار کرد . نخستین داروخانه در کشور های غربی هم درقرن هجدهم شروع به کار کرد .

ویلیام کادبوری سازنده شکلات در چنین روزی در سن هشتادو نه سالگی و در سال 1957 دیده از جهان فرو بست .


در چنین روزی در سال 1709 میلادی جنگ پاولتا میان کشور های  روسیه و  سوئد  در گرفت . در این جنگ خونین سوئد از روسیه شکست خورد .


درچنین روزی در  سال 1880میلادی  پل بروکا پزشک و پدر علم جمجمه شناسی دیده از جهان فروبست . او در حوزه جامعه شناسی نیز صاحب اندیشه و نظریه بود .


در چنین روزی در سال 1889 میلادی   روزنامه « وال استریت جورنال  » یکی از روزنامه های پر طرفدار در آمریکا برای نخستین بار منتشر شد .


در چنین روزی در سال 61 هجری قمری ، امام حسین علیه السلام پس از ورود به  منزلگاه شراف در سرزمین کربلا اقامت گزیدند  . ایشان پس از خروج از مکه و نیمه کاره نهادن اعمال حج  ، به قصد کوفه به راه افتادند و با اینکه برخى از  یاران ایشان  چون محمد حنفیه ، عبدالله بن عباس ، عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عمر، آن حضرت را از سفر به کوفه بر حذر داشتند اما آن  حضرت سفر به کوفه ادامه دادند  .
 کاروان  امام حسین علیه السلام پس ازورود به  عراق ، در منزلگاه شراف توقف کردند تا مشک های خود را از رود جاری در آن لبریز نمایند اما  سپاه یکهزار نفرى حر بن یزید ریاحى که از سوى عبیدالله بن زیاد براى تعقیب  یا نبرد با  امام حسین علیه السلام گسیل شده بود ، ایشان را تعقیب می کرد . حر بن یزید حسب دستورات عبیدالله ، امام حسین علیه السلام را تحت مراقبت خویش قرار داده بود تا آنکه  به فرمان عبیدالله بن زیاد، آن حضرت را از مسیر اصلى به صحراى خشک کربلا رهنمون کرد .
در این روز در  سال 61 قمرى وی  راه را بر امام حسین علیه السلام بست و از آن حضرت خواست که از ادامه مسیر منصرف گردد .