فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۰ تیر
    • 10 July
    • ٤ محرم

درچنین روزی درسال 1325هجری شمسی ،  حبیب سماعی موسیقیدان برجسته  و مشهور ایرانی، دار فانی را وداع گفت، سماعی یکی  از استادان مطرح  سنتوربود و آثاراو، امروزه درحوزه سنتور فرا راه مشتاقان موسیقی ایرانی است. وی به سبب استعداد فوق العاده ای که  داشت ساز سنتور را از کودکی به زیبایی بسیار می نواخت. از شاگردان ایشان می توان به استاد نورعلی خان برومند اشاره کرد.

در چنین روزی درسال 1962 میلادی نخستین ماهواره مخابراتی با نام تله استاربه فضا پرتاب شد. 

نیکلا تسلا فیزیکدان بر جسته جهان در چنین  روزی در سال 1856 دیده به جهان گشود. او آثار مختلفی در زمینه فیزیک از خود به جای گذارده است.

نویسنده سرشناس فرانسوی مارسل پروست در چنین روزی در سال 1871 دیده به جهان گشود. آثار او اگر چه  در ادبیات مغرب زمین به عنوان آثار پر طرفدار مطرح اند اما به دلیل سبک نگارشی او بویژه رعایت قالب سیال ذهن، برای خواننده غیرحرفه ای اندکی دیر فهم  است. "در جستجوی زمان از دست رفته" عنوان اثری چند جلدی است که از او در حوزه ادبیات داستانی به یادگار مانده است. طرف گرمانت [بخش اول از کتاب سوم در جستجوى زمان از دست رفته‏]، گذشته در حال" [بخشى از فصل سوم زمان بازیافته‏]، طرف خانه سوان [کتاب اول در جستجوى زمان از دست رفته‏]، در ایه دوشیزگان شکوفا [کتاب دوم در جستجوى زمان از دست رفته‏]، حسرت‏ها و خیال‏ها" (بخش  هفتم از مجموعه حسرت‏ها و خیال‏ها)، خوشى‏ها و روزها، طرف گرمانت [بخش دوم از کتاب سوم در جستجوى زمان از دست رفته‏]، سدوم و عموره [کتاب چهارم در جستجوى زمان از دست رفته‏]، اسیر [کتاب پنجم در جستجوى زمان از دست رفته‏]،گریخته [کتاب ششم در جستجوى زمان از دست رفته‏] و زمان بازیافته [کتاب هفتم در جستجوى زمان از دست رفته‏] عناوین مهمترین آثار اویند . غالب آثار او را آقای مهدی سحابی مترجم برجسته کشور مان به زبان فارسی زیبایی ترجمه کرده است . 

جرج راگال نویسنده بر جسته جهان در چنین روزی در سال 1991 به دلیل  بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت . مهمترین اثراو " مو" نام دارد .

این موسیقیدان لهستانی در چنین روزی در سال 1835دیده به جهان گشود. ساز تخصصی او ویولون بود ولی  بیشتر اوقات آهنگسازی می کرد. "خاطرات مسکو "عنوان مهمترین اثر این آهنگساز لهستانی است .

مجمع الجزایری  است در جنوب شرق ایالات متحده آمریکا و در شمال کوبا. نژاد مردم این کشور سیاه و سفید است و زبان رسمی آنها انگلیسی است. اکثر مردم این کشور پیرو دین مسیحیت اند و برخی از بت پرستان نیز در میان آنان دیده می شود. نوع  حکومت این کشور جمهوری  پارلمانی است. این کشور در چنین روزی در سال 1937 از انگلستان مستقل شد و جزء کشورهای مشترک المنافع قرار گرفت. باهاما در تاریخ هجدهم سپتامبر سال 1973 میلادی به عضویت سازمان ملل در آمد. پایتخت این کشور بندر ناسائو نام دارد .

درچنین روزی در سال 1471میلادی  ویتوس برینگ یک دریانورد دانمارکی موفق شد سرزمین آلاسکا را کشف کند. 

درچنین روزی در سال 1851 میلادی ژاک لویی داگر پدر لیتوگرافی در گذشت. وی عکاس ماهری بود و توانست در همین حوزه  به کشف هایی در زمینه علم چاپ دست یابد.

درچنین روزی در سال 1925 میلادی خبرگزاری رسمی تاس تاسیس شد. حزب کمونیست در شوروی سابق این خبرگزاری را به منظور پراکنده سازی  اخبار مربوط به حزب و همچنین مبارزه با خبرگزاری های غربی تاسیس کرد .