فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۷ تیر
    • 17 July
    • ١١ محرم

درچنین روزی درسال 1367 ه ش قطعنامه آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران وعراق امضا شد،  پذیرش این قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران انعکاس ویژه ای درمحافل سیاسی و خبری جهان داشت . درواقع  این هشتمین قطعنامه ای بود که شورای امنیت  از ابتدای تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده بود . شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیست ونهم تیر ماه 1366 در جلسه شماره 2750 خود طرح قطعنامه ای را که قبلامطرح شده بود ،  به اتفاق آراء به تصویب رساند . شورای  امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق از ادامه در گیری میان جمهوری اسلامی  ایران و عراق و با ابراز تاسف از بمباران شهر ها و مناطق مسکونی و بویژه بکار بردن سلاحهای شیمایی از سوی  رژیم بعث  عراق بر خلاف تعهدات پروتکل 1925 ژنو ، ضمن تایید مفاد قطعنامه 582 خود، تصمیم گرفت در قطعنامه 598 به مخاصمات ایران و عراق پایان دهد . دراین قطعنامه بر فرستادن یک گروه ناظر بر آتش بس ، عقب نشینی نیر وها تا مرز ها  ، آزادی اسرای جنگی و تلاش برای بازسازی خرابی های ناشی از جنگ تاکید شده  است  . این شورا همچنین از دبیر کل سازمان ملل می خواهد را ههای افزایش ثبات در منطقه را مورد مداقه قرار دهد . پس از انتشار متن قطعنامه رهبر کبیر انقلاب اسلامی ،امام خمینی  ره در پیام مهمی با پذیرش این قطعنامه در بخشی از آن اظهار داشتند :"و اما در مورد قبول قطعنامه که حقیقتا مساله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصا برای من بود ، این است که من تاچند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع از مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می دیدم ، ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلا خودداری می کنم و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم ،  با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب ونظام می دانم و خدا می داند  که اگر نبود انگیزه ای که همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام ومسلمین قربانی شود ، هرگز راضی به این عمل نمی بودم و مرگ وشهادت برایم گواراتر بود اما چاره چیست  . همه با ید به رضایت حق تعالی گردن نهیم .... دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می آید  ."(1) پس از پذیرش رسمی قطعنامه از طرف ایران ، آتش بس میان طرفین از تاریخ بیست ونه مرداد 1367 بر قرار شد . در همین حال ، دکوئیار ، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد ، یک روز قبل از پذیرش  قطعنامه از سوی ایران به طور رسمی اعلام کرد:"پاسخ عراق به نامه 14 اوت 1991 من پاسخی محتوایی نیست، لذا من ناچارم به توضیحاتی که قبلا توسط عراق ارائه شده است ، تکیه کنم. این یک واقعیت است که توضیحات عراق کافی نیست، بنابراین ،رویداد برجسته ای که تحت عنوان موارد نقض بدان اشاره کردم همانا حمله 22 سپتامبر 1980 ( 31 شهریور 1359 ) علیه ایران است که بر اساس منشور ملل متحد ، اصول و قوانین شناخته شده بین المللی یا اصول بین المللی قال توجیه نیست و موجب مسئولیت مخاصمه است ."(2 )

(1) صحیفه نور ، جلد بیست ، صص 238 تا   241 . (2 ) روز نامه کیهان ،


درچنین روزی درسال 1815میلادی ناپلئون بناپارت بیست روزپس از شکست نیروهایش درنبرد واتر لودربرابربلژیک به جزیره سنت هلن دراقیانوس اطلس تبعید شد .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1889 به دنیا آمد . او علاقه عجیبی  به نوشتن رمانهای اسرارآمیز داشت . مهمترین اثر وی "پری میسون" نام دارد .


کریستینا استید، نویسنده مشهور استرالیایی در چنین  روزی در سال 1902 به دنیا آمد . رمان " مردی که عاشق کودکان بود " عنوان مهمترین اثر وی است .


در چنین روزی در سال 1841 میلادی نخستین نشریه فکاهی جهان پا به عرصه وجود نهاد . این نشریه پانچ نام داشت و در ایالت متحده آمریکا منتشر می شد.

واتز نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1674 به دنیا آمد . مهمترین اثر او "هائورا لیرکان" نام د ارد  .

این عکاس  آمریکایی در سال 1989 در چنین روزی به دنیا آمد . "جهان آتجت " عنوان مهترین اثر تصویری اوست .

در چنین روزی در سال 1973 میلادی داوود خان علیه حکومت موجود در افغانستان کودتا کرد . وی پس از آن رژیم جمهوری را در این کشور بر پا کرد که بعد ها به جمهوری داوود خان معروف شد . پیش از محمد ظاهر شاه در این کشور حکومت می کرد . تاریخ جدید افغانستان را می توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978میلادی  افسران وابسته به  حزب دموکراتیک خلق در ارتش ظاهر شاه  کودتا  کردند و نورمحمد تره کی  به عنوان رهبر جدید دولت کمونیستی  منصوب شد . پس از وی حفیظ الله امین در مقام نخست وزیری  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله برد و این کشور را به اشغال خود در آورد اما نیروهای جهاد ی در این مدت دایما به مبارزه با نیروهای اشغالگر پرداختند . در سال 1983 یک آتش بس موقت میان نیروهای اتحاد شوروی با احمدشاه مسعود(شیر دره پنجشیر) برقرار شد اما چندان ادامه نیافت. . در سال 1986 ببرک کارمل استعفای خود را اعلام کرد  وپس از وی  دکتر نجیب الله در مقام رهبری حزب حاکم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجی محمد سمکنی شخصیت غیر حزبی در مقام رئیس موقت دولت قرار گرفت.  وی  در سال 1987  مصالحه ملی اعلام کرد . در سال 1988 هم میخاییل گورباچف دستور خروج نیروهای شوروی را صادر کرد . پس از آن بود که نیروهای کشور شوروی سابق رخت از این کشور بربستند .
 افغانستان با بیش از 650 هزارکیلومترمربع وسعت (محصور در خشکی) در جنوب آسیا قرار دارد و جز کشورهای خاورمیانه محسوب می گردد.


قانون اساسی کره در چنین روزی در سال 1948 به تصویب رسید . به همین دلیل همه ساله چنین روز ی درکره جنوبی به عنوان روز قانون اساسی گرامی داشته می شود .


در چنینن روزی در  سال 1990 میلادی   زلزله ای به بزرگی هفت و هفت دهم در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) فیلیپین را لرزاند . این زلزله با توجه به شدت آن میزان تلفات بسیار پایینی داشت .


در چنین روزی در سال 61 ه ق پس از اتمام و واقعه خونبار کربلا کاروان اسیران به راه افتاد .  در این روز ‏سپاه عمر سعد و نیز اسراى اهل بیت از کربلا به کوفه به راه افتادند .  عمر سعد بر کشته‏هاى سپاه خود نماز خواند و آنان را دفن کرد ولی اجازه نداد که یاران امام حسین (ع ) را دفن نمایند . سپاه عمر سعد   اهل بیت عصمت و طهارت  ( ع ) را برشترها سوار کرده به کوفه بردند . این کاروان بعدها پیام آور کربلا و افشا گر ظلم و ستم بر خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شد  . در این کاروان ،   نقش فداکاریهاى عظیم امام زین العابدین ( ع ) و حضرت زینب ( س ) ، بسیار جلوه می نمود  . حضرت زینب( س )    سرپرست کاروان اسیران اهل بیت (ع )  و مراقبت کننده از امام‏زین العابدین‏(ع‏ ) و افشاگر ستمگرى‏هاى حکام اموى با خطبه‏هاى آتشین بود. آن  حضرت پس از عاشورا و در سفراسارت، در کوفه و دمشق، خطابه‏هاى آتشینى ایراد کردند  و رمز بقاى حماسه کربلا وبیدارى مردم گشت.پس از بازگشت‏به مدینه نیز،در مجالس ذکرى که براى شهداى کربلاداشت،به سخنورى و افشاگرى مى‏پرداخت. ایشان  به‏ همین دلیل به «قهرمان صبر»شهرت یافته اند . در میان کاروان زنان دیگری نیز حضور داشتند که برخى از آنان اولاد امام على«ع»بودند . ام کلثوم، فاطمه،صفیه،رقیه و ام هانى،فاطمه و سکینه، رباب،عاتکه،مادر محسن بن حسن،دختر مسلم بن عقیل،فضه نوبیه،کنیز خاص امام حسین«ع»و مادر وهب بن عبد الله نیز از زنان حاضر در کربلا بودند.
گفته می شود  تاریخ ورود اسرا به شام دوم ماه صفر بوده است.بنا بر این روایت حضرت زینب ( س ) و کاروان  بیست و دو روز متوالى در رنج بودند و  با این حال حضرت زینب (س )   را وارد مجلس یزید بن معاویه کردند . حضرت زینب( س) در کاخ یزید چنین فرمود : «ا ظننت‏یا یزید حیث اخذت علینا اقطار الارض و افاق السماء فاصبحنا نساق کما تساق الاسارى ان بنا على الله هوانا و بک علیه کرامة؟»اى یزید!خیلى مغرور شده ای  .تو خیال مى‏کنى اینکه امروز ما را اسیر کرده‏اى و تمام اقطار زمین را بر ما گرفته‏اى و ما در مشت نوکرهاى تو هستیم،یک نعمت و موهبتى از طرف خداوند بر توست؟!به خدا قسم تو الآن در نظر من بسیار کوچک و حقیر و بسیار پست هستى و من براى تو یک ذره شخصیت قائل نیستم.
بنا به دلایل و مناسبت های گفته شده  این روز به نام روز تجلیل از اسرا و مفقودین نام گرفته است .