فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۹ تیر
    • 19 July
    • ١٣ محرم

در چنین   روزی در سال 1366 هجری شمسی ، قطعنامه 598 از تصویب اعضای ساز مان ملل متحد گذشت .


لائوس کشوری است کوهستانی در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا که در شبه جزیره هند و چین مابین ویتنام وتایلند واقع شده است . نژاد مردم این کشور لائوسی ، آمایی و چینی است و اکثرا پیرو آیین بودا هستند . زبان رسمی آنان لائوسی است ولی اهالی این کشور به زبانهای فرانسوی و چینی نیز تکلم می کنند . این کشور در چنین روزی در سال 1949 از فرانسه مستقل شد .  حکومت این کشور تا سال 1975 مشروطه سلطنتی بود و سپس در سال 1975 به جمهوری دموکراتیک خلق تبدیل شد . لائوس در سال چهار دهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

نیکاراگوئه کشوری است نیمه کوهستانی درمنطقه استوایی آمریکای مرکزی. این کشوردرجنوب هندوراس وشمال کاستاریکا ، بین دریای کاراییب واقیانوس کبیرواقع شده است . درجنوب غربی این کشوردریاچه نیکاراگوئه که بزرگترین دریاچه آمریکای مرکزی است ، قراردارد . نژادمردم این کشورسفید ، سرخ ودورگه ، زبان رسمی آنان اسپانیولی است واکثرا ازمذهب کاتولیک پیروی می کنند . این کشوردرسال 1838 ازاسپانیا مستقل شد ودرتاریخ 24 اکتبر 1945به عضویت سازمان ملل درآمد . همه ساله چنین روزی در این کشور به عنوان روز آزادی گرامی داشته می شود . نوع حکومت این کشور جمهوری است .  جبهه ملی ساندیست‎ها به عنوان یک جبهه چپگرا تا سال 1979 مبارزه بی امانی را  علیه  رژیم خودکامه خاندان سوموزا آغاز کرد که سرانجام این قیام به پیروزی ساندینیست ها انجامید . دانیل اورتگا در سال1980میلادی حکومت ساندیستی را در این کشور تشکیل داد . اما آمریکا که کل منطقه آمریکا را حیات خلوت سیاست های خود می شمارد به مقابله تجاوزگرانه با دولت تازه انقلابی بر خاست و با حمایت سیاسی ، اطلاعاتی ، آموزش نظامی مخالفان طرفدار خود و تجهیز آنان به ادوات نظامی ، سرانجام ساندینیست ها را مجبور به عقب نشینی کرد و در انتخابی که ضد انقلاب  از حمایت همه جانبه   آمریکا برخوردار بود ، شکست خورد.


ادگار دگا نقاش معروف فرانسوی در چنین روزی  در سال 1834 دیده به جهان گشود . وی یکی از نقاشان بر جسته مکتب امپرسیونیسم در سنت نقاشی فرانسه و غرب بود .

کرونین این نویسنده انگلیسی در چنین روزی در ساتل 1986 به دنیا آمد . "سیتا دل" و" پیروزی در خشان "عنوان مهمترین آثار اویند .

مان آهنگساز و ویولونیست آمریکایی در چنین روزی در سال 1920 به دنیا آمد .


کلت در چنین روزی در سال 1814 در هارتفورد آمریکا به دنیا آمد . وی سلاح کلت را اختراع کرد که به نام او هم نامگذاری شده است . او در سال1862 دار فانی را وداع گفت .


این فیلسوف چپگرا در چنین  روز ی در سال 1898 به دنیا آمد . " انسان تک بعدی" عنوان مهمترین اثر اوست . مارکوزه
یکی از تاثیر گذارترین متفکران  عصر خود و نیرویی موثر برای حرکت های دانشجویی در دهه شصت در اروپا به شمار می رفت  . این فیلسوف برلینی الاصل که درآمریکا زندگی می کرد،  در سال 1979  دار فانی را وداع گفت . مارکوزه  یکی از موسسین انجمن تحقیقات اجتماعی  فرانکفورت نیز بود . وی در سال 1930 از  دست  نازی های فاشیست به آمریکا گریخت .