فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲ تیر
    • 22 June
    • ١٥ ذوالحجه

درچنین روزی درسال 1287 ه ش به دستورمحمد علی شاه قاجارمجلس شورای ملی به توپ بسته شد .
محمد علی شاه قاجاردرسال 1324 ه ق تاجگذاری کرد . وی ولیعهد مظرالدین شاه بود. مظفرالدین شاه چند ماه پس ازپذیرش مشروطه درسال 1285 ه . ش درگذشت و ولیعهد بر جای وی نشست . محمد علی شاه علیرغم پذیرش مشروطه از سوی مظفر الدین شاه ، به دلیل خوی استبدادی  خود از وضعیت پیش آمده به شدت ناراحت بود و به دنبال فرصتی می گشت که مشروطه را منحل نماید و بساط استبدادی را در کشور بگستراند . نفرت او از مشروطه  به حدی بود که  در روز تاجگذاری  نمایندگان مجلس شورای ملی را برای مراسم دعوت نکرد و تنها صنیع الدوله  رییس مجلس وقت را در مراسم تاجگذاری  خود دعوت نمود . رفتار محمد علی شاه تا بدانجا پیش رفت که سرانجام وی تصمیم گرفت در یک کودتای نظامی مجلس را به توپ ببندد و بساط مشروطه و قانون را در کشور برچیند لذا لیاخوف روسی فرمانده قزاق ها مجلس را به توپ بست و به دستگیری و حبس و اعدام آزادیخواهان مشروطه طلب دست زد . اما به هر حال استبداد اومعروف به دوره استبداد صغیر دیری نپایید و سرانجام گروههای مختلف آزادی خواه در کشور با هجوم به پایتخت تهران را فتح کردند . در صبح روز بیست و هشتم تیر 1288  ه ش  شاه به همراه پانصد سرباز به اتفاق سران استبداد به سفارت روس پناهنده شد . شامگاه همان روز فاتحان تهران در بهارستان  تشکیل جلسه داده و محمد علی شاه قاجار را  از قدرت خلع کردند و فرزند دوازده ساله او را به نام احمد به پادشاهی  و علیرضا عضد المالک را به سمت نایب السلطنه برگزیدند . رهبران مشروطه سرانجام محمد علی شاه را با تعیین مقرری سالیانه به روسیه تبعید کردند وی باز هم تلاش کرد به صورت مخفی وارد ایران شود که این اقدام وی برملا شد و مقرری وی قطع گردید.

در چنین روز ی در سال  1894 برای نخستین بار در جهان رقابت اتومبیل رانی در فرانسه  بر گزار شد . برنده این رقابت با سرعتی معادل بیست و یک کیلو متر در ساعت حرکت می کرد .


در چنین روزی در سال 1856 میلادی هاگار یکی از نویسندگان مشهور انگلیسی به دنبا آمد . «معدن دکتر سولومون » عنوان مهمترین اثر اوست .

در چنین روزی در سال 1887 میلادی سر ژولیان هاکسلی زیست شناس و فیلسوف بر جسته انگلیسی به دنیا آمد .


در چنین روزی در سال 1906 میلادی بیلی وایلدر کارگردان بر جسته فیلم دیده به جهان گشود . «آپارتمان»  و« استالاگ 17 » عناوین مهمترین آثار اویند .