فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۰ تیر
    • 20 July
    • ١٤ محرم

در چنین روزی در سال 1298 ه ق عالم بزرگوار علی ابن سید اسماعیل موسوی قزوینی دار فانی را وداع گفت .

پس از خلع محمد علی شاه از قدرت، در چنین روزی مقام پادشاهی به فرزند کوچک او احمد میرزا اعطا شد.
پس از آنکه تلاش های روسیه و انگلستان برای ممانعت از ورود مردم به تهران، بعد از گسترش نهضت مشروطه، بی نتیجه ماند گروههایی که عازم تهران بودند در سال 1288 شمسی وارد این شهر شدند و سرانجام  تهران را به تصرف خویش  در آوردند. نیروهای شاه مدت دو روز در مقابل آنان مقاومت کردند اما سرانجام شکست خوردند و روز جمعه تهران سقوط کرد و شاه برای اینکه به چنگ مردم نیافتد به سفارت روسیه پناه برد. فاتحان تهران در بهارستان به تشکیل شورایی مبادرت ورزیدند. این شورا محمد علی شاه را از سلطنت خلع کرد و فرزند دوازده ساله اش را، که معروف به" احمد شاه " شد، به سلطنت برگزید.  نمایندگان شورا به سفارت روسیه رفتند و احمد میرزا را به دربار آوردند و با تشریفات خاص رسما او را شاه خواندند اما چون وی در این زمان سن کمی داشت و عملا نمی توانست کشور را اداره کند، عضد الملک را که رییس ایل قاجار بود به نیابت سلطنت انتخاب کردند. پس از انتخاب عضد الملک،  شورا  منحل شد و سپهدار محمد ولی خان تنکابنی فئودال معروف وعامل روسها به نخست وزیری رسید.

در چنین  روزی در سال 1341 دولت اسدالله علم تشکیل شد. با سقوط علی امینی  و تضعیف جبهه ملی، شاه فرصت مساعدی یافت تا مهره ای کاملا وفادار به خود را در راس کابینه قرار دهد. به همین منظور دوست و مشاور قدیمی خود، اسدالله علم را مامور تشکیل کابینه نمود و شخصا نظارت مستقیم تری بر امور روزمره دولت اعمال کرد. علم استراتژی سیاسی خود را بر سه هدف استوار ساخت: اول، برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی به شیوه دلخواه شاه پس از یک دوره  طولانی  فترت، دوم،  اجرای اصلاحات تحت رهبری مستقیم شاه و تعدیل شعارهای تند اصلاحات ارضی به منظور جلب اعتماد طبقات زمین دار و سوم برقراری محدودیت های سیاسی جدید علیه رهبران جبهه ملی . این نکته نیز گفتنی است که نقطه آغاز برنامه های شاه از جمله انجمن های ایالتی و ولایتی بطور مشخص در کابینه علم به اجرا گذاشته شد. این طرح که با اهداف و دلایل ویژه ای مطرح شد با واکنش شدید نیروهای مذهبی مواجه گردید.

آپولو 11، در ساعت هفده و دو دقیقه روز چهارشنبه بیست و پنج تیر ماه سال 1348 برابر ساعت نه و سی و دو دقیقه پیش از ظهر شانزدهم جولای سال 1969 میلادی از جزیره مریت فلوریدا به سوی کره ماه پرواز کرد. در داخل کابین فرماندهی آپولو 11 فرمنانده سفینه، آرمسترانگ و در مکان دیگر آن  ادوین یوز آلرین  حضور داشتند. در فاصله چهار روزی که قطار فضایی بین ماه و زمین حرکت می کرد، کار دستگاههای سفینه آنان دقیق بود و فقط مسیر آن تصحیح می شد. سرانجام لحظه موعود فرارسید، لحظه ای که کره ماه به تسخیر انسان در آمد. در ساعت یازده و سی هشت دقیقه روز یکشنبه بیستم جولای سفینه به آرامی به روی کره ماه نشست .

این شاعر ایتالیایی در چنین  روزی در سال 1304 میلادی دیده به جهان گشود. "ایتالیا میا "عنوان مهمترین اثر این شاعر نامدار  است .

این شاعر سوئدی در چنین روزی در سال 1864 به دنیا آمد . وی در سال 1918 جایزه نوبل را برد اما از در یافت آن امتناع کرد . "متولد شده پس از مرگ پدر" عنوان مهمترین اثر اوست .

این رمان نویس آمریکایی در چنین روز ی در سال 1924 به دنیا آمد . "بخش های حیاتی" و" بزرگمرد کوچک "عناوین مهمترین آثار این نویسنده مشهور اند .

این آهنگساز مشهور مکزیکی در چنین روزی در سال 1947 به دنیا آمد . "زن جادویی" و" سانتانا "عناوین مهمترین  آثار موسیقایی اویند .

روکار، نقاش موضوع گرای ایتالیایی در چنین روزی در سال 1609 میلادی دار فانی را وداع گفت . زمان تولد وی نامعلوم است .

این کشور در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی ، بین پاناما و برزیل در ساحل در یای کاراییب و اقیانوس کبیر قرار دارد . نژاد مردم آن سفید ، سیاه ، سرخ و دو رگه است . زبان مردم این کشور اسپانیولی و مذهب اکثریت آنان کاتولیک است . این کشور در چنین روزی در سال 1819 از اسپانیا مستقل شد و در پنجم  نوامبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان مل متحد در آمد . نوع حکومت کلمبیا  جمهوری است و پایتخت آن بوگوتا نام دارد