فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۱ تیر
    • 21 July
    • ١٥ محرم

در چنین روزی در سال 1413 ه ق موسسه اسلامی بیمه اعتبار صادرات و سرمایه گذاری ،   با ماهیت تامین بیمه اعتبار صادرات و سرمایه گذارى براى کشورهاى اسلامى و به منظور ترقى، حمایت و ضمانت سرمایه گذارى در میان کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى تشکیل شد  . این توافقنامه موجب شد که این کشورها بتوانند از طریق بانک توسعه اسلامى، سازمانى اسلامى را براى تضمین سرمایه گذارى تاسیس نمایند .  کلیه فعالیت هاى این سازمان براى عمل به تعهدات خود در راستاى انطباق با شرع  است  و باید به این گونه باشد . این شرط مطابق بند پانزده آیین نامه عضویت کشورهاى عضو در قلمرو این سازمان برقرار خواهد بود .  نخستین کمیته سازمان براى همکارى تجارى و اقتصادى  در شهر استانبول در ماه صفر سال 1405 هجرى  ( نوامبر 1984)  تشکیل شد . در شانزدهمین گردهمایى سالانه این سازمان که در کشور لیبى در شعبان سال 1412 هجرى  ( فوریه 1992)  تشکیل شد، هیات مدیره بانک توسعه اسلامى بند مربوط به توافقنامه همکارى اسلامى در ارتباط با بیمه سرمایه گذارى و اعتبار صادرات را تایید کرد. در چهارم محرم 1413 هجرى  ( 4 جولاى 1992) ، بیست و هشت کشور عضو این سازمان، مواد توافقنامه را امضا کردند و در حال حاضر، با ورود دو کشور دیگر، تعداد کشورهاى عضو این سازمان به 30 کشور رسیده است.

احمد قوام، فردی که بطور گسترده درعرصه سیاست ایران تاثیر به سزایی داشت، در چنین روزی درسال 1334 هجری شمسی درگذشت. احمد قوام (قوام السلطنه) ازخاندان اشرافی کهن ایرانی است. وی در فاصله سال های 1300 تا 1331 ه ش (1921 - 1952 میلادی ) پنج باردربحرانی ترین شرایط به نخست وزیری رسید و از آغاز تا پایان حیات سیاسی خود تلاش کرد تا با وارد کردن آمریکا درامور سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران، حمایت آن کشوررا بدست آورده و نفوذ روس و انگلیس را خنثی کند. فلسفه سیاست خارجی قوام به عنوان سیاستمداری «عمل گرا» همواره بر محور «موازنه مثبت» استوار بود. این سیاست در سال های پس از جنگ جهانی دوم با حضور همه جانبه و رو به افزایش آمریکا شکل عملی به خود گرفت و ایران به یکی از مهمترین پایگاه های استراتژیک و حافظ منافع آمریکا در خاورمیانه تبدیل شد. قوام در عرصه تحولات داخلی نیز زمینه ساز شکل گیری و گسترش جریان سیاسی جدیدی به نام «یانکوفیل ها» شد. بی تردید او از برجسته ترین پیشگامان توسعه حضور آمریکا در ایران، تا قبل از کودتای 1332 ش / 1953 م بشمار می رود. اندیشه و عملکرد سیاسی قوام در زمینه روابط خارجی، هر چند تا حدودی اهداف سیاست خارجی ایران را، در زمینه رهائی از سلطة روس و انگلیس برآورده ساخت، اما گام های وی در این حوزه در واقع مصداق حقیقی به در آمدن از چاله و در افتادن در چاهی بزر گ بود چراکه برای سالها آمریکا چنبره استعمار نوین خود را بر سرمایه های ملی ایران گستراند.خوب است در این جا نظر دانشمند مرحوم استاد محیط طباطبایی را نقل به مضمون کنیم . آن مرحوم در گفتگوی سال 1363 خود با کیهان فرهنگی گفته است که قوام، متخصص خراب کردن کارها بود و کار دیگری از وی ساخته نبود.

بلژیک کشوری است در شمال غرب اروپا در ساحل دریای شمال، بین فرانسه، هلند و آلمان . مردم آن اکثرا سفید ژرمن اند و بیشتر از مذهب کاتولیک پیروی می کنند. زبان فرانسه و فلاماندر زبان رسمی این کشور است و نوع حکومت آن مشروطه سلطنتی است. این کشور در سال 1831 میلادی در چنین روزی از هلند مستقل شد و در بیست و هفتم دسامبر سال 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. پایتخت این کشور بروکسل نام دارد .

در چنین روزی در سال 1816 رویترز، موسس خبرگزاری معتبر رویترز به دنیا آمد. رویترز توانسته است امروز به عنوان یک منبع بزرگ خبرپراکنی در دنیا، اعتبار و شهرت زیادی برای موسس خود به همراه آورد.

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1885 به دنیا آمد. "شام در آنتوان" عنوان مهمترین اثر اوست.

جان ریویر آهنگساز و موسیقیدان فرانسوی در چنین روزی به دنیا آمد . "پنج" و" نوزدهمین" عنوانهای مهترین آثار وی هستند .

ارنست همینگوی نویسنده پر توان و بزرگ آمریکایی در چنین روزی در سال 1899به دنیا آمد. وی چندین رمان و داستان کوتاه از خود به یادگار گذاشت که از مهمترین آنها می توان به رمان" پیر مرد و دریا "و "وداع با اسلحه " اشاره کرد. همینگوی در نویسندگی سبک منحصر به فردی را اتخاذ کرده بود و همین امر آثار داستانی او را از دیگر نویسندگان متمایز می کند.  او در سال 1954 جایزه نوبل ادبی را به دست آورد. و سرانجام با شلیک گلوله ای به زندگی خود پایان داد.

هارت کرین شاعر آمریکایی در چنین روزی در سال 1899 به دنیا آمد . "پل "عنوان مهمترین اثر شعری اوست .

مارشال مک لوهان نویسنده برجسته، نظریه پرداز و استاد علوم ارتباطات در چنین روزی در کانادا دیده به جهان گشود. نظریه "دهکده جهانی "او که در حال حاضر در حوزه علوم ارتباطات مطرح است، شهرت وی را عالم گیر کرد. "شیوه پیام رسانی" عنوان مهمترین اثر این استاد دانشگاه است.

این آهنگساز و ویولونیست روسی در چنین روزی در سال 1920 به دنیا آمد. "آغاز سمفونی اس اف" عنوان مهمترین اثر اوست .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1933 به دنیا آمد ." گفتگو های خورشیدی "عنوان مهمترین اثر اوست .

رابرت بورنز شاعر معروف اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1796 دار فانی را وداع گفت .

آرشیل گورکی نقاش برجسته روس در چنین روزی در سن چهل و سه سالگی در سال 1948 دار فانی را وداع گفت. آثار او بیانگر سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی است .