فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۵ تیر
    • 25 June
    • ١٨ ذوالحجه


در چنین روزی در سال 1864 میلادی  هرمان  نرنست شیمیدان و فیزیکدان آلمانی به دنیا آمد .  وی به سال 1920 جایزه نوبل را از  آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1903 میلادی جرج ارول نویسنده برجسته انگیسی دیده به جهان  گشود . مزرعه حیوانات و 1984 میلادی عناوین مهمترین آثا راویند   . اورول  در سال 1950 میلادی در گذشت   . وی در سالهای نخستین زندگی اش به کار های مختلف روی آورد و به دلیل فقر خانوادگی در محیط های کارگری بزرگ شد . وی بعدها به سوی سیاست کشیده شد و در این میان به جنبش کارگری رادیکال ملحق گشت . اورول در این دوره به سان برخی از نویسندگان چپ عازم   اسپانیا شد تا با دیکتاتور مستبد اسپانیا بجنگد . اورول در جنگ مجروح شد . او در اثر ابتلا به سل در سال 1950 در پنجاه سالگی درگذ شت  . جرج  در مهمترین کتاب خود با نام " مزرعه حیوانات" بازبانی نمادین  به نقد ساختاری طبقه حاکم در حکومت های کمونیستی و به ویژه شیوه حکمرانی حزب حاکم استالین می پردازد . در سال های اخیر اسنادی منتشر شد که نشان می دهد ارول برای سازمان جاسوسی آمریکا - سیا - خبرچینی می کرد .


در چنین روزی در سال 1907 میلادی دی جنسن فیزیکدان برجسته  آلمانی متولد شد . وی در حوزه انرژی هسته ای تحقیقات فراوانی کرد و در این مسیر نیز در سال 1963 میلادی  موفق به در یافت جایزه نوبل دررشته فیزیک شد .

در چنین روزی در سال 1924 میلادی سیدنی لومه کارگردان مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . گروه عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال   1961 میلادی  عراق ادعا کرد که    کویت بخشی از عراق بوده که از این کشور جدا گردیده است . کویت با این امر البته مخالفت کرد . پس از این ادعا  عبدالکریم قاسم رئیس دولت عراق به قصد اشغال این کشور نیروی نظامی خود را آماده ورود به خاک کویت کرد . کویت  بعدها باردیگر مورد تهاجم کشور همسایه خود عراق قرار گرفت . امیر نشین کویت در دوم اوت سال 1990 میلادی توسط رژیم عراق اشغال شد . عراق پس از سالها جنگ با جمهوری اسلامی ایران در بهانه ای جدید کویت را متهم کرد که طی جنگ هشت ساله با ایران مقدار معتنابهی نفت خام به ارزش دوو نیم میلیارد دلار را از حوزه نفتی رومیله به یغما بر ده است . پس از طرح ریزی چنین بهانه ای ، عراق تعداد سی هزار نفرنیروی نظامی به کشور کویت گسیل داشت و این کشور را طی چند ساعت به اشغال خود در آورد . اما پس از این واقعه آمریکا و همپیمانانش در اقدامی جمعی تصمیم به اخراج ارتش عراق از این کشور گرفتند . نبرد آزاد سازی کویت ساعت سه و بیست دقیقه روز پنجشنبه هفدهم ژانویه 1991 میلادی آغاز شد و پس از 42 روز حمله متوالی هوایی و زمینی به ارتش عراق ، این کشور مجبور َشد در بیست و ششم فوریه همان سال  کویت را ترک کند . این جنگ به "جنگ نفت" هم معروف شد.


در چنین روزی درسال 1975 میلادی موزامبیک استقلال خود رااز پرتغال به دست آورد . این روز به عنوان   روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود .

در چنین روزی در سال 1991 میلادی اسلوونی و کرواسی استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کرد ند .


در چنین روزی در سال  1080  پاپ گریگوری برای نخستین بار در تاریخ کلیسا از سمت خود به دست شماری از کاردینال ها ، برکنار شد .

در چنین روزی در سال 1951 میلادی   برای نخستین بار در جها ن ،  شبکه تلویزیونی سی . بی . اس آمریکا برنامه های خود را به صورت رنگی پخش کرد .