فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۷ تیر
    • 27 June
    • ٢٠ ذوالحجه

در ساعت بیست و یک و سی دقیقه روز یکشنبه هفتم تیر ماه 1360 بیش ازهفتاد و دو تن از شخصیت های بر جسته کشور از جمله نمایندگان مجلس ، اعضای هیات دولت و.. بطور کلی برخی از اعضای حزب جمهوری اسلامی  طی انفجاری در دفتر این حزب  به درجه رفیع شهادت نایل آمدند . آیت الله دکتر بهشتی از یاران صدیق انقلاب و ازنخبگان کشور نیزدراین واقعه مظلومانه  به شهادت رسید . عامل بمب گذاری دردفتر حزب جمهوری اسلامی منافقی نفوذی  به نام محمد رضا کلاهی بود که پس ازانفجار موفق به فرار شد . حادثه ‌هفتم‌ تیر گرچه ضایعه‌ای عظیم و مصیبتی جانکاه بود ، اما پس ازآن حادثه ، مردم ولایتمدارایران اسلامی ثابت کردند که همچنان پشتوانه ‌ی عظیمی برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و درهر برهه از زمان به مقابله با توطئه و مکر دشمنان نظام در اشکال گوناگون آن خواهند پرداخت .ایران اسلامی با وجود شهدایی همچون آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران با وفای راحل به خود می بالد ،  شهیدانی که بدون ادعا، عاشق خدمت به مردم بودند و با نثارجان خویش، ایران اسلامی را در برابر ظلم و استکبار بیمه کردند و پایه نظام مقدس جمهوری اسلامی را استحکام بخشیدند  و حقانیت انقلاب مردم مسلمانان ایران را به اثبات رساندند ، یادشان گرامی و راه پرفروغشان پررهرو باد...


در تاریخ 27/4/1373 و به منظور ارج نهی به مقام والای قضاوت و تجلیل از مقام شهید بهشتی به عنوان  نخستین مسوول دستگاه  قضایی کشور ، هفته نخست تیر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان هفته قوه قضاییه و روز هفتم تیر به عنوان روز قوه قضاییه نامگذاری شد . بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه قوه‏ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق بخشی به عدالت و عهده‏دار وظایف زیر است‏:  رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات،
شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین می‌کند.  احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع.  نظارت بر حسن اجرای قوانین.  کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام. اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.
به  منظور انجام مسوولیت‏های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی و اداری و اجرایی مقام معظم رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر را برای مدت پنج سال به عنوان رییس قوه قضاییه تعیین می‌نماید که عالیترین مقام قوه قضاییه است.وظایف  رییس قوه قضاییه به شرح زیر است:ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسوولیت‏های اصل یکصد و پنجاه و ششم. تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی. استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل مأموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان و مانند اینها از امور اداری، طبق قانون.
مرجع رسمی تظلمات و شکایات، دادگستری است و تشکیل دادگاه‏ها و تعیین صلاحیت آنها منوط به حکم قانون است.

پس از سرکوبی مشروطه خواهان و به توپ بستن مجلس توسط عمال محمد علی شاه قاجار ، مردم شهر های مختلف کشور سر به شورش برداشتند وتصمیم به مبارزه با استبداد گرفتند . مردم تبریز نیز در حمایت از مشروطه دست به قیام زدند . در این میان ستار خان و با قرخان با رهبری مردم در این قیام توانستند کنترل تبریز را به دست گیرند و بر مخالفین غلبه کنند . ستارخان  درسال1292هجری شمسی  در گذشت .ابن حاجی حسن قرچه داغی معروف به ستار خان اصلا از اهالی قرچه داغ و ارسباران کنونی است اما فامیل او به تبریز کوچ کردند . او نیز از جوانمردان محله امیر خیز تبریز بود . وی  ازجمله  مردانی بود که برای دفاع از مشروطیت و حقوق ملت دست به سلاح برد و به سبب شجاعت ها و فداکاری هایی که در مبارزه علیه نیروهای استبدادی محمد علی شاه قاجار از خود نشان داد از طرف آزادی خواهان به سردار ملی ملقب شد.  وی پیش از مشروطیت از لوطیان تبریز بود. پس از اعلام مشروطیت نیزبه شهر آمد و به اسب فروشی اشتغال ورزید و سپس جزو مجاهدین مسلح گردید. پس از بمباران مجلس، دعوت انجمن ایالتی آذربایجان را  قبول کرد. او در دوران مشروطه نیروهای آزادی خواه آذربایجان را به یاری باقر خان برای گشودن تهران بسیج کرد و در این فتح با نیروهای جنوب و گیلان همکارشد . .پس از فتح تهران به دست ملیون ،  مجاهدین تهران به منزل ستارخان سردار ملی جمع شده و  بنای مقاومت را گذاشتند.در سی ام رجب سال 1328 ه ق در پارک اتابک که منزلگاه وی و مجاهدان ایشان بود جنگ سختی بین قشون دولتی که می خواستند او را خلع سلاح کنند در گرفت و عاقبت قشون دولتی غالب آمده سی تن را کشته و سیصد تن را اسیر کردند .  در نتیجه تیراندازی ها تیری به پای او اصابت کرد . در اثر آن تیر مزاج ستارخان علیل شد. مرگ سردار ملی را عصر روز سه شنبه 25 آبانماه 1293 شمسی مطابق به 28 ذیحجه  1332 قمری نوشته اند. سردار هنگام پیوستن به جاودانگی 48 سال داشت. پیکر وی را  در مقبره طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم در شهر ری به خاک سپردند. عظمت کار سردارملی هنگامی درک می شود که بدانیم ، وقتی وی و تفنگداران محله امیر خیز تبریز به مقاومت علیه استبد اد بر خاستند تمام ایران در سکوت و رکود کامل بود و مشروطه خواهان یا از ایران رفته بودند یا کنجی گزیده بودند و البته عده ای در تبریز همراه وی بودند. مقاومت ستارخان و باقرخان و تفنگداران شجاع آنان در محله امیرخیر و خیابان چنان جانانه و مخلصانه و مجاهدانه بود که در سرما و گرما و در محاصره شدید شهر از سوی هزاران تن لشکر مستبدان از تهران و منطقه و نداشتن سلاح وآذوقه ، ماه ها مقاومت ودفاع و حمله کردند تا آرام آرام درگیلان و اصفهان و خراسان ، آن هم به نام ستارخان حرکت های مسلحانه شکل گرفت. واستبداد محمد علی شاهی عقب نشینی کرد و سر انجام به روسیه پناهنده شد. اما ، سرگذشت وپایان کار ستارخان و مجاهدانش در پایتخت ، غم افزا و جانگداز است . از راه رسیده ها و در خلوت خزیده ها و همدستان دول خارجی و استبداد داخلی و برخی آزادیخواهان به نوا رسیده ، عر صه را بر مجاهدان تنگ کردند و بلای جان مشروطه خواهان واقعی شدند زیرا ستارخان ها را خار راه خود برای برخی اقدامات ناموجه می دیدند.


سهراب شهید ثالث از فیلمسازان برجسته کشور  در سال 1322 دیده به جهان گشود . او که یکی از بنیانگذاران سبک موج نو در سینمای ایران است در میان آثار خود تنهایی و اندوه  را روایت می کند . طبیعت بیجان او در مجامع مختلف سینمایی مورد توجه و تحسین منتقدان فیلم قرار گرفته است .وی فیلم  «یک اتفاق ساده» را در قالب یک فیلم بسیار ارزان ‏ساخت و لی این فیلم او مورد توجه گسترده سینما گران قرار گرفت .  وی در دهم تیر ماه سال 1377 دار فانی را وداع گفت .


درچنین روزی در  سال 1772 میلادی   لهستان میان سه کشور  روسیه ، اتریش و   پروس تقسیم شد . این کشور در بیست و سوم ژانویه  سال 1793 میلادی ،  آلمان و روسیه  کشور «لهستان» را  برای دومین بارتقسیم کردند

درچنین روزی در  سال 1890میلادی  ،  ونسان ون گوگ نقاش بر جسته هلندی دار فانی را وداع گفت .  ون کوگ  نقاش عاشقی بود که پس از شکست در عشق دیوانگی خاصی در او رخ نمود . سمبولیسم که بیان نامه آن  در در سال 1886 میلادی  در پاریس صادر شد کلمه ای بود که برای نخستین بار  منتقدان آن را  برای نقاشی های وان گوگ  وگوگن به کار بردند.  سمبولیست ها واقعیت محض را مبتذ ل و ناچیز می شمردند و مدعی بود ند که باید واقعیت را به شکل نماد جهت شناخت درونی هنرمند از آن واقعیت ارائه کرد. واقعه بریدن گوش او در کتاب شور زندگی وی به تفصیل ذکر شده است .