فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۹ تیر
    • 29 June
    • ٢٢ ذوالحجه

در چنین روزی در سال 1798 میلادی نظریه تکان دهنده مالتوس در باره جمعیت  منتشر شد . توماس  مالتوس در سال 1766 میلادی به دنیا آمد . وی نظریات بدبینانه ای در باره  جمعیت جهان  روبه افزایش ارایه کرده است  . اصول عقاید مالتوس در باره  جمعیت در کتاب مشهور  وی با نام  «تحقیقی در بارة اصل جمعیت و تاثیر آن در پیشرفت آینده جامعه » مطرح  شده است . این کتاب نخستین بار در سال 1798 منتشر شد .او به همراه ریکاردو و جان استوارت میل بنیان مکتب کلاسیک را در اقتصاد ریخت .  مالتوس در  کتاب خود به این نتیجه رسید که اگر موانعی در راه ازدیاد نفوس وجود نداشته باشد، جمعیت برمبنای تصاعد هندسی  افزایش می یابد.لذا پس از یک دوره جمعیت جهان به حد انفجار خواهد رسید . او می گوید بر اساس تحقیقات انجام شده و در عرض بیست و پنج سال جمعیت زمین دو برابر شده در حالیکه مقدار زمین همچنان ثابت می ماند . او معتقد است جمعیت زمین به نسبت تصاعدی افزایش می یابد در حالیکه مواد غذایی با تصاعد عددی بالا می رود .  نظر مالتوس به طور خلاصه این است که نخست  از برقراری هر نوع آمیزش جنسی، خارج از روابط زناشوئی اجتناب شود. ثانیاً مرد اختیار همسر و تشکیل خانواده را به زمانی موکول کند که بتواند مسئولیتهای خانوادگی را به نحو مطلوب عهده دار گردد و اگر به چنین وضعی نرسد به کلی از تأهّّل صرف نظر کند.

در چنین روزی در سال 1900 میلادی آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده مشهور فرانسوی  به دنیا آمد . وی خلبان نیز بود .
اگزو پری ابتدا به ترجمه کتب ادبی روی آورد و در آغاز کار در  سال  1912 کتاب « ژول سزار»  را از زبان لاتین به فرانسه ترجمه کرد . او به  دلیل علاقمندی بسیار به پرواز آرزو داشت که خلبان شود و بیشتر اوقات به همین دلیل از  مدرسه فرار می کرد تا پرواز هواپیما ها را تماشا کند . وی  پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده نظام شد و توانست در سال 1922  پرواز کند . وی در سال 1926 میلادی رمان خلبان را منتشر ساخت . همین رمان باعث افزایش محبوبیت او در میان عامه مردم شد . وی پس از آن در این حوزه به تحریر رمان های چندی همت گمارد که از میان آنها می توان به  « پیک جنوب»  و «پرواز شبانه» ، «خلبان جنگی » و« سرزمین آدم ها »     اشاره کرد . اگزو پری  در سی و یکم  ژوئیه 1944 بر اثر یک سانحه هوایی در گذشت . شازده کوچولوی او مهمترین رمان اگزوپری است . وی در این رمان زیبا و شاعرانه وصف انسانی را پیش می کشد که در میان جامعه دگرگون و پیشرفته سردر گم است . شازده کوچولوی  ساده و بی غل و غش او با خروج از انزوا و حضور در  میان جامعه با اشکال مختلف زندگی و انسان های گوناگون روبرو می گردد . شازده کوچولوی اگزوپری نمونه یک انسان ساده و بی ریاست که روح پر از صداقت خود را در میان عامه به نمایش می گذارد .


در چنین روزی در سال 1990 میلادی ایریوینگ والاس  نویسنده بر جسته آمریکایی دار فانی را وداع گفت . از او بیش از چهل کتاب داستانی و غیر داستانی به جای مانده است .