فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۰ اَمرداد
    • 31 July
    • ٢٥ محرم

در چنین روزی در سال  1944میلادی  آنتون دوسنت اگزوپری نویسنده برجسته فرانسوی در گذشت . اگزو پری ابتدا به ترجمه کتب ادبی روی آورد و در آغاز کار در  سال  1912 کتاب « ژول سزار»  را از زبان لاتین به فرانسه ترجمه کرد . او به  دلیل علاقمندی بسیار به پرواز آرزو داشت که خلبان شود و بیشتر اوقات به همین دلیل از  مدرسه فرار می کرد تا پرواز هواپیما ها را تماشا کند . وی  پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده نظام شد و توانست در سال 1922  پرواز کند . وی در سال 1926 میلادی رمان خلبان را منتشر ساخت . همین رمان باعث افزایش محبوبیت او در میان عامه مردم شد . وی پس از آن در این حوزه به تحریر رمان های چندی همت گمارد که از میان آنها می توان به  « پیک جنوب»  و «پرواز شبانه» ، «خلبان جنگی » و« سرزمین آدم ها »     اشاره کرد . اگزو پری  در سی و یکم  ژوئیه 1944 بر اثر یک سانحه هوایی در گذشت . شازده کوچولوی او مهمترین رمان اگزوپری است . وی در این رمان زیبا و شاعرانه وصف انسانی را پیش می کشد که در میان جامعه دگرگون و پیشرفته سردر گم است . شازده کوچولوی  ساده و بی غل و غش او با خروج از انزوا و حضور در  میان جامعه با اشکال مختلف زندگی و انسان های گوناگون روبرو می گردد . شازده کوچولوی اگزوپری نمونه یک انسان ساده و بی ریاست که روح پر از صداقت خود را در میان عامه به نمایش می گذارد .


این نقاش مشهور فرانسوی در چنین روزی در سال 1901 میلادی دیده به جهان گشود . "چشم انداز با دو شخصیت " عنوان مشهور ترین تابلوی اوست .


دالی نویسنده مشهور آمریکایی که بیشتر در زمینه های ورزشی قلم می زد در چنین روزی در سال 1904 میلادی متولد شد . وی مدتی نیز در روز نامه نیویورک تایمز ستون ورزشی می نوشت . او در سال 1956 جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کرد .


میلتون فرید من ،  دانشمند آمریکایی در چنین روز در سال 1912  دیده به جهان گشود . نظریه های  اقتصادی این اقتصاد دان بزرگ جهان در نزد دانشمندان این علم مشهور است . وی در سال 1976 جایزه نوبل را دررشته اقتصاد از آن خود کرد .


این شیمیدان بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1919 به دنیا آمد . وی علاوه بر شیمی ، داستانهای بسیار زیبایی نیز نگاشته است که از میان آنها می توان به "نجات در آشوویتس "اشاره کرد .


میگل هیدالگو ای کوستیلا ، قهرمان آزادیخواه و یکی از سیاستمردان تاریخ سازمکزیکی  در چنین روزی در سال 1811  توسط یک اسپانیایی ترور شد .


انوک لایت آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی در چنین روزی در سال 1987 دار فانی را وداع گفت ." راه خلیج" عنوان مهمترین اثر اوست که به همراه باب اسمیت اجرا شد . وی در سن هفتاد سالگی در گذشت .

این رهبر پاناما در چنین روزی در سال 1981 بر اثر سقوط هواپیما جان خود ر ا از دست داد .