فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۱ اَمرداد
    • 1 August
    • ٢٦ محرم


در چنین روزی در سال 1369 ه ش استاد  مرتضی نی داود از موسیقیدانان معاصر ایران دار فانی را وداع گفت .   او  از شاگردان برجسته درویش خان بود . در واقع   درویش خان شاگردان بسیاری تربیت نمود   که از میان آنها می توان به  مرتضی نی داوود، ابوالحسن صبا، موسی معـروف و سعـید هـرمزی ،  حسیـنعـلی غـفاری، شکری  و نورعـلی خان برومند اشاره کرد .
استاد نی داوود بعدها با رادیو همکاری کرد و در ساخت قطعات موسیقی سنتی ایرانی هوش و ظرافت بسیاری از خود به نمایش گذاشت  .

شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار،  بیش  از سایز غذاها برای نوزدان  توصیه شده است . دردین اسلام و در میان متون فقهی و اخبار وارده نیز بر این مساله بسیار تاکید شده است . بسیاری از روایات وارده ، مدت آن را حدود دو سال مشخص کرده اند .  پزشکان نیز می گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند ،  از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزدانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند ، بر خوردارند . همه ساله  اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است ، در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است .


بنین کشوری است در منطقه استوایی آفریقا و ساحل خلیج گینه . این کشور بین کشور های نیجریه و توگو به وسعت 115762 کیلومتر مربع قرار گرفته است . مردم آن از نژاد سیاه هستند و به زبانهای فرانسه و محلی تکلم می کنند . اکثر مردم این کشور بت پرست (آنیمیست ) اند و بقیه از  اسلام ومسیحیت پیروی می کنند  . نوع حکومت این کشور جمهوری است . بنین در سال 1960 در چنین روزی از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور پرتونو نام دارد .

کمیسون اقتصادی آسیا و خاور دور، اکافه ، در چنین روزی در سال 1974 به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی، اسکاپ تبدیل شد .
اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه  آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های  توسعه پایدار   در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت وتنظیم خانواده  به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته  است تاحدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است .

کلادیوس چهارمین امپراطور روم  در چنین روزی در سال دهم قبل از میلاد به دنیا آمد . وی طی سالهای 41 تا 54 بعد از میلاد در روم حکومت کرد .

این امپراطور روم  در سال  126 پس از میلاد در  چنین روزی به دنیا آمد . حکومت وی پس از سال 193 میلاد آغاز شد .


ماریا میچل نخستین زن ستاره شناس آمریکایی در چنین روزی در سال 1818 متولد شد .


هرمان ملویل ، نویسنده برجسته و معروف  آمریکایی در چنین روزی دیده به جهان گشود . "موبی دیک ( نهنگ سفید ) "و "بیلی باد" عنوان دو اثر مهم اوست


آین آهنگساز و ویولونیست آمریکایی در چنین روزی در سال 1898 متولد شد . " پیک نیک " عنوان مهمترین اثر موسیقایی وی است .

این کیهان نورد شوروی سابق در چنین روزی در سال 1944 به دنیا آمد . وی با سفینه های مختلفی از جمله تی ام - 2 به فضا سفر کرد .


این فضا نورد بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1946 دید ه به جهان گشود . وی  با سفینه های  مختلفی چون اس تی اس و آی 51 به فضا سفر کرد .


کندال، شاعر بر جسته استرالیایی در چنین روزی در سال 1882 در گذشت . وی بر اثر بیماری سل در سن 43 سالگی دار فانی را وداع گفت .

واکر ، عکاس بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1985 به دیار ابدی شتافت . وی در سن 92 سالگی بدرود حیات گفت .