فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۲ اَمرداد
    • 2 August
    • ٢٧ محرم

در چنین روزی در سال 1831 میلادی هگل فیلسوف برجسته آلمانی در گذشت   . هگل در سال 1770 میلادی به دنیا آمد. او در دانشگاه توبینگن تحصیل کرد و دردانشگاههای  ینا ، نورمبرگ ، هایدلبرگ و برلین فلسفه تدریس کرد . در باره آثار او اختلاف نظر فراوان است . عده ای او را متفکری مرتجع ، عده ای دیگر او را محافظه کار و بالاخره بعضی دیگر وی را متفکری تندرو و افراطی می دانند . آزدایخواهان او را الهام بخش هیتلر و موسولینی می دانند و فاشیست ها نیز او را پیشرو مارکس و لنین می شمارند . مجموعه آثار هگل پس از مرگش در هجده مجلد به چاپ رسید .


امیر نشین کویت در دوم اوت سال 1990 میلادی توسط رژیم عراق اشغال شد . عراق پس از سالها جنگ با جمهوری اسلامی ایران در بهانه ای جدید کویت را متهم کرد که طی جنگ هشت ساله با ایران مقدار معتنابهی نفت خام به ارزش دوو نیم میلیارد دلار را از حوزه نفتی رومیله به یغما برده است . پس از طرح ریزی چنین بهانه ای ، عراق تعداد سی هزار نفرنیروی نظامی به کشور کویت گسیل داشت و این کشور را طی چند ساعت به اشغال خود در آورد . اما پس از این واقعه آمریکا و هم پیمانانش در اقدامی جمعی تصمیم به اخراج ارتش عراق از این کشور گرفتند . نبرد آزاد سازی کویت ساعت سه و بیست دقیقه روز پنجشنبه هفدهم ژانویه 1991 میلادی آغاز شد و پس از 42 روز حمله متوالی هوایی و زمینی به ارتش عراق ، این کشور مجبور شد در بیست و ششم فوریه همان سال  کویت را ترک کند . این جنگ به "جنگ نفت" هم معروف شد.

در سال 216 پیش از میلاد رومی ها در منطقه کانائه در ایتالیا از هانیبال کارتاژی شکست سختی خوردند . مورخان این
پیروزی را به حساب  نبوغ نظامی هانیبال گذاشته اند .

کارور یکی از نویسندگان مشهور معاصر است که روند داستان نویسی او بر بسیاری از متاخرین تاثیر نهاده است .نوع  شخصیت پردازی در آثار اوازعدم پیچیدگی وعمق شخصیت های داستانی حکایت می کنند  . در واقع می توان گفت  در فضاهای اسیتیلزه او اشیاء تنها با حضور  شخصیت ها شکل گرفته وکامل می شوند  وهویت آنها تنها درمیان هویت اشخاص تعریف می شود . در بیشتر آثار این نویسنده بزرگ ادبیات آمریکا جنبه هایی از زندگی شخصی اش  نمود  می یابند .برخی از نویسندگان به او نسبت نویسنده مینی مال را می دهند در حالی که  کارور  هیچگاه خود را چنین نویسنده ای ندانسته است .  فضای داستانهای کارور بسیار ناامن اند  ومی توان گفت برخی اتفاقات بزرگ ومهیب در داستانهای او اتفاق می افتند که خواننده  با توجه به بطئی بودن آنها به یکباره متوجه آن  اتفاق مهیب نمی شود . او در چنین روزی با 50 سال سن  در سال 1988 دار فانی را وداع گفت .

لا نفان ، معمار چیره دست  فرانسوی در چنین روزی در سال 1754 دیده به جهان گشود . وی بعدها به واشنگتن دی سی رفت .

گالگز نویسنده بر جسته ونزوئلا در چنین روزی در سال 1884 قدم به عرصه گیتی نهاد .


این آهنگساز انگلیسی در چنین روزی در سال 1891 به دنیا آمد . "آسمانی ها" عنوان مهمترین اثر موسیقایی  اوست .


جان کیران نویسنده بزرگ آمریکایی در چنین روزی در سال 1892 دیده به جهان گشود . وی در روزنامه نیز ستون سیاسی می  نوشت ." تاریخ طبیعی نیویورک "عنوان مهمترین اثر اوست .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1910 به دنیا آمد . " نویسندگان  را بکش" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


اکانر بازیگر مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1922 به دنیا آمد . وی در فیلمهای بسیاری بازی کرد که مهمترین آنها "همه در خانواده" و" قلب شب" نام دارد .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی دیده به جهان گشود . "کشور دیگر" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

این دانشمند علم الهیات و پاتریارک کنستانتپسول در عثمانی سابق در چنین روزی در سال 1075 دار فانی را وداع گفت .


این مارشال آلمانی در بین سالهای 1925 تا 1934 رییس جمهوری وایمار را به عهده داشت . هیتلر، فاشیست آلمانی بعدها قدرت را از چنگ او درآورد و بر جای وی  تکیه زد . وی در سن هشتا د وشش سالگی دار فانی را وداع گفت .