فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۳ اَمرداد
    • 3 August
    • ٢٨ محرم

در چنین روزی در سال 1914 میلادی کانال پاناما افتتاح شد . مهندس دولسپوس سازنده و طراح کانال  سوئز، از سال 1879  ساختن کانال  پاناما را میان دو اقیانوس اطلس و آرام  آغاز کرد . امتیاز این کانال  در 18 نوامبر سال 1903  به آمریکا واگذار شد.

این کشور در منطقه استوایی ، مرکز آفریقای غربی بین نیجریه و لیبی قرار گرفته است . مساحت آن تقریبا هفت دهم خاک ایران است . بخش مهمی از این کشور را صحرا ومناطق کویری پوشانده است . نژاد مردم آن سیاه و زبان رایج آنان فرانسه ، عربی و محلی است . اکثر مردم این کشور مسلمان اند و بقیه از مسیحیت پیروی می کنند . نوع حکومت نیجر، جمهوری است . نیجر در چنین روزی در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور نیامی نام دارد .

در چنین روزی در سال 1492 میلادی سفر های اکتشافی  کریستف کلمب آغاز گردید . کلمب دریانوردی  ایتالیایی است که موفق به کشف قاره آمریکا گردید .

در چنین روزی در سال  1877 میلادی قرار داد اتحاد با سه کشور اروپایی و  روسیه امضا شد . روسیه قصد داشت با اعمال این قرارداد از نفوذ عثمانی در منطقه اروپای شرقی بکاهد .

این مخترع آمریکایی در چنین روزی در سال 1811 دیده به جهان گشود . وی آسانسور را اختراع کرده است .

پارینگتون ، منتقد ، معلم ونویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1871 به دنیا آمد . وی در سال 1928 جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

این آهنگساز بر جسته لهستانی در چنین روزی در سال 1884 متولد شد . "دانیل جاز" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

برووک این شاعر پر آوازه انگلیسی در چنین روزی در سال 1914 دیده به جهان گشود .

این رهبر ارکستر فرانسه  در چنین روزی در سال 1902 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . "دی سوولیوان" و "جکی گلیسون "عنوان های مهمترین آثار  موسیقایی اوست .

بونز نویسنده سیاسی آمریکایی در چنیند روزی به سال 1918 متولد شد ." شیرو روباه" عنوان مهمترین اثر مکتوب  وی است  .

در چنین روز پی دی جیمز نویسنده آمریکایی داستانهای پلیسی و جنایی قدم به عرصه  گیتی نهاد . "صورتش را بپوشان "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


هیدن کاروت  نویسنده بر جسته  آمریکایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد ." غراب و قلب " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی به دنیا آمد . وی صاحب اثاری چون "کییو بی هشتم" و "اگزودوس" است . نخستین رمان وی با عنوان شعار جنگی در سال 1953 میلادی منتشر شد . وی دوم  تیر ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت .

این نویسنده ، کارگردان و بازیگر آمریکایی در چنین روزی در سال 1930 به دنیا آمد . "عشق پدر ادی "عنوان مهمترین اثر اوست .

حبیب بورگینا نخستین رییس جمهور تونس در چنین روزی در سال 1901میلادی دیده به جهان گشود .


این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1941میلادی به دنیا آمد . وی در  نوشتن کتاب های آشپزی تبحر خاصی داشت . او علاوه بر این بازیگر نیز بود و در چندین  فیلم نیز ایفای نقش کرد . "  آن دو" عنوان مهمترین فیلمی است که وی در آن ایفای نقش کرده است .

این کارگردان آمر یکایی در چنین روزی در سال 1950 به دنیا آمد ." منطقه تاریک روشن " عنوان مهمترین اثر سینمایی  اوست .