فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۵ اَمرداد
    • 5 August
    • ٣٠ محرم


کشورهای آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان کشور های پیش کسوت ! در زمینه تولید سلاح های اتمی و آزمایش آن در مناطق مختلف جهان  ، در چنین روزی در سال 1963 میلادی با امضای کنوانسیونی ، بر منع آزمایش های هسته ای تاکید کردند. تشعشعات ناشی از   آزمایش های هسته ای بر محیط زیست و جانداران تاثیرات بسیار منفی باقی می گذارد که اثرات آنها بعد از سالها  بر افراد مشخص می شود .


درچنین روزی در سال 1895 میلادی  دیزل اختراع شد.این اختراع  جدید را  رودلف دیزل دانشمند  آلمانی به نام خود به ثبت رساند . امروزه موتور بخش عمده ای از وسایط نقلیه سنگین از نوع دیزلی است .

اسکالیجر ، واژه شناس و تاریخدان آلمانی در چنین روزی در سال 1540 میلادی به دنیا آمد .وی در میان بزرگترین تاریخ شناسان عصر رنسانس قرار دارد و در آن دوره  توانست در  آثار تاریخی خود  بویژه در حوزه علم تاریخ نگاری ، تحولاتی جدید را به وجود آورد .

این  آهنگساز فرانسوی در چنین روزی در سال 1811 میلادی دیده به جهان گشود . "زیبا " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

دوموپسان  نویسنده بزرگ فرانسوی در چنین روزی در سال 1850 قدم به عرصه گیتی نهاد . وی به عنوان نویسنده ای ناتورالیست ،  در میان ادبای فرانسوی مشهور است . او ضمنا بزرگترین نویسنده داستانهای کوتاه در فرانسه است ." تپلی" عنوان مهمترین مجموعه داستانی اوست که به فارسی هم تر جمه شده است . "موپاسان "توجه خود را به طرح و پلات معطوف می کرد و تاثیر گذاری داستان را مهمتر از شخصیت پردازی ، منطق روایی یا منطق واقع گرایی داستان می دانست .او معتقد بود که باید برای  لذت بردن مخاطب منطق را فدا کرد.موپاسان "آدمها را درکشاکش زندگی اجتماعی نشان می دهد و تلاش آنها را برای تغییر اجتماع به تصویر می کشد و غالبا تلاش این افراد  با شکست همراه است .

ماری ار بری ، مورخ آمریکایی در چنین روزی در سال 1876 به دنیا آمد . او کتاب های بسیاری در رشته تاریخ  به رشته تحریر در آورد که از میان آنها می توان به "زن به عنوان یک قدرت در تاریخ" اشاره کرد .

اریک کیبر آهنگساز بر جسته اطریشی در چنین روزی در سال 1890 دیده به جهان گشود . وی بیشتر به خاطر رهبری ارکستر در جامعه هنری اطریش مشهور است . او "سمفونی ان بی سی" را طی یکسال بین سال های 1945 تا 46 19 به اجرا در آورد .

آیکن ، شاعر ، نویسنده داستانهای کوتاه و منتقد ادبی در چنین روزی در سال 1899 به دنیا آمد . آثار وی تحت تاثیر نظریه روانشانسانه عناصر خود آگاه و ناخودآگاه در انسان بوده است . به دلیل قتل مادر این شاعر توسط پدرش در کودکی ، وی  ضربه روحی  سختی  خورد وهمین امر موجبات نوعی نگاه افسرده او به جهان شد . "منتخب اشعار" مهمترین اثر ادبی اوست .

جان هیوستن کارگردان ونویسنده بزرگ آمریکایی در چنین روزی  دیده به جهان گشود . وی یکی از فیلمسازان مولف دهه 40 در آمریکا بود که آثارش بسیار مورد توجه عامه مردم قرار می گرفت . "ملکه آفریقایی "و "محله چینی ها" عنوان مهمترین آثار اویند .