فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۸ اَمرداد
    • 8 August
    • ٣ صفر


ابوالقاسم پاینده،  مترجم، نویسنده و روزنامه نگار کشورمان، در چنین روزی در سل 1363 ه ش دار فانی را وداع گفت . پاینده از نویسندگان و مترجمانی بود که بیشتر در حوزه های تمدن اسلامی قلم می زد . او از خود آثار گرانبهایی به جای گذارد ه که از میان آنها می توان به گردآوری ، تدوین و ترجمه  کلمات درربار وعمیق حضرت رسول اکرم ص اشاره کرد . وی نام این اثر  ارزشمند و ماند گاررا به تاسی از نام نهج البلاغه، "نهج الفصاحه " نهاد. مرحوم پاینده در واقع  نه تنها به ترجمه کلمات قصار رسول الله ص  اقدام کرد بلکه توانسته است بسیاری از احادیث مستند به پیامبر اکرم ص را نیز جمع آوری کند . از وی برگردانی به فارسی از قرآن کریم نیز به یادگار مانده است.

در چنین روزی تشکیلات صلیب سرخ جهانی در ژنو در سال 1864 میلادی به تصویب رسید .
هانری دونان موسس صلیب سرخ در 8 مه 1826 در خانواده‌ای مذهبی در شهر ژنو دیده به جهان گشود . در زادگاه هانری دونان، پس از انتشار کتاب خاطرات سولفورینو تعدادی از افراد خیرخواه و سرشناس شهر ژنو از پیشنهادات وی استقبال نمودند و یک کمیته پنج نفره را تشکیل دادند. این کمیته در 23 اکتبر 1863 با دعوت از 16 کشور اجلاس را در ژنو برگزار نمود که براساس مصوبه اجلاس، کمیته صلیب سرخ تأسیس گردد. صلیب سرخ که معکوس رنگهای پرچم کشور سوئیس زادگاه هانری دونان بود به احترام وی به عنوان نشان کمیته بین‌المللی انتخاب گردید. با تلاشهای هانری دونان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جریان اجلاس سال 1864 در ژنو که با شرکت 15 کشور اروپایی برگزار شد اولین کنوانسیون ژنو در مورد کمک‌رسانی به مجروحین جنگهای زمینی به تصویب رسید. در جنگ سال 1870 میان آلمان و فرانسه که به محاصره پاریس انجامید، هانری دونان ضمن سازماندهی و جمع‌آوری کمکهای مردمی و انتقال پتو و غذا به جبهه‌ها، به مجروحین جنگ کمک نمود تا از منطقه درگیری خارج شوند و سال بعد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به سرپرستی دونان اسامی اسراء جنگ را اعلام کرد و خانواده‌های آنان را از نگرانی خارج ساخت. در سال 1875 نام کمیته به ” کمیته بین‌المللی صلیب سرخ “ تغییر یافت. در سال 1876 دولت عثمانی بجای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگهای پرچم خود یعنی هلال احمر در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد که بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی آن را به عنوان نشان جمعیت ملی خود بکار بردند. هانری دونان در سال 1901 اولین جایزة صلح نوبل را بخاطر تلاشهای بشردوستانه‌اش دریافت داشت و در سی‌ام اکتبر سال 1910 در سن 82 سالگی در گذشت. ( بر گرفته از سایت سازمان هلال احمر )


ریچارد نیکسون سیاستمدار معروف آمریکایی در سال 1953 به معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده  رسید . وی در انتخابات سال 1960 از جان اف کندی شکست خورد ولی سرانجام در سال 1968 ، همفری رقیب خود را شکست داد و به ریاست  جمهوری آمریکا رسید . او در دوران ریاست جمهوری خود روابط سیاسی  بین آمریکا و چین را دوباره برقرار ساخت . نیکسون بر اثر ماجرای رسوای واتر گیت ، که در آن با برقراری سیستم شنود در ساختمان حزب دموکرات قصد جاسوسی در ایام انتخابات را داشت ، در سال 1974مجبوربه استعفا از مقام خود شد و از آن به بعد تنها به نگارش کتاب های سیاسی و خاطرات خود از سالهای زندگی سیاسی اش  پرداخت .


چارلز بولفینک معمار بر جسه آمریکایی در چنین روزی در بوستون در سال 1793 به دنیا آمد . وی نخستین معمار دوره جدید آمریکاست . کاخ عظیم ایالتی  مهمترین اثر اوست .


هنری آزبورن نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1857 دیده به جهان گشود .  وی دیرینه شناس معروفی نیز بود ." پنجاه و دو سال تحقیق" عنوان مهمترین اثر این نویسنده است .


امیلیانو زاپاتا انقلابی مکزیکی در چنین روزی در سال 1879 دیده به جهان گشود . او رهبر روستایی یک جنبش آزادی خواهانه در مکزیک بود  و برای استقلال طبی در این کشور  مبارزه می کرد . زاپاتا یکی از انقلابیونی است که به منظور احیای حقوق دهقانان از ید زمین خواران به مبارزه گسترده ای علیه زمینداران بزرگ دست زد . بعدها افراد دیگری نظیر نوستیانو کارانز ، آلوارو برگون ، و خوزه اسکونسلوس راه آنها را ادامه دادند . انقلاب اجتماعی مکزیک در سال 1910 آغاز شد و زاپاتا یکی از نخستین انقلابیون به شمار می رفت . او و پانچو ویلا  در هدایت انقلاب نقش به سزایی ایفا می کردند . الیا کازان با ساخت فیلمی به نام زنده باد زاپاتا ،  نام زاپاتا را به جهانیان شنا ساند.


تیزدال،  شاعر برجسته آمریکایی در چنین روزی  در سال 1884 به دنیا آمد . وی نخستین در یافت کننده جایزه پولیتزر ادبی بود . "آواز های عشق" عنوان مهمترین اثر اوست .


این مخترع  آمریکایی در چنین روزی در سال 1901 میلادی به دنیا آمد.  وی به خاطر اختراع وسیله سیکلو تورن در سال 1939 نوبل علمی را به خود اختصاص داد .


دیراک فیزیکدان انگلیسی در چنین روزی در سال 1902 میلادی به دنیا آمد . وی در رشته فیزیک نظری صاحب آرا و اندیشه های جالب توجهی  است . او در سال 1933 نوبل فیزیزک را به خود اختصاص داد .


این رهبر ارکستر و آهنگساز آمریکایی در چنین  روزی در سال 1913 میلادی دیده به جهان گشود . اجرا ی" فرانک سیناترا "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


وار هل کار گردان، بازیگر  و تهیه کننده معروف فیلم  هالیوود آمریکا در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . "فرانکیشتن" و" بد" از  جمله آثاری است که وی در تهیه آنها نقش مهمی ایفا کرده است  .


وی به عنوان دومین زنی که به فضا رفت در چنین  روزی در سال 1948 میلادی دیده به جهان گشود . او با سفینه" سویوز تی - هفت و تی- دوازده به  فضا پرتاب شد .

بنا بر برخی  روایات مشهور  در چنین روزی در سال 57 هجری قمری حضرت امام محمد باقر(ع) معدن علم  و حلم و در یای جود وکرم  در مدینه به دنیا آمدند . پدر بزرگوارشان ، حضرت على بن الحسین ، زین العابدین ع ، و مادر مکرّمه شان، فاطمه معروف به امّ عبدالله  دخترامام حسن مجتبى است.مورخین شهادت امام باقرع  را د ر روز دوشنبه 7 ذیحجّه سال 114 هجرى قمرى در 57 سالگى، به دستور هشام بن عبدالملک خلیفه اموى روایت کرده اند . مزار شریف آن حضرت  در مدینه در قبرستان بقیع است .امام  باقر ع در واقعه  کربلا حضور داشتند  و در  آن زمان سه سال و شش ماه و ده روز از سنّ مبارکش گذشته بود. حضرت باقرع ، معروف به باقر العلوم یعنی "شکافنده علم ها"،  به علم و دانش و فضیلت و تقوا معروف بود و پیوسته مرجع حلّ مشکلات علمى مسلمانان به شمار می رفت.  آن حضرت در دوره امامت شان  بر آن شد ند تا انحراف حاکمان و دورى آنان از حقایق اسلام را به مردم بفهماند و براى مسلمانان آشکار سازند .امام محمّدباقرع  در دوران امامت خود، به نشر و پخش معارف دین به ویژه فقه و احکام اسلامى پرداخت و ضمن حلّ مشکلات علمى به تعلیم و تربیت شاگردانى فاضل و آگاه مانند: محمّد بن مسلم، زرارة بن اعین، ابونصیر، هشام بن سالم ، جابربن یزید ، حمران بن اعین و بُرید بن معاویه عجلى، همّت گماشت.آن حضرت در فضل و فضیلت، زهد و تقوا، اخلاف و معاشرت، سر آمد بزرگان بنى هاشم در عصر خود بود. حوزه علمیه ایشان  براى صدها دانشمند و محد ّث که تربیت کرده بود پایگاهى مهّم به شمار می آمد. جابر جعفى می گوید: «ابوجعفر هفتاد هزار حدیث براى من روایت کرد.» .
امام  باقر ع  با پنج خلیفه از خلفاى بنی امیه ؛ ولید بن عبدالملک ،  سلیمان بن عبدالملک ، عمر بن عبدالعزیز ،  یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک هم عصر بودند .  امام در  زمان خود مرکز علمى اسلامى را  پی ریزى کردند  که در زمان فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق ع  به ثمر  رسید. روش کارسیاسی  پیشوایان ما به ویژه امام سجّاد و امام باقرع  که در اوضاع فشار و خفقان به سر می بردند به شیوه مخفى بود. بدین گونه که ایشان با گردآوری شیعیان و تجهیز آنان به علم ودانش ، آنان را در برابر جور و فساد حکام روز آگاه می ساختند . همین کارهاى پنهانى، گاهى که آشکار می شد، خلفا را به شد ت بر می انگیخت . سرانجام، امام باقرع  که پیوسته مورد خشم و غضب خلیفه وقت، هشام بن عبدالملک بود، به وسیله ایادى او مسموم شد و در سال 114 هجرى به شهادت رسید. پیکر مطهر  آن بزرگوار، کنار قبر پدر بزرگوارش، در قبرستان بقیع، به خاک سپرده شد.

درچنین روزی در سال370هجری قمری  ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا  ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی  در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .