فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱ اَمرداد
    • 22 July
    • ١٦ محرم


در چنین  روزی در سال 1861  ارتش شمالی ها از ارتش جنوبی ها به فرماندهی ژنرال توماس جکسون  شکست خورد . در این جنگ داخلی که به دیوار سنگی شهرت یافت و سالها  میان ایالات شمالی و  جنوبی آمریکا در جریان بود ، بسیاری از مردم این کشور کشته شدند .

فیلیپ اول نخستین پادشاه هابز بورگ اسپانیا  در چنین روزی در سال 1478 به دنیا آمد . وی در سال 1506 در گذشت .

اما لازاروس شاعر بزرگ آمرکایی در چنین روزی در سال 1849 در نیویورک دیده به جهان گشود . وی در سن بیست و پنج سالگی چندین اثر چاپ شده داشت . "کلزوس نو" و "پایه گذار دولت آزادی  " عنوان مهمترین مجموعه های شعر این شاعر بزرگ آمریکایی اند . وی بر اشعار شاعران پس از خود تاثیر فراوانی داشت .


هوپر، این  نقاش برجسته آمریکایی  در چنین روزی در سال 1849 دیده به جهان گشود . "خانه ای در کنار راه آهن" عنوان مهمترین اثر تصویری اوست .


هرتز دانشمند و فیزیکدان بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1887 به دنیا آمد . وی در رشته فیزیک کوانتوم صاحب آراء و اندیشه های گرانسنگی است . هرتز در سال 1925 جایزه نوبل را دررشته فیزیک از آن خود کرد .

این نویسنده آمریکایی در سال 1888 در چنین روزی به دنیا آمد . جامعه ادبی آمریکا چاندلررا بیشتر به عنوان یک نویسنده آثار پلیسی  - جنایی و ترسناک می شناسند .  وی در دو رشته فیلمنامه نویسی و رمان صاحب آثار برجسته ای است . "دهلی آبی  "، "هویت دوگانه" و " غریبه در ترن "عنوان بر جسته ترین فیلمنامه های اویند . شش رمان وی نیز تاکنون به فیلم تبدیل شده است . "خداحافظی طولانی " عنوان مهمترین رمان وی است که جایزه ادگار آلن پو را برای وی به ار مغان آورد .

الکساندر کالدر  مجسمه ساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1898 به دنیا آمد .

این نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1898 دیده به جهان گشود . "شیطان و دانیل وبستر" عنوان مهترین اثر اوست .

چارلز هفتم پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1461 در سن پنجاه و هشت سالگی در گذشت .


کارل ساند برگ شاعر بزرگ آمریکایی در چنین روزی در سال 1967  دار فانی را وداع گفت ."آبراهام لینکلن : سالهای پراری "  عنوان مهمترین اثر شعری اوست .


لوچیونی ، نقاش بزرگ ایتالیایی در چنین  روزی  در سال 1988 به دیار ابدی شتافت . وی در رشته نقاشی منظره ، صاحب آثار بسیاری است . "ستارگان اپرا" عنوان مهمترین اثر تصویری اوست . لوچیونی در سن هشتاد و هفت سالگی در گذشت .