فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲ اَمرداد
    • 23 July
    • ١٧ محرم

احمد شاملو ، در چنین روزی در سال 1379 هجری شمسی در گذشت . احمد شاملو به سال 1304 در تهران متولد شد . تحصیلات کلاسیک نامرتبی  داشت چرا که پدرش به دلیل اشتغال در ارتش مجبور بود هر از گاهی از شهر ی به شهر دیگر منتقل شود.  نخستین اثر احمد شاملو مجموعه کوچکی بود از شعرو  مقاله که در سال 1326 چاپ شد . پس از آن آثار بسیاری از این شاعر ، نویسنده ، مترجم ومحقق کشور به چا پ رسید.  قطعنامه ، آهن ها و احساس ، هوای تازه ، باغ آینه ، آیدا در آینه ، لحظه ها و همیشه ، آیدا : در خت وخنجر وخاطره ، ققنوس در باران ، مرثیه های خاک ، شکفتن در مه ، ابراهیم در آتش ، دشنه در دیس ، ترانه های کوچک غربت  ومدایح بی صله عناوین مجموعه های شعر این شاعرند . وی همچنین اشعار بسیاری از شاعران مطرح جهان را ترجمه کرده است که ترجمه شعر های لورکا ، ریتسوس ، مارگوت بیگل  ولنگستون هیوز از آن جمله اند . شاملوچندین  قصه نیز به رشته تحریر در آورد . اما در حوزه ادبیات داستانی ،  بیشتر ترجمه های او از ادبیات معاصر جهان نزد منتقدان ادبی مطرح اند . ترجمه مسافر کوچولو، دن آرام ، مرگ کسب و کار من است و قصه های من بابام، از جمله  ترجمه های اویند . او به ترجمه چندین نمایشنامه نیز همت گمارد و  چندین مجموعه شعر و قصه نیز برای کودکان و نوجوانان روانه بازار نشر کرد . "کتاب کوچه" از مهمترین آثاروی است که در آن واژه های کوچه و بازار، تمثیل ها ، متل ها ، اشعارعامیانه و معماها وضرب المثل ها  گردآوری شده اند . وی شش جلد از این مجموعه را منتشر ساخت.

در چنین روزی  در سال 1888 گلویاس ویلیامز کارکاتوریست آمریکایی به دنیا آمد .


هایل سلاسی پادشاه مستبد اتیوپی در چنین  روزی در سال 1892 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1930 به پادشاهی رسید و در سال 1974 در گذشت .


بن وبر آهنگساز آمریکایی در چنین  روزی در سال 1916 دیده به جهان گشود . وی جایزه " ثورن موزیک" را در سال 1965 از آن خود کرد .


شاه حسن پادشاه مراکش در چنین روزی  در سال 1999 میلادی در گذشت . وی مدت سی و هشت سال پادشاه کشور مراکش بود .


در چنین  روزی جو ترنر پیانیست معرف آمریکایی دار فانی را وداع گفت  . وی در سن هشتاد و دو سالگی ،  در حالی که آثار بسیاری از خود به جا گذاشته بود به دیار باقی شتافت .

این کشور در شمال شرقی آفریقا واقع شده  و از شمال به دریای مدیترانه ، از شرق به فلسطین اشغالی و دریای سرخ ،  از جنوب به سودان و از مغرب لیبی منتهی می شود . اکثریت اهالی این سرزمین از دین اسلام پیروی می کنند و عده قلیلی نیز پیرو ادیان مسیحیت و یهودیت اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . مصر  در چنین  روزی در سال 1952 از مشروطه سلطنتی به جمهوری تبدیل شد و به همین دلیل همه ساله چنین روزی در این کشور به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود .   مصر در تاریخ بیست و چهارم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل در آمد.