فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۱ اَمرداد
    • 11 August
    • ٦ صفر


در چنین روزی در سال 1999 آخرین کسوف قرن بیستم اتفاق افتاد . این کسوف به طور واضحی در ایران رویت شد و تقریبا تمامی مناطق ایران آن را رویت کردند.

شوروی سابق در چنین روزی حتی با داشتن سلاحهای عد یده  دست به آزمایش بمب  هیدروژنی در سال 1953 میلادی زد .


پس از آنکه انقلابیون فرانسه در سال 1789 میلادی  کاخ سلطنتی فرانسه رابه  اشغال خود در آوردند و یک روز پس از دستگیری  لویی شانزدهم ، این افراد شورایی را با عنوان شورای موقت انقلاب تاسیس کردند . دانتون و رولن دو تن از انقلابیون بر جسته این کشور در این شورا حضور داشتند .  شورای مزبور  در نخستین اقدام خود ریاست گارد ملی فرانسه راتعیین کرد .

شارلوت یانگ نویسنده انگلیسی  در چنین روزی در سال 1823  میلادی به دنیا آمد . آثار وی بیشتر صبغه  دینی دارد.

کارنو رییس جمهور فرانسه در قرن نوزدهم میلادی در چنین روزی در سال 1837 میلادی دیده به جهان گشود . وی طی سالهای 1887 تا 1894 در این کشور حکومت کرد .


این شاعر مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1862 دیده به جهان گشود . "من واقعا تو را دوست دارم" عنوان  مهمترین اثر ادبی  اوست .


این شاعر بر جسته اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1892 به دنیا آمد . او از نویسندگان و شاعران بر جسته اسکاتلند در نیمه نخست قرن بیستم میلادی بود . وی  را رهبر رنسانس ادبی در اسکاتلند نیز نامیده اند . "اسکاتلندی نا محدود " عنوان مهمترین اثر اوست .


لوییس بوگان شاعر ، نویسنده و منتقد ادبی آمریکا در چنین روزی در سال 1897 میلادی به دنیا آمد . وی طی سال های 1931 تا 1969 در مجله معتبر  ادبی نیویورکر می نوشت . " خشم خفته"  عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


این آهنگساز و مویسیقیدان روسی در چنین روزی در سال 1900 میلادی دیده به جهان گشود . " باغ وحش"  عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


ویلسون نویسنده   بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1913 قدم به عرصه گیتی نهاد . "بوته توت سفید " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


هالی نویسنده مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد. او نویسنده قصه های تاریخی و وروایتگر مطالبات سیاهان آمریکایی است." ریشه ها" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


هادینوت آهنگساز و موسیقید ان انگلیسی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . " فلوریچور" عنوان مهمترین اثر موسیقایی وی است .


این نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1946 میلادی به دنیا آمد . گفته اند وی  دارای بالاترین میزان هوش ،آی کیو، در زمان خود در جهان  بوده است ." گینس" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


جکسون پولاک نقاش  بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1956 میلادی دار فانی را وداع گفت . او یکی از سردمداران جنبش نقاشی مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی در جهان معاصر  است . "همپتون شرقی " عنوان مهمترین اثر تصویری اوست . وی در اثر تصادف با اتومبیل جان خود را ازدست داد .


در چنین روزی در سال 1409 هجری قمری  سید محمد حسین بهجت مشهور به شهریار در سن هشتاد و سه سالگی دار فانی را  وداع گفت .  محمد حسین بهجت تبریزی( شهریار) در سال 1285ه ش  در شهر تبریز متولد شد . پس از پایان دوران ابتدایی و متوسطه در تبریز وارد دانشکده پزشکی شد . اما تحصیلات خود را نا تمام گذاشت و عملا" زندگی خود را وقف شعر کرد .
او از همان جوانی دارای توانایی سرشاری در شعر بود و به خوبی توانست از این استعداد شعری خود استفاده کند .  هر چند شهریار در کلیه قالبهای شعری کهن شعر سروده است اما بیشترین آثاری که از او باقی مانده ، در قالب غزل است. منتقدان و کارشناسان  او را از بزرگترین غزل سرایان عصر خودش می دانند. زبان ساده ، روان و گاه نزدیک به محاوره در آثار او برجستگی خاصی دارد و می توان گفت از دلایل موفقیت او در عرصه شعراست . شیوه شعری او اگر چه به زبان روز جامعه خودش نزدیک است، امااستقبالهای شعریش از حافظ نشان از یک عشق شاعرانه به غزل کهن می دهد .علاقه شدید شهریار به غزلسرای بزرگ فارسی زبان « حافظ» به حدی بود که با زدن تفال به دیوان او تخلص خود را که ابتدا « بهجت» بود به « شهریار» تغییر داد .وخود می گوید « از کودکی با دو کتاب« قرآن» وغزلیات « حافظ» بزرگ شده ام». شهریاردر عصری شعر می گوید که نیما شاعر نوگرای ایرانی  در حال  نو آوری است. اما شاعر آذری با تمام احتراماتی که به نیما و نو گرایی او در شعر قایل است، تحت تاثیرشیوه او قرار نمی گیرد. اما تاثیر نیما را می توان در بعضی از اشعار او که در قالبهای مختلف سروده است به خوبی مشاهده کرد .بکار گیری مناسب و بجای واژه ها ، کاربرد زبان محاوره در شعر را می توان از خصوصیات  بارز شعر او دانست که مخاطبان عام و خاص را با خود همراه می کند .شهریار نه تنها در شعر و زبان فارسی از چهر ه های نامدار به شمار می رود بلکه از بزرگترین شاعران آذری زبان است که منظومه او به این زبان با عنوان « حیدر بابا یه سلام  » به چندین زبان دنیا ترجمه و منتشرشده است .دیوان اشعاراو در پنج جلد منتشر شده ، که اشعار فارسی و آذری این شاعر توانمند  را در خود جای  داده است .این شاعر بزرگ و غزل سرا ، متخلص به شهریار در ششم صفر سال 1409 ه ق مطابق با  26 شهریورماه  1367 در تبریز دیده از جهان فرو بست و جامعه ادبی را از شعرهای زیبای خود محروم نمود . پیکر او در  مقبره الشعرای تبریز در کنار دیگر شاعران نامدار آن دیار به خاک سپرده شد .از شعرهای به یاد ماندنی او می توان به اثر زیبا و آسمانی او در وصف مولای متقیان علی ( ع ) اشاره کرد که سالهاست چون گوهری در میان دیگر اشعاراو می درخشد.