فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۲ اَمرداد
    • 12 August
    • ٧ صفر

با امضای یک کنوانسیون صلح میان دول آمریکا و اسپانیا،  در چنین روزی در سال 1898 میلادی میان این دو دولت صلح برقرار  شد .


بویک هنرمند بر جسته انگلستان در چنین روزی در سال 1753 میلادی دیده به جهان گشود . وی بیشتر به خاطر تصویر گری ها و آثار چاپی خود در جهان غرب مشهور است ." پرندگان انگلیسی "و" افسانه های آزوپ "عنوان مهمترین آثار اویند .

جرج چهارم پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1774 به دنیا آمد . وی از ژوئن 1820 تا 1830 در این کشور حکومت کرد .


رابرت سوتی،  ملک الشعرای انگلستان در چنین روزی در سل 1774 دیده به جهان گشود . وی به همراه ساموئل تیلور کالریج و ویلیام وردز ورث در راه اندازی  جنبش رمانتیسیسم ادبی در اروپا نقش فعالی ایفا کرد .

لی بیتز نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1851 میلادی دیده به جهان گشود . "آمریکای زیبا" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


مارتینز،  نمایشنامه نویس بر جسته اسپانیایی در چنین روزی در سال 1866 میلادی دیده به جهان گشود . وی در سال 1922 میلادی نوبل ادبی را از آن خود کرد .


ادیت همیلتون نویسنده مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1867 میلادی  به دنیا آمد. "اسطوره شناسی"  عنوان مهمترین اثر اوست .


سوینرتون انگلیسی در چنین روزی در سال 1884 میلادی به دنیا آمد ." طوفان تابستان "و پناهگاه امن "از عناوین مهمترین آثار داستانی اویند .

این فیزیکدان بر جسته اطریشی در چنین روزی در سال 1887 میلادی به دنیا آمد ." داشتن یک گربه " از مهمترین آثار علمی  اوست .


گفته می شود در چنین روزی در سال 1881 میلادی کار ساخت کانال پاناما آغاز شد . مهندس سازنده این کانال فردینان دولسپس مهندس فرانسوی بود .


آل گودمن موسیقیدان بر جسته روسی در چنین روزی در سال 1890 میلادی به دنیا آمد . وی رهبر ارکستر نیز بود . "ساعت کمدی ان بی سی"  عنوان مهمترین اجرای موسیقی صحنه ای اوست .


ویلیام گلدمن نویسنده آمریکایی در چنین  روزی در سال 1931 میلادی دیده به جهان گشود ." پادشاه پرندگان " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی در  سال 1983 نوبل ادبی را از آن خود کرد .


هانس هاک  هنرمند بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1936 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . وی آثار معروفی را از خود به یادگار نهاده است که از میان آنها می توان به " جعبه های عمیق" اشاره کرد .


توماس مان نویسنده آلمانی در چنین روزی در سال 1955 میلادی در گذشت . وی در سال 1875 میلادی  دیده  به جهان گشود . کوه جادو  عنوان مهمترین اثر اوست  . وی به سال 1929 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . توماس مان نویسنده آلمانی در دانشگاه مونیخ هنر و ادبیات آموخت و در دوران جوانی دست به نگارش کتب مختلفی زد . بودن بروکس نخستین اثر اوست که برای او شهرت فوق العاده ای به دنبال آورد . با روی کار آمدن نازی در آلمان ، وی به سال 1933 میلادی این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت . وی در این کشور دو کتاب به نامهای دکتر فاستوس و گناهکار مقدس را به رشته تحریر در آورد  . اونویسنده ای  رئالیست بود و در نوشته های خود  به تحلیل وضعیت اجتماعی و روانی شخصیت هایش می پرداخت  .

حضرت امام موسى بن جعفر(ع ) روز یکشنبه هفتم صفر سال 128 قمرى در روستاى ابواء متولّد شد، نام مادر آن حضرت، حمیده و پدر آن بزرگوارحضرت امام جعفر صادق (ع ) است، آن حضرت دارای چندین کنیه بودند که از میان آنها می توان به  کاظم و باب الحوائج و عبد صالح اشاره کردامام موسى بن جعفر(ع ) در طریق زندگی و تربیت مومنان همان راه و روش پدر را در پیش گرفت و محورهایی چون برنامه ریزى فکرى، آگاهى عقیدتى و مبارزه با عقاید انحرافى را سرلوحه برنامه های خود قرار داد. آن امام همام با دلایل استوار، بر افکار الحادى می تاخت و منحرفان را به اشتباه راه و روششان آگاه می ساخت. پس از مدتی با آگاهی شیعیان نسبت به روش ایشان، جنبش فکرى امام ع درخشندگى یافت و قدرت علمی آن حضرت دانشمندان را تحت الشعاع خود قرار داد. امام کاظم(ع ) در حوزه عمل سیاسی نیز بسیار فعالانه با مسایل برخورد می کردند و همین امر موجب می شد که دستگاه جور در برابر امام (ع) موضع سختی اتخاذ نماید. آن حضرت در برابر دستگاه ظلم و ستم عباسى موضع سلبى و منفى را درپیش گرفت و دستور داد تا شیعیان در دعاوى خصوصی و عمومی شکایت به نزد حاکم جور نبرند و با قرار دادن قاضى تحکیم و داوری منازعات را فیصله دهند. اما دشمنی حکومت هارون الرشید زمانی با امام (ع ) بیشتر شد که یحیى برمکى دریافت امام(ع) به پایگاه هاى خود در همه نقاط کشورهای  اسلامى نامه می نویسد و آنان را برضد حکومت می شوراند. بر اثر سعایت های بی دریغ  برمکی، هارون امام را به زندان افکند و از شیعیانش جدا ساخت و امام (ع ) نزدیک به چهارده سال در زندان هارون گذراند. حضرت امام موسى کاظم (ع ) عابدترین و زاهد ترین، فقیه ترین، سخی ترین و کریم ترین مردم زمان خود بود. نوع عبادت ایشان شهره عام و خاص بود به گونه ای که آن حضرت از ترس خدا آن چنان می گریست که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته می شد. آن حضرت، صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به خاطر تسلط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گردید. سرانجام دستگاه حاکمه نتوانست حضور آن حضرت را تاب آورد. در این حین سندى بن شاهک، به دستور هارون الرشید، غذاى آن حضرت را به سم آلوده کرد و امام (ع ) از آن غذا خورد. حضرت پس ازسه روز در 25 رجب سال 183 قمرى، در زندان هارون الرشید عباسى، در سن 55 سالگى به شهادت رسید. مرقد شریفش در کاظمین، نزدیک بغداد، زیارتگاه شیفتگان حضرتش است.