فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۴ اَمرداد
    • 14 August
    • ٩ صفر


در چنین روزی در سال 1369 ه ش صدام حسین با ارسال نامه ای به مقامات بلند پایه جمههوری اسلامی ایران  مفاد قرار 1975 الجزایر را دوباره پذیرفت  . رژیم بعث عراق در شهریور ماه سال 1359 با ملغی دانستن قرارداد 1975 الجزایر عملا مفاد آن را زیر پانهاد . صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق ، قبل از آغاز رسمی جنگ با ظاهر شدن در برابر دوربین های تلویزیون عراق  قرار داد 1975را پاره  و عملا آن را بطور یک جانبه فسخ کرد .  در واقع می توان گفت عراق در حمله به ایران اهداف زیر را دنبال می کرد : 1- حاکمیت بر اروند رود و حل و فصل دعاوی مرزی مخصوصا در غرب با توجه به لغو قرارداد 1975 2- جداسازی استان خوزستان از ایران با استفاده از شعارهای ناسیونالیستی 3- تصاحب سه جزیره تنب بزرگ ، ‌تنب کوچک و ابوموسی و گسترش حضور خود در خلیج فارس 4- تضعیف منجر به سقوط جمهوری اسلامی ایران که در صورت رسیدن به اهداف قبلی زمینه آن فراهم می شد . در حقیقت آمریکا و غرب درصدد رسیدن به این هدف بودند و جنگ وسیله ای برای تحقق آن بود .

در چنین روزی در سال 1825 میلادی ، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید .

در چنین روزی در سال 1945 میلادی ژاپن تسلیم متفقین شد .
در هشتم دسامبر سال 1941 آمریکا و انگلستان به ژاپن اعلان جنگ دادند و از آنجا که آلمان ، ایتالیا و ژاپن در سپتامبر 1940 پیمان سه جانبه ای در مورد همکاری در نبرد در صورت حمله دشمن به هریک از سه کشور امضا کرده بودند ، هیتلر نیز در 11 دسامبر به آمریکا اعلان جنگ کرد . بین سال های 1940 و1941، ژاپن با انجام یک سری اعمال نظامی، بر خی کشور های منطقه را به اشغال خود در آورد . اما در همین زمان تجاوز وسیع ژاپن در خاور دور در ماه مه سال 1942 ، بوسیله ناوگان متفقین در هم شکسته شد . نیروی در یایی آمریکا هم در هفتم اوت 1942 در کانال "گودال " واقع در سالومون پیاده شدند . در هشتم آوریل 1942 نخستین حمله هوایی ناگهانی به  شهر توکیو به وسیله بمب افکن های متوسط آمریکایی صورت گرفت . در بین  سالهای 1943و 1944 نیروهای آمریکایی با تفوق بر ژاپن این کشور رابه دو نیم تقسیم کردند .درهمین زمان و در  حین جنگ جهانی دوم دانشمندان آلمانی از جمله انیشتن ، تحقیقات گسترده ای را درباره انرژی هسته ای آغاز کرده بودند.  انریکو فرمی و آلبرت انیشتن  با احتمال خطر بکار گیری انرژی هسته ای توسط هیتلر ،  با فرار از دست نازی ها در آلمان در آمریکا تحقیقات اتمی خود را پایه ریزی کردند . تحقیقات این دو دانشمند در زمینه انرژی هسته نتایج علمی فراوانی را در پی داشت ، اما جنگ افروزان نه تنها به یافته های علمی آنان توجهی نکردند بلکه این انرژی عظیم را صرف تولید سلاحهای  کشتار جمعی کردند .
 سرانجام در ژوییه سال 1945 پس از پنج سال تلاش شبانه روزی نخستین بمب  در حضور یکصد نفر از دانشمندان در صحرای آلاموگودور در جنوب غربی ایات متحده آزمایش  شد . پس از آزمایش موفقیت آمیز این بمب ،  بمب اتمی اصلی برروی مردم  شهر هیرو شیما  در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح چنین روزی در سال 1945 میلادی منفجر شد  . این بمب دارای قدرتی معادل بیست هزار تن ماده منفجری تی ان تی بود و مستقیما شصت هزار نفر را کشت و صد هزار نفر را زخمی کرد و تمام شهر هیر و شمیا را با خاک یکسان نمود . دو روز بعد بر اساس  کنوانسوین یالتا شوروی به ژاپن اعلان جنگ داد و به مرز های منچوری حمله برد و در نهم اوت نیز دومین بمب بر روی ناکازاکی منفجر شد . ژاپنی ها پس از این اتفاقات مهیب در چهاردهم اوت همان سال شرایط پیشنهادی متفقین را پذیرفتند و در دوم دسامبر سال 1945 سند تسلیم بلا شرط را امضا کردند .

کشور پاکستان در جنوب آسیا ، بین ایران و افغانستان و هند و در ساحل دریای عمان قرار دارد . مساحت آن تقریبا یک دوم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور سفید ( ایرانی - ندی ) بوده و نود در صد مردم مسلمان و بقیه پیرو دین های برهما ، بودا ، مسیحیت و زرتشت اند. زبان رسمی مردم پاکستان اردو و انگلیسی است . نوع حکومت این کشور جمهوری است . پاکستان در چنین روزی در سال 1947 میلادی از انگلستان مستقل شد و در سی ام سپتامبر 1947 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن اسلام آباد نام دارد . قبل از آزادی هند از یوغ استعمار انگلیس، حزب "مسلم لیگ" که خواهان آزادی هند و ایجاد کشوری مستقل برای مسلمانان شبه قاره بود ، تشکیل کشور پاکستان را اعلام کرد و جواهر لعل نهرو ابتدا به فرمانداری کل منصوب شد و سپس به عنوان اولین  نخست وزیر انتخاب شد.


اورستد فیزیکدان بر جسته دانمارکی در چنین روزی در سال1777 میلادی دیده به جهان گشود . وی علاوه بر فیزیک در رشته شیمی نیز صاحب رایی  برجسته است . "نگاهی به قانون شیمی "عنوان مهمترین اثر علمی اوست .

گالس ورتی نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1867 میلادی به دنیا آمد ." فورسایت ساگا" عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی در سل 1932 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود ساخت .

این آهنگساز بر جسته فنلاندی در چنین روزی در سال 1869 میلادی به دنیا آمد . "لالایی " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


این فضا نورد آمریکایی در چنین روزی در سال 1943 قدم به عرصه گیتی نهاد . او یک بار به همراه سفینه اس تی اس 41 ل به فضا رفت .

رومنز نویسنده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1972 میلادی در گذشت . وی به هنگام مرگ هشتاد و شش سال داشت .


در چنین روزی در سال 37 ه ق حضرت عمار یاسر صحابی گرانقدر حضرت رسول اکرم ( ص ) در سن نود و سه سالگی دیده از جهان فروبستند . عمار یاسر اصالتا یمنی بود . ایمان آوردن پدر و مادر عمار ( یاسر و سمیه ) در تاریخ صدر اسلام مثال زدنی است . آن  دو پس از ایمان آوردن به دین پیامبر مورد شکنجه های فروان قرار گرفتند و سرانجام نیز در این طریق به در جه شهادت نایل آمدند .عمار یاسر نیز از یاران صدیق پیامبر اکرم ( ص ) و حضرت علی ( ع ) بود و در مسیر دفاع از ولایت سختی های بسیار دید . حضرت رسول ( ص ) در باره او  فرمود:عمار از سرتا پا سرشار از ایمان است وتوحید با گوشت وخون او عجین شده است.او پس از هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به مدینه، در بیشتر جنگ ها علیه کفار شرکت داشت .


درچنین روزی در سال38هجری قمری ،  جنگ نهروان درمحلی به همین نام روی داد. این جنگ میان سپاه اسلام به فرماندهی امام علی ( ع ) و سپاه خوارج  در گرفت و در نهایت نیز خوارج شکست خوردند . 
به نقل از   سیره معصومان (ج 3 ) نویسنده: سید محسن امین ، مترجم: على حجتى کرمانى :
مسعودى گوید: على (ع) ، کوفه را با سى و پنج هزار تن ترک گفت و از بصره نیز، از طرف ابن عباس، ده هزار تن که احنف بن قیس و جاریه بن قدامه سعدى نیز در میان آنان بودند به آن حضرت ملحق شدند.این واقعه در سال 38 ه واقع شد.على (ع) در شهر انبار فرود آمد و لشکرها در آن دیار به آن حضرت مى‏پیوستند.على (ع) براى مردم سخنرانى و آنان را به جهاد تشویق کرد و فرمود:« پیش به سوى قاتلان مهاجران و انصار!اینان بسیار تلاش کردند تا نور خدا را فرو نشانند و براى کشتن رسول خدا (ص) و یارانش تلاش بسیار کردند.هشدارید که پیامبر (ص) مرا فرمود که با ناکثان جنگ کنم و آنان کسانى بودند که از کار ایشان آسوده شدیم و هنوز با مارقان روبه‏رو نشده‏ایم و اکنون باید به جنگ قاسطان روانه شویم که ایشان براى ما مهم‏تر از خوارج هستند.پس به جهاد با قومى بشتابید که مى‏خواهند فرمانروایان ستمگر باشند و مردم آنان را ارباب خود بدانند.
طبرى مى‏نویسد: على (ع) پرچم امان را به دست ابو ایوب داد.او خطاب به نهروانیان بانگ زد: کسى که به زیر پرچم درآید و کسى را نکشته باشد در امان است.و آن کس که به سمت کوفه یا مداین بازگردد در امان است.پس پانصد تن از آنان به سوى بند نیجین بازگشتند و عده‏اى دیگر از آنان به طرف کوفه و گروهى دیگر، در حدود صد تن، به سوى مداین رفتند.سپاه خوارج چهار هزار تن بودند که پس از این دو هزار و هشتصد تن براى نبرد باقى ماندند و به سپاه على (ع) حمله بردند.مسعودى گوید: على (ع) خود در مقابل آنان ایستاد و آنان را به بازگشت و توبه دعوت کرد.اما آنان از پذیرش دعوت آن حضرت امتناع ورزیده بر یاران وى تیر پراندند.به آن حضرت گفته شد: به ما تیر انداختند فرمود: دست از آنها بازدارید و آنان را سه بار دعوت کردند.على (ع) به یارانش اجازه جمله نمى‏داد تا آنکه یکى از یارانش را که به تیر خوارج کشته شده بود نزد آن حضرت آوردند.وى فرمود: الله اکبر.اکنون جنگ با ایشان رواست.بر آنان یورش برید.طبرى گوید: ( پس از جنگ ) کسانى را که نیمه جانى داشتند، جست‏وجو کردند.شمارشان به چهارصد تن مى‏رسید.على (ع) فرمان داد آنها را به سوى عشیره‏هایشان ببرند و فرمود: آنان را ببرید و مداوایشان کنید اگر بهبود یافتند به کوفه بیاریدشان و هر چه در اردوگاهشان مى‏یابید بردارید.آن حضرت، سلاح و مرکب و لوازم جنگ را میان مسلمانان تقسیم کرد و لوازم دیگر، کالا و غلام و کنیز را به صاحبانشان باز پس داد.. مردم کشتگان خوارج را به خاک مى‏سپردند.ابن اثیر گوید: چون على (ع) از کار جنگ با خوارج آسوده خاطر شد حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و گفت: همانا خداوند به شما نیکویى کرد و پیروزى شما را ارج بخشید. پس اکنون از این قائله به طرف شامیان حرکت کنید.گفتند: اى امیر مؤمنان!تیرهاى ما تمام و شمشیرهاى ما کند و سرنیزه‏هاى ما بیرون شده است.ما را به دیارمان بازگردان تا آمادگى پیدا کنیم و چه بسا تعداد ما نیز فزونى گیرد.