فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۵ اَمرداد
    • 15 August
    • ١٠ صفر

از مهمترین وقایع تاریخی ،  جنگ های صلیبی است که مسیحیان برای گرفتن  بیت المقدس از دست مسلمانان در قرن های یازده و دوازده میلادی به آن دست زدند . جنگ های صلیبی هشت جنگ است که نخستین آنها در چنین روزی در سال 1095 میلادی به وقوع پیوست .در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپا دخالت نداشتند و فقط اشراف و اصیل زادگان شرکت کردند . شش جنگ دیگر توسط پادشاهان کشور های گوناگون فرماندهی می شد . در جنگ نخست مسیحیان بیت المقدس را گرفتند و دولتی فرانسوی تشکیل دادند. در جنگ دوم لویی هفتم پادشاه فرانسه و کنراد سوم امپراطور آلمان شرکت کردند و لیکن شکست خوردند و بیت المقدس را از دست دادند . جنگ سوم را فردریک ، فیلیپ آگوست و رچارد شیر دل آغاز کردند و موفق به تصرف بیت المقدس نشدند . جنگ چهارم را نیز اصیل زادگان فرانسوی آغاز کردند و کاری از پیش نبردند . جنگ های دیگر صلیبی هیچیک به نفع عیسویان تمام نشد .

کره ، کشوری کوهستانی ، در مشرق آسیاست که قسمت جنوبی شبه جزیره زیر مدار سی و هشت در جه قرار گرفته است و تنگه آبی کره آن را از ژاپن جدا می سازد .مساحت این کشور یک هفدهم مساحت ایران است . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان پیرو آیین  بودا هستند . زبان رسمی اهالی این کشور کره ای است و نوع حکومت آن ، جمهوری . این کشور در چنین روزی در سال 1945 میلادی مستقل شد . همچنین چنین روزی همه ساله به عنوان روز رهایی کره از قوانین استعماری ژاپن در این کشور گرامی داشته می شود .


این کشور در جنوب آسیا در ساحل شمالی اقیانوس هند  بین پاکستان و بنگلاش واقع شده و سلسله جبال هیمالیا آن را از چین جدا می سازد . مساحت آن دو برابر ایران است. نژاد مردم این کشور سفید آریایی ، سیاه دراویدی و زرد است . زبان رایج میان آنان هندی ( سانسکریت ) است  و برخی از آنان  به زبانهای انگلیسی و فارسی نیز تکلم می کنند . اکثر اهالی این سرزمین از دین هندو و اسلام پیروی می کنند و عده اندکی ازآنان پیرو ادیانی چون بودا ، مسیحیت و زرتشت  اند . نوع این کشور جمهوری متحده است . هند در چنین روزی در سال 1947 میلادی از انگلستان مستقل شد . این کشور در عین حال عضویت خود را در سازمان کشور های مشترک المنافع  حفظ کرده است . پایتخت هند ، دهلی نو نام دارد .


کنگو کشوری است نیمه کوهستانی در منطقه استوایی آفریقای غربی بین زئیر ، کامرون و گابون که در ساحل شرقی خلیج گینه قرار دارد . مساحت آن یک پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه ، سفید و دو رگه است و زبان رایج میان آنان زبان فرانسوی است . اکثر مردم این کشور پیرو ادیان اسلام و مسیحیت اند و عده ای نیز بت پرست می باشند . نوع حکومت این کشور جمهوری خلق است . کنگو در چنین روزی در سال 1960 میلادی از فرانسه مستقل شد و در بیست سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور برازاویل نام دارد .


بحرین مجمع الجزایری است در جنوب خلیج فارس که مساحت آن یک دو هزار هفتصد و شصت و پنجم  ایران است . نژاد مردم آن سفید ( سامی ، آریایی ) است و اکثرا پیرو دین اسلام بوده و به زبانهای عربی و فارسی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطتی است . این کشور در چنین روزی در سال 1971 میلادی از انگلستان مستقل شد و در تاریخ بیست و یکم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن منامه نام دارد .

در چنین روزی در سال 1945 میلادی کشور کره به دستور ژنرال مک آرتور به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد .

در چنین روزی در سال 1947 میلادی شبه قاره هند به دو کشور هند و پاکستان تقسیم شد .

لوییجی پولچی شاعر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1432 میلادی به دنیا آمد . " مورگانته" عنوان مهترین اثر ادبی اوست .


ویلهلم اول ، نخسین پادشاه پروس در چنین روزی در سال 1688 میلادی دیده به جهان گشود . او بین سالهای 1713 میلادی  تا 1740 بر پروس حکمرانی کرد .


ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1769 میلادی  به دنیا آمد .وی دو بار و در بین سالهای 1804 تا 1813 و همچنین 1814 تا 1815 میادی در کشور فرانسه حکمرانی کرد .

این نویسنده و شاعر اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1771 میلادی متولد شد ." زن دریاچه"  عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


این نویسنده بریتانیایی در چنین روزی در سال 1888 میلادی در  منطقه ویلز دیده به جهان گشود ." لورنس عربستان " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . این داستان بعدها توسط دیوید لی کارگردان به فیلم تبدیل شد .


بروگلی فیزیکدان فرانسوی در چنین روزی در سال 1892 میلادی به دنیا آمد . این دانشمند کشور فرانسه در سال 1929 میلادی نوبل علمی را از آن خود کرد .


رابرت بولت نمایشنامه نویس انگلیسی در چنین روزی در سال 1934 میلادی به دنیا آمد . "مردی برای تمام فصول "و" دکتر ژیواگو" از عناوین مهمترین آثار اویند . این دو اثر بعد ها توسط کارگردانان برجسته  به فیلم تبدیل شد .

لوکاس فوش آهنگساز بر جسته آلمانی در چنین روزی در سال 1922 میلادی به دنیا آمد ." ستایش " عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .