فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۶ اَمرداد
    • 16 August
    • ١١ صفر


در چنین روزی در سال 1369 ه ش نخستین گروه از آزادگان کشور که از ابتدای جنگ تحمیلی به اسارت ارتش رژیم بعث عراق در آمده بودند  ، به آغوش میهن اسلامی خود بازگشتند . استقبال مردمی از آزادگان  به حدی وسیع بود که ورود این عزیزان به وطن را   به یک نقطه عطف تاریخی درتاریخ  کشورمان تبد یل کرد . در بیست دوم مرداد همان سال ستاد رسیدگی به امور آزادگان براساس قانون حمایت از آزادگان مصوب سیزده آذر ماه سال 1368 ه ش تشکیل شد . این  ستاد تبادل بیش از چهل هزار آزاده را با همن تعداد  اسیر عراقی به عهده گرفت . ستاد یادشده با تشکیل بیش از دویست و هفتاد واحد ستادی در کشور ، ارایه خدمات به آزادگان سرافراز را آغاز کرد . یادآوری این نکته نیز اهمیت دارد که بسیاری از مدافعان قهرمان و سرفراز میهن اسلامی --ایران عزیز--که در مدت هشت سال دفاع مقدس ، اسیرشده بودند ، توسط دژخیمان صدامی به شهادت رسید ند وتا کنون هیچ نشانه ای از مجاهدان سینه سرخ مهاجر ا لی الله به دست نیامد.

قبرس جزیره ای است در مشرق دریای مدیترانه ، نزدیک به ساحل ترکیه و سوریه که مدار 35 در جه عرض شمالی و نصف النهار 23 در جه طول شرقی گرینویچ از آن می گذرد . مساحت این کشور یک ، صدو هفتاد و هشتم ایران است . نژاد مردم آن لاتین و زرد می باشد و به زبانهای یونانی و ترکی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین ازدین های مسیحیت ارتدکس و اسلام پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . قبرس در چنین روزی در سال 1960 از انگلستان مستقل شد و در بیستم سپتامبر سال 1960 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت آن نیکوزیا نام دارد . این کشور بد نبال درگیری های ترک تباران ویونانی تباران در سه دهه قبل به دو بخش ترک نشین ویونانی نشین تقسیم شد که هربخش از مرکزیت و ساختار اداری و قانون گذاری جداگانه بر خوردار است و تلاش های سازمان ملل متحد نیز برای رفع اختلا ف های دو طرف برای یکپارچه شدن به جایی نرسیده است. زیرا اختلاف آنان ریشه در منازعات ترکیه و یونان دارد  تا آن حد که مسائل جزیره قبرس سبب شد تا کنون این دو کشور، چند  بار  تا آستانه جنگ پیش بروند. 

پیرن آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1863 میلادی به دنیا آمد ." ادیث "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


فوستر، پویانمای   (انیماتور  ) توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1892 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او شخصیت "شاهزاده وایلانت "را خلق کرد .


هیر، نویسنده بر جسته  انگلیسی در چنین روزی در  سال 1902 میلادی به دنیا آمد ." بچه جمعه " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


استانلی بیو شیمیست آمریکایی در  چنین روزی در سال 1904 دیده به جهان گشود . وی نخستین کسی بود که توانست طرحی شماتیک از یک ویروس را ارایه کند . او در سال 1946 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


تد هیوز ملک الشعرای انگلستان در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . او یکی از شاعران مهم و موثر در ادبیات انگستان  نیمه دوم قرن بیستم است . وی در نوامبر سل 1998 میلادی د یده از جهان فروبست . از دواج غم انگیز او با سیلویا پلات شاعر از نکات مورد بحث زندگی اوست .

در چنین روزی درسال 1936 میلادی فدریکوگارسیا لورکا شاعرمشهوراسپانیایی به دلیل اشعارخود دستگیروپس ازچندی اعدام شد . لورکا در سال 1898 میلادی  به دنیا آمد . از او نمایشنامه های بسیاری نیز به جای مانده است . عروسی خود عنوان مهمترین اثر اوست . آثاراین هنرمند بزرگ به چهار دسته تقسیم می شود . 1- نمایشنامه ها 2- نمایشنامه های کمدی 3- تئاتر تجربی مانند؛" پنج سالی که می گذرد"  4- شاهکارهای نمایشی لورکا ، که بیشتر در مورد زنان است مانند؛عروسی خون ، خانه برنادا و یرما. درآثار مذکور زنان علیه سنت غلط در جامعه طغیان می کنند و درآخر نیز شکست می خورند . از نکات قابل توجه  نمایشنامه هااین است که هیچ مردی در جامعه طغیان نمی کند.  تئاتر لورکا سرشار ازنمادهای شاعرانه است  . منظور از شاعرانه بودن تئاتر او، این نیست که بخشی از اثر با شعر گفته شده است بلکه تصویرهایی که می آفریند سرشار از تغزل و کلامی دراماتیک است . از نشانه های دیگر تئاتر لورکا این است که تئاتر او اثری نیست که رئالیست را به صورت تکراری و روزمره نشان دهد .آثاراودارای فضایی شاعرانه ، تخیلی و سرشار از رنگ ، ریتم و نماد است که قبل از هر چیز با عواطف انسان بازی می کند و از این طریق اندیشه ما را به طغیان ، فکر کردن به موقعیت خود دراجتماع و ارتباط با گذشته مجبورمی کند .