فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۹ اَمرداد
    • 19 August
    • ١٤ صفر


پس از انجام کودتای آمریکایی بیست  و هشت مرداد ، بازگشت  شاه به کشور  و روی کار آمدن ارتشبد زاهدی ،  دکتر مصدق و چند تن از اطرافیانش از جمله دکتر شایگان و دکتر صدیقی دستگیر شدند و در مقابل به کسانی که در جریان کودتا نقش موثری ایفا کرده بودن ترفیعات قابل ملاحظه ای اعطا شد .  دکتر  مصدق بعد از مدتی  که در بیرجند زندانی بود به احمدآباد ساوجبلاغ   تبعید شد . مصدق در این دوره تنها از دور بر مناسبات سیاسی کشور نظر داشت و بیشتر به مطالعه و تحقیق می پرداخت .
دکتر محمد مصدق ، فرزند میرزا هدایت الله  در  تهران دیده به جهان گشود .وی  پس از طی دوره های   مقدماتی در تبریز و تهران  ، به عنوان مستوفی محاسب خراسان مشغو ل  به کار شد . این شغل روح پر تلاطم او را آرام نمی داد و به همین منظور به سوی نمایندگی مجلس شورای ملی گام برداشت و از سوی مردم تهران در دوره اول مجلس شورای ملی انتخاب شد  اما به دلیل پایین بودن سن وی از میزان قانونی ،  اعتبار نامه اش مورد تصویب قرار نگرفت . مصدق پس از آن برای ادامه تحصیل  عازم  فرانسه شد و  در مدرسه علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل گردید . وی سپس به  سوئیس رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه نوشاتل تا در یافت در جه دکترای حقوق خصوصی به تحصیل ادامه داد  . او از  پایان نامه خود  با نام «وصیت در حقوق اسلام» دفاع کرد . مصدق پس از آن به ایران بازگشت و به عنوان  والی فارس مشغول به کار گردید  . وی چند بار به نمایندگی مجلس ، وزیر مالیه و وزیر امور خارجه منصوب شد و آخرین سمت او نخست وزیری در  اوائل دهه سی شمسی بود . مصدق روی هم رفته دو سال و چهار ماه نخست‌وزیر ایران بود، که این مدت شامل دو دوره است:  آغاز نخست‌وزیری تا 25 تیر سال 1331 .و از 30  تیر همان سال تا کودتای 28 مرداد سال 1332 .
در دوره اول به علت استقلال رای مقابل مقابل شاه ایستاد و نظرات خود را اعمال نمود .مهمترین اقدامات او در دوران نخست وزیری  اش را می توان  در چند جمله خلاصه نمود : الف  اخراج انگلیسی‌ها از پالایشگاه جنوب،  ب -   تصویب نهایی قانون ملی شدن صنعت نفت ایران ، ج -  پایان دادن به اختیارات شرکت نفت ایران و انگلیس و د -  پیروزی در دادگاه لاهه.
نهایتا پس از دو سال و چهار ماه نخست وزیری ، با وقوع کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 وی ازقدرت خلع و پس از یک دادگاه به دوازده سال تبعید محکوم گردید .
او همچنین آثار شایان توجهی در  حوزه حقوق از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به  اصول و قوانین مالیه ، دستور در محاکم ، حقوق پارلمانی در ایران و اروپا ،مدارک حقوق اسلامی و وصیت در مذهب شیعه به ضمیمه حقوق مدنیه و  وصیت در حقوق اسلام اشاره کرد .
وی   در روستای احمد آباد قزوین ، در سال 1345 چشم از جهان فروبست .


کشور افغانستان درمنطقه  آسیای مرکزی در خاور میانه و در مشرق ایران قرار گرفته است . مساحت این کشور یک دوم مساحت ایران است . بیشتر جمعیت این کشور از نژاد آریایی ( تاجیک ، ابدا لی ، غلجایی ) و تعداد کمی هم ازبک و ترکمن هستند . زبان رسمی این کشور فارسی دری و پشتو است . پایتخت این کشور کابل نام دارد . افغانستان در چنین روزی در سال 1919 میلادی از تسلط انگلستان بر روابط خارجی اش مستقل شد . همه ساله چنین روزی در افغانستان به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود .
تاریخ جددی افغانستان را می توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978میلادی  افسران وابسته به  حزب دموکراتیک خلق در ارتش ظاهر شاه  کودتا  کردند و نورمحمد تره کی  به عنوان رهبر جدید دولت کمونیستی  منصوب شد . پس از وی حفیظ الله امین در مقام نخست وزیری  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله برد و این کشور را به اشغال خود در آورد اما نیروهای جهاد ی در این مدت دایما به مبارزه با نیروهای اشغالگر پرداختند . در سال 1983 یک آتش بس موقت میان نیروهای اتحاد شوروی با احمدشاه مسعود(شیر دره پنجشیر) برقرار شد اما چندان ادامه نیافت. . در سال 1986 ببرک کارمل استعفای خود را اعلام کرد  وپس از وی  دکتر نجیب الله در مقام رهبری حزب حاکم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجی محمد سمکنی شخصیت غیر حزبی در مقام رئیس موقت دولت قرار گرفت.  وی  در سال 1987  مصالحه ملی اعلام کرد . در سال 1988 هم میخاییل گورباچف دستور خروج نیروهای شوروی را صادر کرد . پس از آن بود که نیروهای کشور شوروی سابق رخت از این کشور بربستند .

لوپز شاعر بر جسته اسپانیایی در چنین روزی در سال 1398 میلادی به دنیا آمد . "کمدی زهر آلود"  مهمترین اثر ادبی  اوست .


جان دریدن،  نخستین ملک الشعرای انگلستان در چنین روزی در سال 1631 میلادی به دنیا آمد . وی دستی هم در نمایشنامه نویسی  و نقد ادبی داشت ." آبشالوم و آچیتوفل" از عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .


ریچاردسون  نویسنده بر جسته انگلیسی در چنین روزی  در سال 1698 میلادی به دنیا آمد . "پالما "و "غسل تعمید داده شده " از عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .


مینا کانت نویسنده  بر جسته فنلاندی در چنین روزی در سال 1844 میلادی به دنیا آمد . وی علاوه بر این در رشته نمایشنامه نویسی هم دستی داشت . آثار وی عمدتا نمایانگر دید واقع گرای اویند ." شیطان های اجتماعی"  عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

نسبیت ،  نویسنده  انگلیسی  کتب داستانی کودکان در چنین روزی در سال 1858 میلادی به دنیا آمد . وی شاعر نیز بود و چندین کتاب برای بزرگسالان نیز در کارنامه ادبی خود دارد ." راه آهن کودکان"  عنوان مهمترین اثر داستانی او برای کودکان است .


کازون نخستین رییس جمهور کشور فیلیپین در چنین روزی در سال 1878 میلادی به دنیا آمد . او در بین سالهای 1935 تا 1942 براین کشور عهده دار سمت ریاست جمهوری بود .


کولد گوزنز نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1903 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1946 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن   خود کرد . "حافظ افتخار" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

بپورمخترع آمریکایی در چنین روزی در سال  1907 میلادی به دنیا آمد . مورخان او را مخترع تلویزیون الکترونیکی دانسته اند .


فردریک سوم ، امپراتور آلمان ( ژرمن ) در چنین روزی در سال 1493 میلادی درگذشت . وی در میان سالهای 1440 میلادی تا 1493 بر این کشور حکومت کرد .

در چنین روزی در سال 38  ه ق محمد ابن ابی بکر والی امیر المومنین علی ابن ابی طالب ع در مصر به شهادت نایل آمد.
به نقل از کتاب  سیره معصومان ج سوم ، نویسنده: سید محسن امین  ، مترجم: على حجتى کرمانى :
عمربن عاص به دستور معاویه به همراه شش هزار تن به منظور فتح مصر  روانه این دیار شد.محمد بن ابو بکر نامه‏اى به امیر مؤمنان نگاشت و از درخواست کمک کرد.مردم براى یارى وى جمع آمدند اما با این همه پس از گذشت‏یک ماه و با وجود مالک بن کعب تعداد آنان از دو هزار تن افزون نشد. آنان پنج‏شب مقابله کردند و چون خبر قتل محمد را دریافتند، بازگشتند.چون محمد بن ابو بکر کشته شد، جنازه او را در پوست حیوانی  جاى داده آن را آتش زدند و زشتى پیروزى خود را بدین گونه به نمایش گزاردند.
خبررسان  امیر مؤمنان (ع) در شام، خبر شادکامى اهل شام را از کشته شدن محمد به آگاهى آن حضرت رسانید.على (ع) فرمود: اندوه ما در از دست دادن محمد به اندازه شادمانى آنان و بلکه بیشتر از آن است.ما نزد خداوند از آنان حساب خواهیم کشید.به خدا سوگند محمد جزو کسانى بود که انتظار قضاى الهى را مى‏کشید و براى پاداش الهى عمل مى‏کرد.او هیئت فاجر را دشمن و هدایت مؤمن را دوست مى‏داشت.این واقعه در سال 38 ه به وقوع پیوست.
على (ع) نامه‏اى به ابن عباس، که ولایت‏بصره را بر عهده داشت، نوشت و او را از فتح مصر و کشتن محمد بن ابو بکر توسط معاویه مطلع ساخت.ابن عباس نیز پاسخ نامه آن حضرت را نوشت و آن‏گاه به کوفه آمد و قتل محمد را به على (ع) تعزیت گفت.زیرا محمد پسر اسماء بنت عمیس یکى از همسران على (ع) بود.آن حضرت، اسماء را پس از وفات همسرش ابو بکر به ازدواج خود درآورد. اسماء پیش از ابو بکر همسر جعفر بن ابیطالب بود و خود نیز همچون فرزندش محمد از بهترین شیعیان امیر مؤمنان (ع) به حساب مى‏آمد. ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه ، در توضیح این سخن حضرت که فرمود: به خداى سوگند معاویه زیرک‏تر از من نیست ولى او نیرنگ مى‏بازد و....به ذکر امورى مى‏پردازد که ناآگاهان آن را به حساب ضعف تدبیر آن حضرت مى‏گذارند.از جمله مثالهاى آنان در این باره همین قضیه‏اى است که براى حکومت مصر پیش آمد.ابن ابى الحدید در این باره مى‏نویسد: از جمله خرده‏گیریهایى که بر على (ع) کرده‏اند دادن ولایت مصر به محمد بن ابو بکر و برکنار داشتن قیس بن سعد از آن منصب بود تا جایى که محمد به قتل رسید و معاویه حکومت مصر را به دست گرفت. پاسخ از این ایراد آن است که: نمى‏توان گفت: محمد شایستگى حکومت‏بر مصر را نداشت زیرا او مردى زاهد، دانشمند و درست تدبیر بوده و در مراتب خیر خواهیش نمى‏توان شک و تردید کرد.علاوه بر این، او پسر همسر على و دوست او بود.مردم مصر نیز بى‏نهایت او را دوست مى‏داشتند و از ولایت او بر مصر، استقبال کردند.چون مصریان عثمان را محاصره کردند از او درخواست عزل عبد الله بن سعد بن ابى سرح، از ولایت مصر، را کردند به وى پیشنهاد دادند تا محمد بن ابو بکر را جاى عبد الله بر آنان بگمارد. عثمان نیز عهدنامه‏اى براى ولایت او بر مصر نوشت.وى با مردم مصر رفت تا نامه عثمان را به ابن ابى سرح تسلیم کند.با توجه به این مطالب، جز تولیت محمد بن ابو بکر بر مصر، هیچ راى و تدبیرى براى على (ع) باقى نمانده بود.زیرا چنان که گفتیم مصریان به او علاقه داشتند و او را برگزیده بودند و از طرف دیگر هم محمد با داشتن اخلاقى پسندیده، استحقاق برخوردارى از این منصب را داشت.با این مقدمات، گمان قوى مى‏رفت که مردم از وى اطاعت و او را یارى کنند و بر محبت و دوستى او جمع آیند.اما عاقبت کار او همان شد که دیدیم.ولى این امور را نمى‏توان عیب و منقصتى براى امیر مؤمنان (ع) قرار داد.زیرا امام بنابر مصالحى که خود در نظر دارد به رتق و فتق امور مى‏پردازد و کسى هم جز خداوند از امور پنهان آگاهى ندارد.در زمان رسول خدا (ص) هم آن حضرت، جعفر و زید و عبد الله بن رواحه را در روز جنگ موته به میدان فرستاد.اما آنان همگى کشته شدند و سپاهشان نیز درهم شکست و عده‏اى از آنان نیز با حالى زار و نزار به مدینه بازگشتند.حال با این وجود کسى مى‏تواند پیامبر (ص) را بدین خاطر مورد ایراد قرار دهد و تدبیر و فکر او را زیر سؤال ببرد!

در چنین روزی در سال 656 ه ق آخرین خلیفه دولت عباسی به نام المستعصم بالله به دست هلاکو خان مغول  ، پس ازسقوط  بغداد ،   کشته شد .

درچنین روزی درسال127هجری قمری «مروان ثانی»  جنگ و در گیری گسترده خود را با  ابومسلم خراسانی آغاز کرد . مروان ثانی در این جنگ شکست خورد و پس ازآن به مصرگریخت اما دراین سرزمین بدست یکی ازعمال  بنی عباس کشته شد .