فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۰ اَمرداد
    • 20 August
    • ١٥ صفر

در چنین روزی در سال 609 ه ق دولت موحدین در مغرب  وارد جنگ عِقاب با صلیبیون   شدند . دراین جنگ لشگر های دولت موحدین  و جمعیت صلیبیون در اروپا با یکدیگر وارد جنگ در گیری شدند . دولت موحدین در قرن ششم هجری در کشور مغرب با هدف دعوت مردم به سوی دین اسلام در این کشور تشکیل شد . هدف اصلی این جنبش التزام به امر به معروف و نهی از منکر بود و قصد داشت که خلافت اسلامی را  به مسلمین بازگرداند . رییس این جنبش دینی که بعدها به دولت تبدیل شد ، شیخ محمد ابن تومرت نام داشت .  در اطراف وی افرادی از  شاگردانش با نام  عبد المون بن علی الکومی به تجهیز این  گروه پرداختند  . پس از آنکه عبد المومن بن علی دولت خود را در مغرب تشکیل داد و قوانین خاص را بر پا داشت به سوی آندلس رفت و خواست که این منطقه را به کشورش متصل سازد که البته با مقاومت مسیحیان این منطقه روبرو شد .

تواریخ غربی چنین روزی  را روز نزول قرآن و شب آن  را لیله القدر می شناسند . بر اساس  نوشته های مورخین غربی در چنین روزی در سال 610 میلادی  ، قرآن  کریم بر قلب پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی ( ص ) نازل شد . این امر با متون اسلامی متفاوت است . بر اثر  اساس روایات ماثوره اسلامی هریک از شب های نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان ممکن   است شب قدر باشند اما در میان همین روایات  ، شب بیست و سوم  ماه مبارک رمضان مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است . شب قدر از آن جهت به " قدر"  نامیده شده  است که  این شب در میان شب های خداوند از ارج و رتبه ای بالا بر خوردار است . بر خی ازعلمای اسلامی  نامگذاری چنین شب هایی را به " قدر"  به این دلیل دانسته اند   که در این شب ها سختی و مشقت بر انسان بار می شود تا قدری از سنگینی بارامانت الهی را دریابد . برخی نیز ارج و رتبه  شب های پر فیض را نزول قرآن کریم می دانند .  نزول قرآن بر دو گونه است: نزول دفعى و نزول تدریجى. در نزول دفعى  قرآن بطـور کامل در شب قدر بر قلب رسـول اکرم(ص) نازل شد ودر  نزول تدریجی قـرآن کریم در مـدت بیست وسه سـال به تـدریج و به مناسبت ها و طبق رویدادها بر قلب پیامبر اکرم ص نازل گردید .

در چنین روزی در سال 1397 ه ق مکتب عربی سازی مصطلحات علمی ، کنفرانس سوم خود را در شهر طرابلس لیبی تشکیل داد . در این کنفرانس کارشناسان امر شماری از اصطلاحات در علوم مختلف را به عربی معادل سازی کردند  . هدف این مکتب علمی یکسان سازی اصطلاحات علمی عربی است . 

در چنین روزی در سال 1385 ه ق مجاهد مصری عزیز مصری در گذشت . وی یکی از مشهور ترین سرداران نام آور مصر در عصر جدید است .

درچنین روزی در  سال 485هجری قمری «غضائری» از بر ترین علمای  شیعه دار فانی وداع گفت . وی  در علم رجال  صاحب اندیشه و کمال بود .

در سال 1969 میلادی مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان جهان به دست صهیونیست های جنایتکار به آتش کشیده شد . پس از این واقعه ،  همه ساله بیست و یکم آگوست به عنوان روز جهانی مسجد ، گرامی داشته می شود .اما در سال جاری هفته بزرگداشت مساجد در کشورهای اسلامی با برنامه های متنوع اجرا می شود . سازمان کنفرانس اسلامی هفته بزرگداشت مساجد را تصویب کرده است. این هفته از 30مرداد ماه  آغاز می شود و تا 5 شهریور ادامه دارد.

این کشور در اروپای مرکزی بین اوکراین، رومانی، لهستان و اتریش واقع شده و مساحت آن تقریبا یک هجدهم ایران است. نژاد مردم این کشور زرد، سفید و زبان رایج میان آنان مجاری و آلمانی است.  بیشتر اهالی آن پیرو مذهب کاتولیک می باشند. نوع حکومت این کشور جمهوری است که در سال 1946 مستقر شد. مجارستان در تاریخ چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. پایتخت این کشور بوداپست نام دارد. همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی مجارستان گرامی داشته می شود.

لیختن اشتاین کشوری کوهستانی و کوچک است که در قلب کوههای  آلپ میان سویس و اطریش جای گرفته است. مساحت آن یکصد و پنجاه و هفت کیلومتر مریع است. نژاد مردم این کشور ژرمن است و اکثر آنان  به زبان آلمانی تکلم می کنند. اهالی این سرزمین پیرو مذهب کاتولیک اند. حکومت این کشور مشروطه سلطنتی است و پایتخت آن "وادوز"  نام دارد. لیختن اشتاین در چنین روزی در سال 1920 میلادی مستقل شد.

او هیگینز  کسی که در به استقلال رسیدن شیلی نقش ویژه ای ایفا کرد، در چنین روزی در سال 1778 میلادی به دنیا آمد .

سارینن  معمار برجسته فنلاندی در چنین روزی در سال 1873 به دنیا آمد." میشگیان "و "موسسسه تکنولوژی  جی ام" عناوین مهمترین آثار معماری اویند.

لاو کرافت رمان نویس سبک گوتیک آمریکایی در چنین روزی در سال 1890 میلادی به دنیا آمد. "در کوههای  دیوانگی " عنوان مهمترین اثر داستانی  اوست.

کزی مودو شاعر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1901 میلادی به دنیا آمد. وی منتقد ادبی و مترجم  آثار ادبی نیز بود. او در سال 1959 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد.

کرتین نخستین فرانسوی فضانورد در چنین روزی در سال 1938 میلادی به دنیا آمد. وی با سفینه سایوز  تی 6 به فضا پرتاب شد .

راجیو گاندی، پسر ایندیرا گاندی، نوه جواهر لعل نهرو، در چنین روزی در سال 1944 میلادی به دنیا آمد. او در سال 1984 میلادی به سمت نخست وزیری هندوستان رسید و مانند مادرش در دوره نخست وزیری ترور شد.

لئون داویدویچ تروتسکی انقلابی روسیه در یک خانواده یهودی چشم به دنیا گشود. وی در اثر فعالیت های سیاسی و انقلابی به سال 1902 میلادی به انگلستان گریخت و در آنجا با لنین وپلخانف روابط دوستانه بر قرار کرد. بعد از انقلاب کمونیستی اکتبر 1917 به عضویت شورای کمیسرهای مردم در آمد و پس از آن به عنوان  کمیسر امور خارجه تعیین شد و پیمان صلح برست لتوسک را با آلمانی ها در سال 1918 امضا کرد. علیرغم پاره ای اختلافات به لنین وفادار ماند اما در زمان استالین به سال 1927 از حزب  کمونیست اخراج و به خارج از کشور تبعید شد. او از سال 1937 ساکن مکزیک شد و سرانجام نیز در چنین روزی در سال 1940 میلادی به اشاره استالین با تبر به قتل رسید.

این دانشمند و بیولوژیست آمریکایی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دار فانی را ود اع گفت. وی در سال 1990 جایزه معتبر علمی کرافورد سوئد را از آن خود کرد. این جایزه به دانشمندانی اعطا می شود که مستحق در یافت جایزه نوبل بوده اند اما نتوانسته این جایزه را دریافت کنند.