فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳ اَمرداد
    • 24 July
    • ١٨ محرم

دکتر سید ضیاء الدین سجادی ادیب ، محقق واستاد دانشگاه در چنین روزی در سال 1357 دار فانی را وداع گفت . وی در سال 1299 گام به عرصه گیتی نهاد و پس از طی تحصیلات ابتدایی در مشهد از دانشسرای مقدماتی دیپلم گرفت . او همزمان به تحصیل علوم دینی نیز مشغول بود . در سال 1321 به تهران آمد و در دانشسرای عالی اسم نوشت. وی  پس از اخذ لیسانس از دانشگاه تهران ، چهار سال بعد موفق به دریافت در جه دکتری ادبیات فارسی شد . او در سال 1344 استاد ومدیر گروه زبان و ادبیات  فارسی دانشسرای عالی واستاد دانشکده ادبیات  دانشگاه تهران شد . دکترسجادی همچنین در چندین دانشگاه دیگر نیز تدریس کرد . وی دستی در تهیه و اجرای برنامه های رادیو - تلویزیونی نیز داشت . این استاد دانشگاه در 65 کنگره علمی ، مجمع ومجلس علمی وادبی درداخل وخارج کشور شرکت کرد .  وی در طول عمر پربرکت خویش کتاب های مختلفی در موضوعات دینی و ادبی به زیور طبع آراست که بیشتر آنها  تصحیح متون قدیمی است . "دیوان خاقانی شروانی" ، "مثنوی ختم الغرائب " ، "شرح احوال وآثار ابن عمید"، " دیباچه نگاری در ده قرن "، " مقدمه ای بر مبانی عرفان وتصوف"،  "انسان و قرآن کریم" ، "تصحیح و مقابله اشعار خاقانی شروانی "، "تحقیق و نگارش در باره قصه حی ابن یقظان" به روایت بوعلی سینا ، سهروردی ، "تحقیق ونگارش درباره قصه سلامان و ابسال" به روایت ابوعلی سینا و "کوی سرخاب تبریز ؛ مقبره الشعرا  " از جمله آثار این نویسنده معاصر است .


سیمون بولیوار، بزرگترین مبارز و قهرمان آزادی آمریکای جنوبی در چنین روزی در سال 1783 در کاراکاس به دنیا آمد . وی در شکل گیری نخستین جمهوری در ونزوئلا نقش فراوانی ایفا کرد که البته این حکومت بعد ها سرنگون شد . وی بعدها، جمهوری بزرگ کلمبیارا متشکل از کشورهای کلمبیا ، ونزوئلا و اکوادور آزاد تشکیل داد . قسمتی از پرو به خاطر نام او بولیوی خوانده می شود . بولیوار در سال 1830 دار فانی را وداع گفت . اندیشه بولیوار هنوز زنده است وهوگو چاوز ، رئیس جمهور  کنونی ونزوئلا ، حکومت خود را ، جمهوری بولیواری معرفی می کند . بولیوار اندیشه ضد سرمایه داری وضد امپریالیستی داشت و طرفدار طبقات پایین دست جامعه بود.


الکساندر دومای پدر در چنین روزی در سال 1802 میلادی دیده به جهان گشود . کتاب "سه تفنگدار"  یکی از مشهور ترین کتب ادبی جهان ، اثر این نویسنده فرانسوی است .


الکساندر جکسون دیویس معمار مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1803 میلادی دیده به جهان گشود . "ساختمانی  با معیار های  گوتیک و مذهبی"  مهمترین اثر معماری وی است .


این نویسنده مشهور آمریکایی در چنین  روزی در سال 1842 میلادی به دنیا امد . "براده ها  و خاک "عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


هنریک پونتوپیدان نویسنده دانمارکی در چنین  روزی در سال 1857 به دنیا آمد . آثار او بیانگر دید واقع گرایانه این نویسنده مشهور اند . او در سال 1971 نوبل ادبی را از آن خود کرد .


 لرد ادوارد دانسانی شاعر و نمایشنامه نویس ایرلندی  در چنین روزی  در سال 1878 به دنیا آمد . "سراب "عنوان مهمترین اثر شعر ی اوست .

این آهنگساز سوییسی  در چنین روزی در سال 1880 در ژنو به دنیا آمد . "مکبث" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


رابرت گراو ، شاعر و نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1895 به دنیا آمد . وی به خاطر خلق داستانهای تاریخی از شهرت فراوانی در مجامع ادبی غرب بر خوردار است . " یک "و "کلادیوس" از عناوین مهمترین آثار اویند .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی درسال 1916 دیده به جهان گشود ." خداحافظی آبی طولانی" عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


سینگر در چنین روزی  در سال 1991 در سن هشتاد و هفت سالگی دارفانی را وداع گفت . وی یکبار نیز جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرده بود .