فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۴ اَمرداد
    • 25 July
    • ١٩ محرم

در روز بیست و پنجم شهریور 1320 نیروهای انگلیسی و شوروی به سوی تهران حرکت کردند و رضاخان را مجبور به استعفا کردند.  پس از این واقعه، رضا خان توسط دولت انگلیس به منطقه ای در جزیره موریس (آفریقای جنوبی)  تبعید شد. وی در این جزیره پس از ابتلا به  بیماری سخت، به دلیل حرارت و رطوبت  بالا، خواستار ترک آن محل  شد. پس از آن ابتدا وی را به بندر دوربان و سپس ژوهانسبورگ منتقل ساختند. وی در چنین روزی در سال 1323 هجری شمسی در این شهر در اثر سکته  مرد. در آن زمان به دلیل جو شدید ضد رضاخانی در ایران، جسد وی را به مصر منتقل کردند و شش سال بعد یعنی در سال 1329 جسد او به تهران منتقل شد. رضاخان که در قاموس سیاست ایران زمین به یک دیکتاتور مستبد مشهور است در طول سالهای حکومت خود ضمن  مبارزه با اصول اسلامی، نفی  مشارکت مدنی، ایجاد اختناق، عدم ایجاد  نظام حزبی، تکوین و انباشت سرمایه در میان طبقات بالای جامعه، اتکا به طبقات نظامی، ایجاد دیوان سالاری گسترده و بهره گیری از ناسیونالیسم تدافعی  نفرت بیش از پیش توده های مردم را باعث شد.

در چنین روزی در سال 1339 دولت ایران با امضای معاهده سازمان بین المللی فضانوردی، عضو رسمی این سازمان جهانی شد.

آنودو کاسل لا آهنگساز ایتالیایی در چنین روزی در سال 1883 در شهر تورین به دنیا آمد . قطعه " لا جیارا" عنوان مهمترین اثر موسیقایی این آهنگساز معروف است .

هوفر نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1902 به دنیا آمد . " مومن واقعی " عنوان مهمترین اثر اوست .

این نویسنده  انگلیسی - بلغاری در چنین روزی  در سال 1905 دیده  به جهان گشود. وی در روزنامه های وقت نیز مقاله می نوشت. این نویسنده پر توان در سال 1981 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

آندریاس لیباویوس کیمیاگر و شیمیدان آلمانی در چنین  روزی  در سال 1616  دار فانی را وداع گفت.