فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۶ اَمرداد
    • 27 July
    • ٢١ محرم

به موجب  فرمان مورخ 4 اردیبهشت ماه 1368   بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره )، شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد . این شورا موظف شد در موضوعاتی چون ،  رهبری ، تمرکز در قوه مجریه ، تمرکز در قوه قضاییه ، تمرکز در مدیریت صدا وسیما ، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، راه بازنگری به قانون اساسی و تغییر نام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی بحث و تبادل نظر کند . این شورا تشکیل شد و 48اصل از قانون اساسی را اصلاح کرد . پس از انجام مراحل مختلف  و تایید مقام معظم رهبری ، اصلاحیه قانون اساسی جمهوری اسلامی در چنین روزی به همه پرسی گذاشته شد .


محمد رضا پهلوی شاه منحوس ایران در چنین روزی  در سال 1359 در قاهره مرد . سلطنت محمد رضا را می توان به سه دوره تاریخی  تقسیم کرد : از آغاز سلطنت پس از تبعید پدر تا خروج نیروهای متفقین از ایران ، از خروج نیروها تا بیست و هشتم مرداد 1332 و از بیست وهشتم مرداد تا دی ماه 1357 . وی بویژه در دوره پایانی  سلطنت خویش با اتکا به در آمد نفت به  تمرکز و تحکیم قدرت سیاسی در دربار دست زد و خود مختاری و استقلال نسبی رژیم را از جامعه ای که بر آن حکومت می کرد اعلام کرد والبته در این مسیر  گسترش ارتش و بوروکراسی  نیز به او کمک کردند . وی برای حفظ قدرت خود ساختار مستقل مالکین را درروستاها حذف کرد و طبقه بورژوازی طرفدار خود را به وجود آورد . عوامل مختلفی از جمله ضدیت با اصول اسلامی ، حذف مظاهر تمدن اسلامی  و تکرار روش پدر خود در تحکیم حکومتی  دیکتاتوری، موجبات نفرت بیش از پیش مردم ایران را ازخود و دستگاه حاکمه اش فراهم کرد. او سر انجام در بیست  وششم دی ماه سال 1357 مجبور به فرار از ایران شد . در22 بهمن همین سال انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و ریشه خاندان سلطنتی را از ایران برکند.

همه ساله چنین روزی به عنوان روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در کشور گرامی داشته می شود .به گفته یک مقام مسوول در دفتر آموزش و پرورش فنی حرفه ای تنها 35 درصد از دانش آموزان در هنرستان های  فنی حرفه ای و کاردانش  مشغول تحصیل هستند .بازسازی فنی حرفه ای متناسب با بازار کار یکی از عمده ترین اهداف برنامه چهارم دولت است . همچنین در همین راستا  یکی از عمده ترین اهداف دفتر آموزش و پرورش فنی حرفه ای به روز کردن تجهیزات کارگاه ها و آموزشگاه ها متناسب با روند پیشرفت تکنولوژی در جامعه می باشد . نوسازی و بازسازی ساختارها، امکانات و ارتقای کیفیت آموزشهای فنی و حرفه ای و علمی - کاربردی و توسعه مراکز آموزشی فنی و حرفه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات با حداکثر مشارکت بخش خصوصی و تعاونی و بهره گیری از همکاریهای بین المللی، استفاده از توان و امکانات بخشهای دولتی و غیردولتی در توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای و علمی - کاربردی و نیازسنجی و برآورد نیروی انسانی کاردانی مورد نیاز و صدور مجوز لازم و حمایت به منظور تاسیس و توسعه مراکز آموزشی دوره های کاردانی در بخش خصوصی و تعاونی
می تواند در جهت گسترش مهارت های فنی و حرفه ای در کشور مفید فایده  واقع گردد .

جرج بیدل آیری هفتمین ستاره شناس سلطنتی انگلستان در چنین  روزی در سال 1801 به دنیا آمد .

این نمایشنامه  و رمان نویس فرانسوی در چنین روزی در سال 1824 دیده به جهان گشود ." کامیل" عنوان مهمترین رمان اوست .

کاردوکسی شاعر توانای ایتالیایی در چنین روزی در سال 1835 به دنیا آمد . وی در سال 1906 نوبل ادبی را از آن خود کرد .


این سیاستمدار پورتوریکویی در چنین  روزی در سال 1857 قدم به عرصه گیتی نهاد . وی بعدها حزب فدرالیست را در این کشوردر سال 1900  بنا نهاد .

گرانادوس ، آهنگساز اسپانیایی در چنین روزی در سال 1867 به دنیا آمد . "ماریا دل کارمن "عنوان مهمترین اثر موسیقایی وی است .