فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۷ اَمرداد
    • 28 July
    • ٢٢ محرم

در چنین روزی  در سال 1368 پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بر گزار شد  و طی آن حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی با اکثریت آراء حائز پست ریاست جمهوری اسلامی ایران شد .

محی الدین عربی معروف  به ابن عربی در سال 1165 میلادی در چنین روزی به دنیا آمد .این  عارف ، فیلسوف و متفکر ایرانی ، عرفان نظری را پایه ریزی کرد و رساله ای نیز در این باب نگاشت . الرسائل الالهیه  یکی از آثار اوست که مجموعا چهار رساله را  به نامهای  احدیت ، قربت، حجب، و شق الجیب در برمی گیرد .  هریک از این رسائل به سهم خود مساله عرفانی عمیقی را مطرح می کند . در رساله اول ، "ا حدیت "، فرق بین احد و احدیت مطرح شده است .  به نظر ابن عربی ا حد ذات حق است ، و   وا حد از مظاهر و مجالی حق حکایت می کند و حاکی از تغییر و دگرگونی در اشیاء و اعداد است .  در رساله دوم ، قربت" ، بحث از مقام قربت مطرح می شود ، و پس از بحث و فحص در این مورد ، بالاترین مقام تقرب به حق هدایت به امر و ولایت دانسته می شود . در رساله سوم " حجب " ، انواع حجابها و ارتباط بین آنها بیان می شود . رساله  شق الجیب  که آخرین رساله این مجموعه است از رازنهانی خلقت ، سخن می گوید و پرده غیب و کمون را کنار می نهد و در فضای لایتناهی هستی و اسرار جهان آفرینش در لباس اشاره و کنایت سخن می گوید .

از سال 1871 تا 1914 دولت های بزرگ اروپایی در دو جبهه آماده جنگ می شدند و فقط شعله کوچکی لازم بود که انبار باروت جنگ را منفجر کند و آن آتش در بیست و هشتم ژوئن 1914 با کشته شدن ولیعهد اتریش شعله ور شد . فرانسوا فردیناد ولیعهد اتریش در 28 ژوئن 1914 در سارایوو ایالت بوسنی به دست گاوریلو پنزیپ اهل صربستان کشته شد .
مقامات اتریش دولت صربستان را مسوول این قتل دانستند و آن را بهانه اعلام یک اولتیماتوم و بعد اعلام جنگ به آن کشور در 28 ژوئیه قرار دادند . اعلان تجهیز عمومی دولت روس بهانه مداخله آلمان شد که به دولتین روس و فرانسه اعلان جنگ بدهد . سرانجام نیز نقض بی طرفی بلژیک از طرف قوای آلمان ؛ دولت انگلیس را مصمم به اعلان جنگ علیه آلمان کرد  . در جریان جنگ امپراطوری های مرکزی( آلمان ، اطریش و هنگری) مورد کمک ترکیه و بلغارستان واقع  شدند . متفقین ( بلژیک ، انگلیس ، فرانسه ، مونته نگرو ، روسیه  و صربستان) نیز مورد کمک ژاپن ، ایتالیا ، پر تغال ، رومانی ، ایالات  متحده آمریکا ، یونان و برزیل قرار گرفتند . به عبارت دیگر اعضای اتفاق مثلث ( انگلیس ، فرانسه و روسیه ) و اتحاد مثلث (آلمان ، اتریش و ایتالیا ) به یکدیگر اعلان جنگ کردند . درطول  این جنگ متفقین تمام مستعمرات آلمان را در آفریقا و خاور دور به تصرف در آوردند و مستملکات عثمانی در خاور میانه را متصرف شدند . شکست نهایی آلمانها در نتیجه حملات متفقین در سال 1918 و به رهبری مارشال فوش فرانوسی صورت گرفت و آلمان ناچار خواستار ترک مخاصمه شد . در واقع  هنگامی که این کشور در 11 نوامبر 1918 شرایط متفقین را پذیرفت جنگ جهانی اول پایان یافت . در طول چهار سال این جنگ،  جمع  کشته شدگان متفقین 5 میلیون و152هزار و 115نفر،همچنین جمع کشته شدگان متفقین 8 میلیون و538 هزار و315 نفر اعلام شد.


پرو کشوری است در منطقه استوایی آمریکای جنوبی در ساحل اقیانوس کبیر . مساحت آن تقریبا چهار پنجم ایران است . مردم این کشوراز نژاد سفید ، سرخ و دو رگه اند و به زبان اسپانیولی سخن می گویند . اکثر مردم پرو پیرو مذهب  کاتولیک اند . حکومت این کشور جمهوری است . پرو در سال 1824 در چنین روزی از اسپانیا مستقل شد و در سی و یکم اکتبر سال 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور لیما نام دارد .

این شاعر فرانسوی در چنین روزی در سال 1750 میلادی به  دنیا آمد . اشعار وی بیشتر هجو نامه و یا سیاسی بوده اند .

این شاعر انگلیسی در چنین روزی در سال 1844 دیده به جهان گشود .


بئاتریکس  پاتر نویسنده داستانهای کودکان در چنین روزی در سال 1866 قدم به عرصه گیتی نهاد . داستان های پیتر رابیت این نویسنده انگلیسی از شهر ت خاصی در جهان غرب بر خوردارند .

کاسیرر فیلسوف آلمانی در چنین روزی در سال 1874 به دنیا آمد . "تحقیقی در باره بشریت " مهمترین کتاب وی است .


دو شام نقاش فرانسوی در چنین روزی در سال 1887 دیده به جهان گشود . "پایین آمدن از پله ها " عنوان مهمترین اثر تصویری اوست .

این نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1909 به دنیا آمد ." زیر آتشفشان " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

این آهنگساز و سپرست گروه برزیلی  در چنین روزی در سال 1912 به دنیا آمد .  "تیرانتز" عنوان مهمترین اثر موسیقایی  اوست .

این آهنگساز ایتالیایی در چنین  روزی در سال 1941 به دنیا آمد  . "ار کستر فیلادلفیا " وی مهمترین اثر موسیقایی اوست .

دیویس ، کاریکاتوریست آمریکایی در چنین روزی دیده به جهان گشود . "گارفیلد " عنوان مهمترین اثر تصویری اوست .

توماس کرامول نخست وزیر شاه هنری هشتم ، پادشاه قرن شانزدهم انگلستان در چنین روزی در سال 1840 میلادی به قتل رسید .

برجراک نویسنده و  نمایشنامه نویس فرانسوی در چنین روزی در سال 1655 میلادی دار فانی را وداع گفت .


روبسپیر فرانسوی ، انقلابی بزرگ و  وکیل عالی رتبه این کشور در چنین روزی در سال 1781  میلادی توسط مخالفین انقلاب  و به وسیله گیوتین اعدام شد .


این فیلسوف آمریکایی در چنین روزی در سال 1987 دار فانی را وداع گفت ." شکست کمونیزم در آینده" عنوان مهمترین اثر علمی اوست .


درچنین روزی در  سال354هجری قمری« ابوعلی حسن بن هیثم» مشهور به ابن هیثم به دنیا آمد .  ابن هیثم یکی از بزرگترین فیزیک‏دانان  مسلمان  بود ودر حوزه فیزیک خدمات شایانی به جامعه جهانی ارایه کرد . نام او به عنوان یکی از دانشمندان به نام فیزیک امروزه در میان کتب اندیشمندان غربی به بزرگی یاد می شود و بسیاری از اندیشمندان مسحی او را «الحسن»  می نامند .  وی   از بزرگترین محققان‏  علم مناظر در تمام دوره هاست . ابن هیثم درحوزه نور وقواعد انکسار و انعکاس آن تلاش های گسترده ای به انجام رساند و منشا کشفیات بعدى شد.  وى بهر حال بهترین تجسم روح تجربى بود .