فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۸ اَمرداد
    • 29 July
    • ٢٣ محرم

یحیی ابن حبش بن امیرک ، ملقب به شهاب الدین ، شیخ اشراق و شیخ  شهید ، حکیم معروف ومحیی حکمت اشراق در سنه 549 ه ق دیده به جهان گشود . وی حکمت را نزد مجد الدین جیلی استاد فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی سرآمد روزگار خود شد . وی  به قوت ذ کا ،  حدت ذهن و نیک اندیشی بر بسیاری از امور علمی اطلاع یافت و چون در بسیاری از موارد خلاف رای قدما گفته و از حکمت ایرانی و مصطلحات زرتشتی استفاده کرده ، متعصبان او را به الحاد متهم کردند و خون او را مباح شمردند . صلاح الدین ایوبی فرمانروای مصر و شام فرمان قتل وی را صادر کرد وشیخ در 38 سالگی در سال 587 ه ق  به دیار حق شتافت . 

سهروردی آثار متعددی  به فارسی و عربی دارد .  مهمترین آنها از این قرارند : منطق التلویحات ، کتاب المقاومات ، کتاب المشارع والمطارحات ، حکمه الاشراق ، رساله فی اعتقاد الحکما ، قصه الغربه الغربیه ، آواز پر جبرییل ، رساله العشق ، لغت موران ، صفیر سیمرغ ، ترجمه رساله الطیر ابن سینا ، اللمحات ، الهیاکل النوریه ، الالواح المعاد یه ، المبدا والمعاد ، طوا رق النور ، االبارقات الالهیه ، لوامع الا نوار ، روز ی با جماعت صوفیان ، عقل سرخ ، و پرتو نامه .

سهروردی حکمت اشراق را احیا کرده به کمال رسانید . فلسفه او التقاطی است و در آن آثاری از اصول عقاید حکمای یونان به خصوص افلاطون ونوافلاطونیان و حکمای قدیم ایران و اصول دین زرتشت به خوبی نمایان است .  پس ازسهروردی ، شارحان اندیشه وی ( شهرزوری و قطب الدین شیرازی ) وحکمایی مانند صدر الدین شیرازی وحاج ملا هادی سبزواری عقاید او را دنبال کردند.


در چنین روزی در سال 1354 ، دولت ایران معاهده بین المللی پست و تلگراف و تلفن را پذیرفت و رسما به عنوان یکی از اعضای الحاقی  این قرارداد جهانی درآمد .


این سیاستمدار و نویسنده فرانسوی در چنین روزی در سال 1805 میلادی دیده به جهان گشود . کتاب وی با عنوان "دموکراسی در آمریکا "مشهور است .


تارکینگتون نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1869 میلادی به دنیا آمد . "هفده" و" آمبرسون های با شکوه" عنوان دو اثر معروف این نویسنده اند .

دون مارکز،  رو زنامه نگار و شاعر ایتالیایی در چنین روزی در سال 1878 به دنیا آمد . "آرچی "و"مهیتابل" از مهمترین اثار اویند  .

این آهنگساز اپرا ، اهل هانگاری در چنین  روزی دیده به جهان گشود . "فصل شکوفه " عنوان مهمترین اثر موسیقی - نمایش اوست .

موسولینی، دیکتاتور و فاشیست بزرگ ایتالیایی در چنین  روزی در سال 1883 به دنیا آمد . وی در فاصله بین سال های 1922 تا 1943 در ایتالیا حکومت کرد . موسولینی از متحدان آدولف هیتلر ، رهبر نازی های آلمان درجنگ جهانی دوم بود . وی سرانجام توسط مبارزان ضد فاشیت ایتالیا ، دستگیر واعدام شد.


این رهبر ارکستر ایتالیایی در چنین  روز ی در سال 1900 دیده به جهان گشود . "اوقات شیرین" عنوان مهمترن اثر موسیقایی اوست .


ای وینلجانوسن  نویسنده سوئدی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد ." بازگشت به ایتا کا" مهمترین اثر اوست . وی در سال 1974 جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


ونسان ونگوک نقاش بزرگ پست امپرسیونیست در هلند چشم به جهان گشود . وی ده سال پیش از مرگش تصمیم گرفت  که نقاش بشود . تابلوهای نخستین او همه از رنگ های خفه و تاریک بر خور داربودند  . ون گوک پس از آنکه در سال 1886 به پاریس رفت و با پیاسر نقاش وچند تن دیگر از نقاشان دیگر فرانسوی  دیدار کرد،  رنگ های زنده ودرخشان را در آثار خود بکار برد . او در همه عمر با نوعی بیماری روانی دست به گریبان بود . تابلو "اتاق خواب "  مهمترین اثر تصویری اوست .


بونوئل کارگردان بر جسته سینما در چنین  روزی دار فانی را وداع گفت . وی در سن 83 سالگی به خاطر سیروز کبدی در گذشت . "سگ آندلسی " عنوان مهمترین فیلم این کارگردان است .